Mercedes-Benz Trucks maakt zijspiegels overbodig dankzij MirrorCam

Nieuwe Actros is trendsetter met vier wereldpremières en zestig innovaties

“Everyone talks, one delivers”. De slogan die bij de nieuwe Actros hoort, laat niks aan de verbeelding over. Als eerste in de markt pakt Mercedes-Benz Trucks uit met een aantal opmerkelijke nieuwigheden. Vooral de MirrorCam springt in het oog. Zo heeft de nieuwe Actros niet langer zijspiegels, maar wel camera’s die omgevingsbeelden doorsturen naar displays in de cabine. Verder zet MB Trucks met de nieuwe Active Drive Assist een eerste stap naar zelfstandig rijden. Het systeem kan autonoom remmen, gas geven en sturen in alle snelheidsgebieden. En ook de Active Brake Assist is onder handen genomen. De ABA5 grijpt zelfstandig in wanneer er een botsing dreigt met andere voertuigen of voetgangers. Alle innovaties moeten voor een veilige, zuinige en maximaal inzetbare truck zorgen. Opvallend is wel dat, ondanks de vele veranderingen, de cabine dan weer geen facelift kreeg.

In september 1996 pakte Mercedes-Benz uit met een nieuwe zware truck die voor een revolutie in de transportsector moest zorgen. De Actros was de eerste truck met schijfremmen rondom en het elektronische remsysteem EBS. Deze uitrusting maakte de Actros tot het veiligste voertuig in zijn klasse. 22 jaar later is er niks veranderd.

Net zoals toen wil Mercedes-Benz Trucks met de nieuwe Actros de markt veroveren en het zijn opnieuw de veiligheidssnufjes die voor het succes moeten zorgen.

 “In 2014 hebben we de Future Truck 2025 aan het grote publiek voorgesteld. Deze concept-truck had allerlei toepassingen die toen nog niet rijp waren voor productie. Vier jaar later is het wel zover. Vandaar onze slogan:” everyone talks, one delivers”. Zo komt met de nieuwe Active Drive Assist autonoom rijden opnieuw een stap dichterbij. Het systeem bevat een automatische afstandsregeling, met een stop-and-go functie en met een spoorassistent. De truck remt af wanneer een voorligger te dicht nadert, om daarna opnieuw te versnellen tot de ingestelde snelheid. Bovendien houdt de ADA het voertuig in het midden van zijn rijstrook”, verduidelijkt prof. dr. Uwe Baake, directeur Ontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks.

Ondanks de nieuwe technologie blijft de wetgeving onveranderd. De chauffeur moet nog steeds met de handen aan het stuur zitten, klaar om in te grijpen indien nodig. Met andere woorden: de chauffeur is en blijft verantwoordelijk voor de truck.

Ingenieus remsysteem

Ook het Active Brake Assist 5 (ABA5)-remsysteem biedt een meerwaarde. Het reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op voetgangers.

“We hebben in 2006 voor het eerst het Active Brake Assist-systeem aan de wereld voorgesteld. Sindsdien hebben we 230.000 trucks met een noodstopassistent verkocht. Het is dus een groot succes. Intussen zijn we al toe aan de vijfde generatie. Waar ABA4 een remingreep van 50% uitvoerde, kan de truck nu met ABA5 volgens een drietraps-waarschuwingssysteem volledig autonoom afremmen om een kop-staartaanrijding of een botsing met een voetganger te voorkomen”, zegt Stefan Buchner, directeur van Mercedes-Benz Trucks.

ABA5 werkt met een combinatie van een radar- en camerasysteem, maar is enkel van toepassing bij snelheden tot 50 km/u.

