Viessmann bereidt introductie Heat-as-a-Service voor

Topman Patrick O pleit voor groene shift

Van 21 februari tot en met 3 maart 2019 vindt in Brussels Expo Batibouw plaats, de grootste en belangrijkste bouw- en renovatiebeurs van het land. Net zoals vorig jaar trekt Viessmann opnieuw voluit de kaart van duurzame klimaatoplossingen. De verwarmingsspecialist biedt verschillende oplossingen aan. Zo moet het voor bedrijven en particulieren makkelijker worden om zelf stroom en warmte op te wekken en overschotten terug te geven aan het net. Sowieso zullen elektrificatie en connectiviteit een centrale rol spelen in de energie-mix van de toekomst. Maar vooral in het oog bij Viessmann springt de nakende introductie van Heat-as-a-Service.

Viessmann Group vierde in 2017 zijn honderdste verjaardag. Het familiebedrijf is actief in meer dan 120 landen. In België en Luxemburg telt de verwarmingspecialist honderdvijftig medewerkers. Vorig jaar werd een omzet gerealiseerd van 90 miljoen euro. Patrick O, algemeen directeur van Viessmann België, werkt al sinds 1991 voor het bedrijf. Hij zag verschillende trends de revue passeren.

“Mijn eerste opdracht was om Viessmann om te vormen van een stookolie- naar een gasbedrijf. Daarna zijn we overgestapt naar nieuwe technologieën zoals thermische zonnecollectoren en warmtepompen. Om uiteindelijk de overgang te maken naar fotovoltaïsche panelen”.

Stilaan heeft ook de digitalisatie zijn intrede gedaan in de verwarmingssector. Viessmann wil daarin een voortrekkersrol spelen.

“In 2014 heeft Google de slimme thermostaatmaker Nest overgenomen voor een recordbedrag van 2,3 miljard euro. Voor ons was dat toch wel een wake-up call. En onlangs was er de investering van Amazon in thermostaat-provider Tado. Daarmee tonen de technologiereuzen een duidelijke interesse in de hardware die er in onze huiskamer aanwezig is. Op dit moment zijn er nog relatief weinig producten die met elkaar connecteren, maar dat is slechts stilte voor de storm”, aldus O.

Met Vitoconnect heeft Viessmann alvast een product in huis waarmee de consument vanop afstand zijn ketel kan bedienen.

Politieke moed

Connectiviteit is maar één van de trends die er op korte termijn zit aan te komen. Viessmann zet ook in op de elektrificatie van de energiemarkt.

“In de autosector is men al langer bezig met het overschakelen van benzine en diesel naar hybride alternatieven. Eenzelfde transitie zit er ook in de verwarmingssector aan te komen. Dankzij onze brandstofcel- en WKK-technologie kunnen gezinnen, bedrijven en zelfs hele woonwijken zelf warmte opwekken en elektriciteit genereren. We merken echter dat de consumenten niet gestimuleerd worden door de beleidsmakers om te investeren in duurzame alternatieven. In Brussel en Antwerpen worden er lage-emissiezones ingevoerd, maar de oude, vervuilende stookolieketels die verborgen staan in kelders, worden ongemoeid gelaten. Freya Van den Bossche, voormalig Vlaams minister van Energie, sprak altijd over de wortel, de preek en de roede. Ik denk dat het stilaan tijd is voor de roede”.

Patrick O ijvert dan ook voor een groene shift. “Vooral elektriciteit wordt belast, terwijl gas en stookolie veel grotere vervuilers zijn. Dat is totaal onlogisch. Het vergt natuurlijk politieke moed om concrete maatregelen te nemen. De klimaatproblemen stoppen ook niet aan de landsgrenzen. Er is een globale aanpak nodig, maar dat belet ons niet om zelf inspanningen te doen, zoals de juiste energiekeuzes maken voor onze woning”, stelt de algemeen directeur van Viessmann België. Dat Viessmann nog veel missionariswerk heeft, bewijzen de statistieken. Zo verwarmt 60% van de Belgen zijn woning met een verouderde olie- of gasketel.

Heat-as-a-Service

Door de vele veranderingen in de verwarmingsmarkt heeft Viessmann zich al meermaals moeten heruitvinden. Dat zal in de toekomst niet anders zijn.

“Tegen 2050 gaan we niet langer de producten verkopen die we vandaag aanbieden. We zullen met andere duurzame producten en diensten op de proppen moeten komen. Het aanpassingsvermogen van onze medewerkers is bijzonder groot. Ook op digitaal vlak verandert er elke dag wel iets. Zo plannen we in 2019 een upgrade van onze bedrijfs-software. Gelukkig beschikken we over veel bekwame mensen die willen mee werken aan de uitdagingen van morgen”. Eén van die uitdagingen is Heat-as-a-Service. “Vanuit het hoofdkantoor werd België aangeduid als een interessante markt voor deze technologie. Met Heat-as-a-Service nemen we, in ruil voor een maandelijks bedrag, de controle en het beheer van de verwarmingsinstallatie volledig over van de consument. Tegen eind dit jaar gaan we deze technologie bij vijf klanten uittesten”.

Meer sectornieuws

Agenda