In zeven stappen van kantoor naar ecosysteem

Technologie in 2025

2025 zal er in minder dan zeven jaar zijn, maar in dit tijdperk van digitale verstoring zal dat jaar in het teken staan van een belangrijke ontwikkeling, vooral wat de werkplek betreft. Volgens Quocirca’s nieuwe “Print 2025”-rapport zal het kantoor van de nabije toekomst radicaal veranderen in termen van hoe en waar we werken en de afdruktechnologie die we gebruiken. Quocirca identificeerde heel veel nieuwe trends. Brother benadrukt zeven inzichten die ons tegen 2025 op weg zullen helpen naar een virtueel, verbonden kantoor-ecosysteem.

1. Mobiele werknemers zullen bijna 60% van de beroepsbevolking uitmaken.

Quocirca onthulde dat organisaties anticiperen op het feit dat gemiddeld 60% van hun werknemers mobiel zullen zijn in 2025, vergeleken met 38% in 2017.

Deze aardverschuivende verandering zal mogelijk gemaakt worden door geïntegreerde werkplekoplossingen, waaronder interactieve schermtechnologie, stemassistentie, virtuele assistenten en de toenemende populariteit van samenwerking-hubs en co-working plaatsen.

2. Groei van IoT, AI en data-analyse.

Internet of Things (IoT), data-analyse en artificiële intelligentie (AI) zullen de komende zeven jaar snel vooruit gaan en nieuwe connectiviteitsoplossingen openen. In 2025 zullen naar schatting 80 miljard IoT-apparaten gegevens genereren, waaruit AI en voorspellende analyses inzichten in transformationeel gebruik zullen brengen.

Multifunctionele printers zullen nog meer in deze bredere IoT-ruimte ingebed zijn. Data-analyses zullen op hun beurt de ontwikkeling stimuleren en helpen bij de levensduurverlenging en de verbetering van de onderhoudsondersteuning en klantervaring.

3. Van reguliere aankoop naar contractueel.

Managed print services (MPS) hebben totnogtoe veel succes gekend in ondernemingen. Tussen nu en 2025 wordt verwacht dat 57% van de KMO’s deze oplossing als een service-model zullen gebruiken.

Met MPS, waarbij de nieuwste aangesloten afdruktechnologie wordt gecombineerd met ondersteunend en geoptimaliseerd gebruik, zal de toegenomen aanwending het tempo van werkplekvirtualisatie versnellen.

4. Millennials wordt grootste segment van personeelsbestand.

De millennium-generatie, geboren tussen 1980 en 2000, zal in 2025 meer dan 75% van de beroepsbevolking vertegenwoordigen.

Als babyboomers met pensioen gaan, zullen millennials steeds vaker bestuurs- en leidinggevende rollen gaan vervullen. Generatie Z zal ook werken. Ze zijn geboren tussen 2000 en 2009 en met het Internet opgegroeid.

Deze werknemers zullen hun werkwijzen steeds meer afstemmen op hun digitale verwachtingen in een ontwikkeling die het werk-ecosysteem waarschijnlijk zal veranderen.

5. De nieuwe “sweet spot” van mobiel printen.

Mobiel printen zal in alle sectoren groeien. 54% van de organisaties verwacht dat mobiele print-volumes zullen toenemen, wat een enorme kans betekent om processen met connectiviteit te stroomlijnen.

6. Authenticatiebeveiliging zal domineren.

Beveiliging wordt door 84% van de organisaties als een topprioriteit beoordeeld. Om tegemoet te komen aan veranderende uitdagingen, verwacht Quocirca dat toestellen in 2025 de identiteit van gebruikers zullen verifiëren op basis van een reeks factoren, zoals biometrie, locatie en stem.

Dit zal nieuwe beveiligingsmogelijkheden openen en een centrale rol spelen bij het voltooien van dit nieuwe werk-ecosysteem.

7. Het kantoor met “minder papier”, maar niet “papierloos”.

Een onverwachte generatiewending, die door Quocirca wordt blootgelegd, suggereert dat afdrukken niet snel zal verdwijnen.

Millennials, van wie men een afname van het afdrukken zou vermoeden vanwege hun digitale gewoontes, verwachten dat het printen belangrijker zal worden. Van de 74% van de 18-34-jarigen die denken dat afdrukken tegenwoordig belangrijk is, verwacht 77% dat printen belangrijk zal zijn in 2025. Terwijl de afdrukvolumes afnemen, geeft het rapport van Quocirca een indicatie dat het een belangrijk onderdeel van het slimme, verbonden ecosysteem gaat worden.

Ter voorbereiding van dit nieuwe, virtuele raamwerk, identificeert Quocirca dat innovatie bij fabrikanten essentieel is.

Ontwikkelingen moeten functionaliteit beschikbaar maken en de gebruikerservaring verbeteren, klinkt het tot slot.