Waarom het origineel kopen: een les van millennials voor bedrijven

De leden van de millennial-generatie staan erom bekend dat ze slim zijn bij het uitgeven van hun geld. Bedrijven kunnen veel leren door millennials te volgen wanneer het gaat om het verkrijgen van de beste return on-investment, ongeacht of het gaat om het bestellen van belangrijke kantoorbenodigdheden of het doen van grotere uitgaven.

Millennials staan erom bekend dat ze de meest merkgetrouwe generatie zijn. Ze houden van hun vertrouwde merken en geven meer uit aan een product van een bekend merk dat erom bekend staat kwaliteit te leveren. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat net iets meer dan de helft zegt dat ze bijzonder tot redelijk trouw zijn aan hun favoriete merken.

Als het gaat om het kiezen van hun favoriete merken, keert 80% van de millennials terug naar een merk of product dat ze waarderen en meer dan de helft (52%) vindt de kwaliteit van een merk belangrijker dan de prijs. Uit verder onderzoek van JD Power blijkt dat millennials voor vrijwel elke productcategorie hun aankoopbeslissing bepalen op basis van de waarde die ze krijgen voor hun geld.

Op het gebied van het aanschaffen van essentiële kantoorbenodigdheden, zoals verbruiksmaterialen voor printers, krijgen bedrijven tal van opties van derde partijen aangeboden. Deze worden vaak aangeboden voor een lagere prijs dan het originele artikel van de apparaatfabrikant.

Bedrijven zouden dezelfde houding moeten hebben als millennials en zichzelf vragen: "Zijn producten van derden echt het risico waard?"

Origineel of imitatie

Kwaliteit is de belangrijkste drijfveer voor millennials die liever producten van bekende merken kopen. Diezelfde instelling kan worden toegepast bij de aanschaf van print-benodigdheden. Net zoals nagemaakte Levi's jeans niet dezelfde kwaliteit, duurzaamheid of levensduur bieden als het originele artikel, zal een verbruiksmateriaal van een derde, zoals een inkt- of toner cartridge, niet dezelfde kwaliteit, prestaties of uitvoer leveren als het originele artikel dat specifiek voor het betreffende apparaat is ontwikkeld en door dezelfde leverancier is gemaakt.

Originele verbruiksmaterialen van printer-fabrikanten zijn ontwikkeld en gefabriceerd om de best mogelijke prestaties te leveren. De evenwichtige compatibiliteit tussen printers en hun verbruiksmaterialen kan niet worden behaald met printer-benodigdheden van derden, ongeacht wat de leverancier daarvan ook belooft. 

Dit is bewezen met tests door Keypoint Intelligence Buyers Lab, een gerenommeerde onafhankelijke firma die onderzoek, analyses en tests uitvoert, en de prestaties, afbeeldingskwaliteit, betrouwbaarheid en opbrengst van originele verbruiksmaterialen vergeleek met compatibele cartridges van derden. Uit de test bleek dat apparaten die originele toners gebruikten vlekkeloos presteerden, terwijl apparaten die toner cartridges van een derde gebruikten in vergelijking niet zo goed presteerden.

Duidelijke uitkomst

Tijdens de tests gaf het apparaat dat toner cartridges van een derde gebruikte, diverse foutberichten die een nadelig effect op de prestaties van het apparaat hadden. Het apparaat moest meerdere keren uit- en weer ingeschakeld worden. In een echte bedrijfssituatie zou deze uitvaltijd van het apparaat schadelijk zijn voor de productiviteit, het afdrukken, kopiëren of scannen van documenten vertragen en de gebruiker afleiden van zijn werkzaamheden.

Andere problemen waar de technici die de verbruiksmaterialen van derden testten ten opzichte van originele cartridges tegenaan liepen, waren onder andere dat de alternatieve cartridges lekten en de apparaten en de werkplek er omheen verontreinigden. In sommige gevallen bleken de verbruiksmaterialen van derden ook “dead on arrival”. Ze waren met een defect geleverd en bleken bij het uitpakken onbruikbaar te zijn.

Wat afdrukkwaliteit betreft, leverden de verbruiksmaterialen van derden een aanzienlijk slechtere afdrukkwaliteit met doffe kleuren, vlekken en donkere oneffenheden op afgedrukte materialen.

In vergelijking hiermee leverden originele verbruiksmaterialen veel betere afdrukopbrengsten, heldere en consistente afdrukkleuren en -kwaliteit zonder enige lekkage bij levering en geen schade aan apparaten.

Ongeldige garantie

Het is niet meer dan normaal dat een bedrijf, na het investeren in een nieuw apparaat, de garantie ervan wil beschermen. De tests toonden al aan dat verbruiksmaterialen van derden een nadelig effect op de functionaliteit van het apparaat hebben. Bovendien kan dit mogelijk ook de garantie op de printers ongeldig maken als blijkt dat het verbruiksmateriaal van een derde de oorzaak is van schade. Bedrijven kunnen ervoor zorgen dat hun garantie geldig blijft door originele verbruiksmaterialen aan te schaffen die speciaal voor hun apparaten zijn gemaakt.

Verder worden bedrijven zich steeds meer bewust van hun ecologische voetafdruk als reactie op de groeiende vraag van consumenten aan bedrijven - vooral onder kopers van de millennial-generatie - om duurzamer te worden. Producten van derden zijn niet gegarandeerd recycleerbaar, terwijl bepaalde printer-fabrikanten 98% van originele verbruiksmaterialen inzamelt en recyclet.

Ongeacht of bedrijven hun afdrukkosten binnen budget willen houden of hun groene imago willen beschermen, ze kunnen beide bereiken door verbruiksmaterialen te kopen die door de fabrikant van hun apparaten zijn ontwikkeld en geproduceerd. 

Als u de onderzoeksresultaten van KeyPoint Intelligence Buyers Lab wilt lezen of meer informatie wilt hebben over de voordelen van originele verbruiksmaterialen, gaat u naar www.okieurope.com/consumables.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met OKI Systems (Belgium) N.V. (Vilvoorde)).

Meer info: 02/257.45.20 of www.oki.be.

Meer sectornieuws

Agenda