“Social Heartbeat”-tool brengt maatschappelijke impact bedrijven in kaart

Werknemers en werkgevers uit de technologische industrie betalen jaarlijks 9 miljard belastingen en sociale bijdragen aan de overheid. Wat de overheid met een dergelijk bedrag kan aanvangen, lees je hieronder. Om de maatschappelijke impact van het bedrijfsleven te visualiseren, ontwikkelde Agoria de “Social Heartbeat”-tool. Op basis van het aantal personeelsleden, de omzet en de betaalde vennootschapsbelasting, kan elk Agoria-lidbedrijf nagaan wat zijn impact op de maatschappij is. Enkele getuigenissen.

Garsy: een kloppend groen hart voor de maatschappij

Aanbieder van groenoplossingen Garsy begon oorspronkelijk met een enkel gepatenteerd product. Maar vandaag zijn zijn robuuste staalstructuren voor de creatie van groen in de verstedelijkte buitenruimte te vinden van Tokio tot New York. Ze fleuren de wereld op met meer dan hun prachtige groene projecten.

Van bedrijfsterreinen tot wereldsteden: overal zorgen de oplossingen van Garsy voor een groene toets. De groene oases dragen bij tot het algemene welzijn, maar de impact van het bedrijf reikt verder dan dat. Uit de “Social Heartbeat”-tool blijkt dat het bedrag van de jaarlijkse overheidsbijdrage van Garsy kan aangewend worden om 1 leerling een jaar lang secundair onderwijs te laten volgen, de Belgische overheid 11 elektrische laadpalen te helpen installeren en 7 scholen een extra smartboard te laten aanschaffen.

Ceo Olivier Longville was blij met deze ontdekking: “Het is fijn om te zien waar onze jaarlijkse bijdragen voor kunnen gebruikt worden. We hebben veel jonge medewerkers in dienst die net aan een gezin beginnen. Het is dus fijn om te weten dat je met je business een concrete impact hebt op onder meer de opvoeding van hun kinderen.”

Ceo Olivier Longville: “Persoonlijk beschouw ik het als de verantwoordelijkheid van een bedrijf om mee te bouwen aan de maatschappij. Dat is je morele plicht als ondernemer. Daarom ook vind ik het jammer dat sommige bedrijven enkel oog hebben voor de maatschappij omdat de wet hen dat voorschrijft. In mijn ogen ben je dat als bedrijf aan de maatschappij verschuldigd, met of zonder wettelijk voorschrift.”

Mobco: “Lokaal werken op internationale schaal”

Onder het motto “we mobilize your business” zet het jonge technologiebedrijf mobco volop in op mobiel werken. En met succes: de expert in mobiele technologie kan de titel claimen van “authorized reseller” bij technologiereuzen Apple en Samsung.

Overal en altijd kunnen werken, het raakt steeds meer ingeburgerd. Maar daarvoor moeten medewerkers efficiënt en veilig hun taken kunnen uitvoeren op het toestel dat daar op dat moment en die locatie het meest geschikt voor is. Dat is de missie van mobco: het bedrijf brengt bij zijn klanten een volledige technologische transformatie tot stand en zorgt ervoor dat mensen toegang hebben tot hun mailbox, CRM-systemen en andere tools via elk toestel, of het nu hun laptop, smartphone of tablet is.

Ceo Ulrik Van Schepdael: “We willen een positieve impact hebben op de work/life-balans. Ook op andere vlakken streven we ernaar om een positief verschil te maken. Daarom was het voor ons fijn om met de “Social Heartbeat”-tool van Agoria te zien hoe we met onze overheidsbijdragen een tastbare bijdrage leveren aan de maatschappij.”

Lokale kweek

Aan lokale verankering hecht Ulrik Van Schepdael veel belang. Daarom werft het Dilbeekse bedrijf vooral mensen aan uit het Brusselse. Duurzame mobiliteit is daarbij een belangrijke factor.

Het bedrijf groeit, al is het met de handrem op: “ICT-profielen zijn schaars. Als KMO beschikken we niet over grote rekruteringsbudgetten. Daarom juichen we de “Tech Matters”-campagne van Agoria toe. Een campagne die de troeven van de technologiesector in de verf zet, is mooi meegenomen om ons bekender te maken bij het grote publiek.”

Hydrex: “Wij gaan al 45 jaar rechtdoorzee”

In de scheepvaart is Hydrex een klinkende naam. Het Antwerpse bedrijf biedt kant-en-klare oplossingen aan voor onderwaterreparatie en -onderhoud. Het doel? Het creëren, verwerven en ter beschikking stellen van expertise in water om zo te komen tot schone rivieren, zeeën en oceanen.

Het team van duikers en technici van Hydrex voert over de hele wereld reparatiewerkzaamheden uit onder de waterlijn. Daarmee besparen ze hun klanten een hoop tijd en geld: schepen hoeven namelijk niet naar het droogdok.

Hydrex zet zich niet alleen in voor zijn klanten. Ceo Boud Van Rompay heeft ook een sterk ethisch kompas. Zo ontwikkelde het bedrijf een procedé om een schroef lichter en frequenter te reinigen, wat voor een brandstofbesparing van minstens 5% zorgt. Dat is niet alleen beter voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Met dit project sleepte Hydrex trouwens de Energy Globe Award in de wacht.

Social heartbeat

Dat maatschappelijk engagement komt niet zomaar aangespoeld. Al 45 jaar vormt ethisch ondernemerschap de kern van het bedrijf, iets wat ook zichtbaar is in de “Social Heartbeat”-tool. “Altijd rechtdoorzee,” zo omschrijft Ceo Boud Van Rompay Hydrex kernachtig. “Al wat wij doen en maken, is in functie van het algemeen belang. We zien het als onze plicht om de maatschappij van dienst te zijn.”

Meer sectornieuws

Agenda