Black Friday deed (vooral on-line) verkoop pieken

Het fenomeen kwam nog niet zo lang geleden overgewaaid uit Amerika, maar intussen heeft Black Friday zich ook bij ons ontpopt tot een populaire shopping-dag. Niet alleen de fysieke winkels, vooral de on-line verkopers profiteren van de hype. In 2017 was Black Friday zelfs de belangrijkste verkoopdag van het jaar voor de e-commerce in Belgiƫ.

Black Friday wordt in de Verenigde Staten al sinds 1952 beschouwd als de start van de kerstaankopen. Het volgt meteen op Thanksgiving, dat traditioneel plaatsvindt op de vierde donderdag van november. Veel Amerikanen genieten dan van een verlengd weekend, wat hen de ideale gelegenheid geeft om te gaan shoppen en alvast de eerste kerstcadeautjes op de kop te tikken.

Traditioneel moeilijke maand voor handelaars

In onze contreien was november vroeger een moeilijke maand voor handelaars, omdat het nog ruim voor de kerstperiode viel. Het is dus niet verwonderlijk dat eigenaars van winkelketens en winkels op zoek gingen naar nieuwe manieren om de verkoop een duwtje in de rug te geven. Ze zijn de mosterd gaan halen aan de overkant van de oceaan en lanceerden Black Friday een paar jaar geleden op de Europese markt. Sindsdien heeft de happening heeft zich razendsnel gevestigd als populaire koopjesperiode.

Ook Belgische handelaars springen voluit op de nieuwste promo-kar en weten daarmee steeds meer consumenten te verleiden. Vorig jaar werden in België 5,6 miljoen elektronische betalingen verwerkt op Black Friday, tegenover 4,7 miljoen het jaar voorheen. Een stijging van 19 procent, en een bewijs dat het koopevenement goed in de lift zit. Een record kon Black Friday echter nog niet op zijn conto schrijven. Dat werd immers verpulverd op vrijdag 22 december, in directe aanloop naar Kerstmis. Toen werden bijna 8,8 miljoen betalingen geregistreerd.

Uit cijfers bleek wel dat Black Friday in fysieke winkels nog niet hét topweekend is. Tijdens het Sinterklaasweekend werden in 2017 meer transacties verricht dan in het weekend rond Black Friday. Er is dus wel degelijk nog veel groeimarge voor handelaars die erin slagen om Black Friday echt te importeren.

677.327 betalingen vanuit webshops

Wat de e-commerce betreft, brak Black Friday vorig jaar wél alle records. Op 23 november werden 677.327 on-line betalingen gedaan vanuit webshops. Het was zelfs de belangrijkste verkoopdag van het jaar voor de on-line verkoop in België, terwijl dat in 2016 nog de start van de zomersolden was.

Op zich hoeft dat niet te verbazen: Black Friday gaat qua concept veel ruimer dan de traditionele solden aan het begin van de zomer. Van mode-labels over reisagentschappen tot supermarkten en zelfs on-line drukkerijen: vrijwel alle sectoren hebben de Black Friday-koorts te pakken.

Het is voor handelaars daarom belangrijk om zich on-line niet te laten wegdrummen door de spelers die alléén een on-line winkel hebben. Die pakken uiteraard zwaar uit met Black Friday en hopen zo de consument voor de rest van de kerst- en koopjesperiode aan zich te binden. En dat terwijl veel handelaars met een fysieke winkel een groot deel van hun omzet ook uit de kerstperiode halen.

Dat personaliseerbare platformen voor een eigen webshop erg goedkoop zijn geworden, helpt beginnende en gevestigde handelaars om hun schroom te overwinnen en het on-line te proberen. Vaak ook met succes: veel handelaars met een webshop zien hun omzet stijgen omdat ze ook een publiek uit de buurt bereiken dat voordien alleen online zijn gading ging zoeken. Door op Black Friday ook online aanwezig te zijn, al dan niet met kortingen, kunnen handelaars hun producten on-line etaleren en tijdens de kerstperiode hun klanten bereiken.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Keyware Technologies N.V. (Zaventem))

Meer info: 02/346.25.23 of www.keyware.be.