VIL test autonoom micro-magazijn in centrum van Antwerpen

In Vlaanderen groeit de bezorgdheid om stadscentra leefbaarder en veiliger te maken. Door de groeiende populatie en de groei van e-commerce is een steeds groter aandeel van het verkeer in de stad te wijten aan goederenvervoer. VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector, testte de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum dat door middel van Internet of Things (IoT)-technologie autonoom kan opereren.

VIL lanceerde het “Intello City-project” in een ruimte van de Thomas More Hogeschool in de Kronenburgstraat in het centrum van Antwerpen. In samenwerking met de stad Antwerpen werd voor het micro-magazijn een laad- en loszone gecreëerd met parkeersensoren ingebouwd in het wegdek. Imec ontwikkelde een oplossing die Samsonite en Proximus, de verladers die deelnamen aan het proefproject, toeliet via een app een parkeer-slot te reserveren voor de laad- en loszone. De app zorgt ook voor een visualisatie van de reservatie via draadloze interactie met een elektronisch bord vooraan de parkeerzone.

Daarnaast laat de app toe om het intelligente slot van het micro-magazijn te ontgrendelen en terug te sluiten. Daardoor kan de chauffeur de goederen afleveren, zelfs wanneer het magazijn onbemand is. De levering vanuit het micro-magazijn naar de winkels gebeurde door gebruik van een elektrische wagen en via fietskoerier.

Een eerste analyse van het “Intello City-project” toont aan dat, dankzij het gebruik van Internet of Things, de extra kosten die verbonden zijn aan het micromagazijn kunnen gereduceerd worden. Al is de besparing afhankelijk van verschillende factoren: het aantal pakjes, de grootte, de afstand van het micro-magazijn tot het afleveradres, de grootte van het vervoersmiddel en de bijhorende personeelskosten. Verder blijkt uit het onderzoek dat er nood is aan harmonisatie, open systemen en het gebruik van uniforme open standaarden om de verschillende smart city-oplossingen te integreren in één platform.

Meer sectornieuws

Agenda