NN lonkt naar KMO’s en ondernemers voor verdere groei

16/10/2018 OM 08:10 - Luc Willemijns
4e287e42220b6ae130b37b59da67f609
(De ceo van NN behoudt het vertrouwen in de makelaars en bankpartners. Al sluit hij een meer directe klantenbenadering op termijn niet uit)
NN (Brussel) is een nieuw merk op de Belgische markt. De verzekeraar is het resultaat van de fusie tussen NN Insurance Belgium en Delta Lloyd. Met 1,7 miljoen verzekeringscontracten en 1,4 miljoen klanten, waarvan 800.000 afkomstig van NN en 600.000 van het vroegere Delta Lloyd, is NN de vierde grootste levensverzekeraar van België. Niet alleen in het segment bescherming (ziekte, overlijden, invaliditeit, …) ziet NN de komende jaren nog veel groei, maar ook de Tak 23-pensioenoplossingen bieden nog heel wat potentieel. En het zijn vooral de zelfstandige ondernemers die voor die groei moeten zorgen omdat zij te weinig bescherming genieten, zo luidt het. NN profileert zich als een sterk waardengedreven bedrijf en positioneert zich op een originele maar tegelijk logische manier in de markt door in te zetten op geluk en gezondheid.

De eerste activiteiten van NN in België dateren al van 1913 met Patriotique Banque D’epargne-De Vaderlandsche Spaarbank N.V. (Antwerpen). In 2002 fusioneert De Vaderlandsche met RVS en de verzekeringstak van BBL waardoor ING Insurance Belgium ontstaat. Nog geen tien jaar later verplicht de Europese Commissie ING een aantal activiteiten, waaronder zijn verzekeringstak, af te stoten als gevolg van de financiële crisis en de staatssteun die werd ontvangen. Daardoor veranderden de verzekeringsentiteiten en de fondsenbeheerder van ING België officieel van naam in respectievelijk NN Insurance en NN Investment Partners.

Intussen is ING integraal uit het aandeelhouderschap verdwenen, al blijft de commerciële link tussen NN en ING wel nog intact. In 2017 volgde de versmelting met sectorgenoot Delta Lloyd. Alle zevenhonderd medewerkers werken binnenkort onder één dak in de voormalige kantoren van Delta Lloyd aan de Fonsnylaan, gesitueerd vlak aan het Brusselse Zuidstation.

“De integratie is volop aan de gang. Het mooie aan de fusie is dat je twee middelgrote bedrijven met elkaar combineert die ondanks hun verschillende achtergrond toch bijzonder complementair zijn. NN gebruikte ING als business partner binnen het retail-segment terwijl Delta Lloyd dan weer sterke producten voor ondernemers had. Nu combineren we het beste van beide werelden”, verduidelijkt Jan Van Autreve, ceo NN Insurance Belgium.

Pensioenoplossingen

In de categorie “Leven” is NN de vierde speler in de Belgische markt, voor “Niet-Leven” moet de verzekeraar genoegen nemen met de 18e plek. NN mikt vooral op de eerste categorie om door te groeien, met een sterke focus op life protection, waartoe overlijdensdekking en invaliditeit horen.

“Consumenten sluiten brand- en omniumverzekeringen voor bijvoorbeeld hun wagen af, maar wat hen het meest dierbaar is, met name de eigen familie, is vaak niet of te weinig verzekerd. Op dat vlak is er absoluut een nieuwe mindset nodig. Daarnaast bieden we heel wat Tak 23-pensioenoplossingen aan. Tien jaar geleden namen we al een voortrekkersrol in het pensioendebat op. We lanceerden een eigen pensioensenquête, waarbij de resultaten telkens werden voorgelegd aan de minister van Pensioenen”, stelt Van Autreve, die vooral de KMO-markt viseert. “We zien dat de Belgische markt vooral KMO-gedreven is. Daarnaast kiezen meer en meer mensen kiezen voor het statuut van zelfstandige. Maar dat brengt ook de nodige risico’s met zich, want zelfstandigen zijn niet goed beschermd in België. Een ondernemer moet tegelijkertijd zijn business ontwikkelen en zichzelf beschermen tegen ziekte, invaliditeit of overlijden. Verzekeringsproducten zijn daarvoor uitstekende tools”.

