3 trends voor personeelswerving in 2019

Afgelopen jaar noteerde VDAB het hoogste aantal vacatures in jaren. Met nog maar vier potentiƫle sollicitanten per vacature - in West-Vlaanderen amper drie - wordt de krapte op de arbeidsmarkt voor iedereen voelbaar.

Ook in 2019 blijven bedrijven zoeken naar nieuwe mensen om hun openstaande vacatures in te vullen. 3 trends die het komende jaar zeker voelbaar worden voor wie op zoek is naar medewerkers:

  • digitaler werven

Bied je vacatures aan op een ruim gamma aan digitale platformen: je eigen website en sociale media of gespecialiseerde aanbieders van werk en opleiding zoals de website van VDAB. Die digitale platformen bieden je het voordeel dat je vacatures snel kunt opvolgen maar ook sneller kunt aanpassen. Je bent flexibeler om je wervingsvoorwaarden bij te sturen als je merkt dat er weinig of geen sollicitanten op je aanbod ingaan. Ook contacten met potentiële kandidaten verlopen steeds meer on-line. Je bedrijf staat via uiteenlopende apps in contact met sollicitanten. De idee dat chatbots straks ingezet worden om werkzoekenden de weg te wijzen in je organisatie en openstaande vacatures is niet meer zo ver af. Zelfs een gepersonaliseerd aanbod van vacatures via het Internet is een optie die steeds dichterbij komt. Net zoals commerciële advertenties hoe langer hoe meer afgestemd worden op het surfgedrag van mensen is de idee om mensen een werkaanbod te doen op basis van de interesses die uit hun surfgedrag op het Internet blijkt, zo gek niet als het op het eerste zicht lijkt. Zo’n idee opent in een arbeidsmarkt die steeds krapper wordt, mogelijkheden naar onverwachte niches van latente werkzoekenden. Met zo’n gepersonaliseerd digitaal aanbod, biedt je hen in elk geval een extra stimulans om over hun loopbaan na te denken.

  • wendbaarder opstellen

Klanten worden mondiger en veeleisender. Robotisering en digitalisering stellen ook steeds bijkomende eisen aan bedrijven en werknemers. Daarvoor zijn extra vaardigheden en skills nodig van je werknemers. Ze moeten snel en bekwaam inspelen op vragen van klanten en collega’s. De momenten waarop ze dat doen zijn heel uiteenlopend. De lijn tussen wat werktijd en privé-tijd is wordt steeds waziger. Daarom vraag je van je medewerkers dat ze zich soepel en flexibel opstellen. Hou er ook rekening mee dat mensen die flexibiliteit en wendbaarheid ook van je zullen verwachten in je aanwervingsprocessen. Vanaf nu komen ook de millennials (geboren in 2000) op de arbeidsmarkt. Dat is een generatie die opgroeit met Internet, apps en smartphones en helemaal gefocust is op het snel invullen van hun vragen en oplossingen voor hun problemen. Wervingsprocedures die moeilijk, ondoorzichtig en langdradig zijn of lijken worden door die groep geweigerd of krijgen negatieve commentaren op sociale media. Openheid en duidelijkheid over je manier van werven en wat sollicitanten bij je bedrijf mogen verwachten, worden cruciale troeven in je aanwervingsbeleid en je employer branding.

  • verrassender uit de hoek komen

Minder werkzoekenden voor meer vacatures. Dat wordt de teneur van de nabije toekomst. Werkgevers zullen voor het invullen van hun vacatures aan de slag moeten met talenten en de uitdaging aandurven om bijzondere profielen een kans te geven in hun bedrijf. De krapte op de arbeidsmarkt zal je als werkgever noodzaken tot maximale creativiteit om mensen in te schakelen in je productie of klantenwerking. Daar komt nog bij dat de technologische innovaties die steeds meer ingang vinden, je wel eens kunnen verplichten om op zoek te gaan naar medewerkers voor nieuwe functies, die tot voor kort nog onbekend waren. Denk maar aan bouwbedrijven die op zoek moeten naar drone-piloten of dienstverlenende bedrijven die nood hebben aan digitale specialisten die apps en software ontwikkelen op maat van je bedrijf en daar bovenop het hele gamma weten te managen en op elkaar af te stemmen zodat ze een meerwaarde bieden voor je bedrijf of je dienstverlening. De aanwerving van nieuwe medewerkers belooft steeds meer verrassingen te bieden omdat je op een heel creatieve manier op zoek moet naar mensen en profielen waar je een paar jaar terug nog het bestaan niet van vermoedde.

We wensen je in elk geval een geïnspireerd nieuw jaar.