CAO 32bis - Nieuwe bazen, maar niet altijd nieuwe wetten

19/10/2018 OM 07:22 - Luc Willemijns
7a0f85c27607663510be5edb5f9e333f
Wanneer een onderneming een ander bedrijf wil overnemen, gaat dit meestal gepaard met heel wat voorbereidend werk. Specialisten in vennootschapsrecht worden geconsulteerd, due diligence-plannen worden uitgewerkt en de eigenaars en aandeelhouders krijgen een gedetailleerd verslag van de verwachtingen op korte en langere termijn. Maar erg vaak wordt één “detail” over het hoofd gezien: de arbeidsovereenkomst met de overgenomen medewerkers.

Wanneer u een bedrijf overneemt, neemt u automatisch ook alle bedrijfsmedewerkers over. Dat lijkt vanzelfsprekend. Die personeelskosten worden doorgaans meegenomen in de beslissing om een onderneming al dan niet over te nemen. Maar vaak onderschatten de “overnemers” hoever de impact van een overname van die medewerkers reikt. Alle arbeidsovereenkomsten worden de facto overgenomen zonder enige aanpassing, tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen met de medewerker(s) en/of de vakbonden.

Dit is het gevolg van CAO 32bis, de nationale regelgeving die voortvloeit uit de Europese Richtlijn rond het overnemen van medewerkers bij een overname. Deze CAO beschermt de medewerkers door het behoud van hun rechten te waarborgen bij wijziging van de werkgever na overname van een deel of het volledige bedrijf. Het overnemende bedrijf wordt bovendien verplicht om alle medewerkers mee te nemen. Concreet betekent dit dat u als overnemend bedrijf plots met een groep medewerkers zit die onder andere arbeidsvoorwaarden werken dan uw eigen medewerkers.

CAO versus PC: de ene sector is de andere niet

Het allerbeste advies om zulke verrassingen te vermijden: betrek tijdig uw HR-partner bij uw overnameplannen. Niet alleen krijgt u zo een goed zicht op de sociale en financiële impact van de overname van de arbeidsovereenkomsten, u wordt ook gewezen op andere mogelijke gevolgen op HR-vlak. Naast de arbeidscontracten zijn er immers ook nog andere aspecten die uw aandacht verdienen in het traject van een overname. Medewerkers met tijdskrediet, bijvoorbeeld: dit moet - in tegenstelling tot het arbeidscontract - expliciet worden overgedragen van de ene onderneming naar de andere, als de medewerker dit niet in het gedrang wil zien komen. Allemaal extra elementen waar u tijd en energie in dient te investeren.

Dat zijn dan ook typisch de zaken die een HR-partner wel op de radar houdt, terwijl de onderneming dit zelf makkelijk over het hoofd zal zien of uit het oog kan verliezen. Logisch ook: een bedrijf overnemen doet u (meestal) niet elk jaar. Ook voor het informeren van alle mogelijke betrokken instanties kan de HR-partner een belangrijke adviserende rol spelen. Dat kan oplopen tot enkele tientallen betrokken partijen. Denk bijvoorbeeld aan de gerechtsdeurwaarder die een loonbeslag heeft gelegd op het loon van een overgenomen medewerker. Weinig kans dat een overnemend bedrijf hier spontaan aan zal denken.

Ook goed om weten: in sommige sectoren zijn er bijkomende specifieke, verdergaande regels met betrekking tot overname van personeel, bovenop wat CAO 32bis voorschrijft.

Spreek tijdig uw HR-partner

De conclusie is eenvoudig: wat uw bedrijfsplannen ook zijn - fusie, overname, groot nieuw dienstencontract, … - als er medewerkers van uw of een ander bedrijf bij betrokken zijn, doet u er goed aan om uw HR-partner te betrekken bij uw plannen. Zowel uw onderneming, als uw huidige en toekomstige medewerkers zijn er absoluut mee gebaat. (K.N.)

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Attentia)

Meer info: 09/280.86.60 of http://www.attentia.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.