Onze gesprekspartner sluit overigens niet uit dat, ondanks de sterke positionering in het segment “Leven”, NN op termijn ook in het “Niet-Leven” segment een grotere rol zal opnemen.

Digitalisering

De ceo van NN verwacht de komende jaren een grote digitalisering van de bedrijfsprocessen. Vandaar dat bij de fusie van NN en Delta Lloyd veel aandacht werd besteed aan IT.

“Niet zozeer de complementariteit van beide IT-systemen was een probleem. Maar we wilden vooral een systeem dat “futureproof” was. IT krijgt een centrale plek binnen de nieuwe organisatie want data worden steeds belangrijker. Onze klant wil graag als individu behandeld worden. Dat vraagt goede data en aangepaste technologie. Daarnaast is digitalisering voor ons een manier om het leven van onze klant maar ook van onze distributiepartners wat makkelijker te maken. Wij willen zo dicht mogelijk bij de klant staan en willen er zijn waar en op de manier die hij/zij het verwacht”

Multi-channel distributie

NN rekende vroeger voor de distributie van zijn producten op de bankkantoren van ING. Delta Lloyd was dan weer sterk makelaarsgedreven. NN wil beide distributiekanalen blijven benutten, waarbij ING zich vooral richt op retail en de makelaars, naast de retail-markt, ook de professionele markt aanboren. Al blijft de vraag of de makelaar op termijn niet buitenspel wordt gezet door de toenemende digitalisering.

“Ook makelaars innoveren. Er beweegt heel wat in die markt. Het aantal makelaars daalt, maar je krijgt wel grotere spelers die verder kijken dan de eigen kerktoren. Daarvoor heb je een ander business-model nodig en kom je automatisch terecht bij digitalisering. Volgens mij zal de makelaardij er altijd zijn, maar wel anders dan vandaag. NN blijft in elk geval geloven in de rol van de makelaar. Uiteraard denken we na over een meer directe klantbenadering, maar de makelaar is een historische partner van NN. We hebben 850 makelaars over het hele land. We kennen de makelaar goed. We weten wat hij graag heeft en hoe hij werkt. Studies tonen aan dat klanten tevreden zijn over de dienstverlening van hun makelaar. De vraag is meer wat klanten willen in termen van bereikbaarheid van hun product. De klant zal uiteindelijk beslissen hoe het distributielandschap zal evolueren. Sommige klanten verkiezen de one-stop shop bij de bank, anderen opteren liever voor het advies van de makelaar”.

Groeiambities

Met een brand awareness van amper 7% heeft NN nog veel werk voor de boeg. Toch toont Jan Van Autreve zich ambitieus.

“We willen het merk op twee manieren in de markt zetten. Enerzijds via de klassieke marketing-campagnes en anderzijds door zwaar in te zetten op gezondheid en geluk. We hebben een Leerstoel en het Nationaal Geluksonderzoek opgericht aan UGent onder leiding van gezondheidseconoom of onze “geluksprofessor” Lieven Annemans. Hij deed onderzoek naar wat precies bepalend is voor ons geluk. Op basis van zijn bevindingen hebben we een aantal tips & tricks geformuleerd. Daarnaast is NN ook initiatiefnemer van de NN Running Club, de grootste digitale health community van het land. Geluk en gezondheid zijn de beste verzekering voor de klant, dus logisch dat wij hier als levensverzekeraar op inzetten. Een win/win voor alle partijen”, aldus Van Autreve.

De verzekeraar wil de komende drie jaar organisch groeien, zonder zich daarbij tot het specifiëren van gekwantificeerde doelstellingen te laten verleiden.

4e287e42220b6ae130b37b59da67f609
(De ceo van NN behoudt het vertrouwen in de makelaars en bankpartners. Al sluit hij een meer directe klantenbenadering op termijn niet uit)
4caecddc6ed5e45d8d25408f17af4743
(Jan Van Autreve, ceo van NN Insurance Belgium, beseft dat er nog veel aan de naamsbekendheid van zijn organisatie dient gesleuteld)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.