MirrorCam

Onderhuids onderging de Actros een grondige make-over, maar de meest opvallende verandering is toch wel het ontbreken van zijspiegels. De spiegels werden vervangen door de MirrorCam. Prof. dr. Uwe Baake legt uit:

“Het systeem bestaat uit twee camera’s links en rechts op het dakframe bevestigd. In de cabine zijn er twee 15 inch displays die een beduidend beter beeld geven aan de chauffeur, met 720x1920 pixels, in vergelijking met de standaard zijspiegels. Bij het nemen van een bocht draait het beeld van de display aan de binnenkant van de bocht mee, waardoor de chauffeur altijd zicht heeft op de totale combinatie. Een speciale rangeermodus vergemakkelijkt ook het achteruit rijden naar de loskade. En zelfs wanneer de chauffeur pauzeert en verdachte geluiden opmerkt, kan hij gebruik maken van de MirrorCam om vanuit zijn cabine de omgeving te bekijken. Dit moet brandstof- of ladingdiefstal voorkomen. Zelfs slechte weersomstandigheden, zoals zware regenval of sneeuw, hebben geen hinderend effect op de MirrorCam”.

En daar stopt de technologie niet. Zo geven afstandslijnen aan wanneer de chauffeur van rijstrook kan veranderen bij een inhaalmanoeuvre. Mercedes-Benz Trucks is trouwens de eerste fabrikant die met de MirrorCam in serieproductie uitpakt.

Connectiviteit

Binnenin de truck is er vooral gewerkt aan de “user experience”. De chauffeur werkt nu in een multimedia-cockpit met twee displays die het klassieke dashboard vervangen. Op het ene scherm, achter het stuur, worden de belangrijkste gegevens over het voertuig weergegeven. Het andere scherm, rechts op het dashboard, is een touchscreen en kan volledig geconfigureerd worden. Er is de standaard multimedia cockpit en optioneel is er ook de multimedia cockpit interactive met nog meer extra functies, zoals een grotere primaire display (12 inch in plaats van 10 inch), maar ook een navigatiesysteem met verkeersbordassistent. Deze trucks kunnen ook verbonden worden met het MB Truck App Portal.

Onder het motto “app your truck” kan de dispatcher verschillende apps configureren, zodat de truck, de chauffeur en de dispatcher met elkaar geconnecteerd blijven via de cloud. Dat moet vooral voor een efficiënt transport-management zorgen. Elk bedrijf kan een eigen systeem in de vorm van een app integreren in het MB App Portal. Naast het Truck Data Center, dat alle informatie over de toestand van de truck verzamelt, is er ook Mercedes-Benz Uptime, waarbij tijdig een technisch probleem wordt gedetecteerd en gemeld. Hierdoor zou de truck minder vaak naar de garage moeten voor reparatie.

Imago verbeteren

Naast de vele nieuwigheden, die overigens ook voor het zware bouwvoertuig Arocs beschikbaar zullen zijn, wil Mercedes-Benz Trucks ook iets doen aan het negatieve imago van de transportsector.

“We worden geconfronteerd met veel uitdagingen. Er is overal een nijpend tekort aan chauffeurs. Er zijn de vele files op de Europese wegen en ons imago is op vlak van milieu en veiligheid ronduit negatief. Anderzijds moet iedereen zich de vraag stellen hoe ons leven er uit zou zien zonder trucks. Onze samenleving zou inboeten aan kwaliteit. De winkelrekken zouden leeg blijven en de ziekenhuizen zouden niet meer naar behoren kunnen functioneren. Voor de nieuwe Actros hebben we ons oor te luister gelegd bij verschillende partijen. Wat hebben de klanten nodig? Wat willen de chauffeurs? En hoe kunnen we ook de andere (zwakke) weggebruikers ten dienste zijn”, stelt Buchner.

De nieuwe Actros is niet alleen veiliger, maar ook zuiniger: tot 3% op snelwegen en tot 5% op landelijke wegen. Deze daling is het gevolg van drie veranderingen. Zo werden de aerodynamische eigenschappen verbeterd, de versnellingsbaksturing Predictive Powertrain Control (PPC) werkt efficiënter, omdat hij beter anticipeert op bochten, rotondes en snelheidslimieten en, door nieuwe eindoverbrengingen in te bouwen, wordt er eveneens extra bespaard op brandstof. De productie van de nieuwe Actros start dit najaar in de fabriek van Wörth. MB Trucks verkocht van het vorige model 5.000 voertuigen in België. De constructeur wil nu minstens even goed doen.