Bio-LNG EuroNet Consortium schakelt versnelling hoger

Bio-LNG EuroNet, het consortium bestaande uit Iveco, Shell, DISA, Nordsol en Scania, wil LNG nog meer promoten als meest aangewezen brandstof voor het Europese wegtransport.

Het consortium zal ter promotie verschillende activiteiten ontplooien, zoals de bouw van 39 LNG-tankstations in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Polen en Spanje. In Nederland wordt er een Bio-LNG productie-installatie gebouwd. Deze installatie zal biogas van organisch afval omzetten in Bio-LNG.

Het Bio-LNG EuroNet Consortium wil ook tweeduizend extra LNG-trucks op de weg krijgen. Deze trucks zullen worden verhuurd aan eindgebruikers via financiering- en lease-oplossingen om de kosten te drukken. Alleen de extra kosten van een LNG-vrachtwagen in vergelijking met een dieseltruck zullen worden gefinancierd. De gemiddelde meerkost voor een LNG-vrachtwagen is geplafonneerd tot een maximum van 30.000 euro.

De energiedichtheid van Bio-LNG zorgt er voor dat vrachtwagens langere afstanden kunnen afleggen en door industrieel organisch afval als grondstof te gebruiken is de CO2-uitstoot veel lager. Het doel van het consortium is om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 60% te verminderen.