Premium-segment belangrijke groeimotor Nestlé Professional

07/02/2019 OM 08:37 - Luc Willemijns
09f98f81349884be6c95852f6ba18e75
Patrick Lefèvre: “Het Nescafé-plan gaat verder dan de meeste duurzaamheids-labels”
Nestlé ontwikkelt en verkoopt tal van voedingsproducten rechtstreeks aan de eindklant en is daarmee één van de grootste voedingsbedrijven ter wereld. Onder het motto: “Making more possible” bedient Nestlé Professional dan weer de zakelijke markt, waarbij kwaliteit, duurzaamheid, gebruiksgemak en innovatie centraal staan. Vooral in het koffie-segment heeft Nestlé Professional een ijzersterke marktpositie opgebouwd. Opvallende tendens is dat verse bonen-koffie een steeds belangrijkere positie in de professionele koffiemarkt inneemt. Ook de vraag naar allerlei koffievarianten met melk, van latte macchiato tot cappuccino, neemt toe. Wat food-oplossingen betreft zet Nestlé Professional sterk in op de premium-markt. Deze markt was in 2018 in belangrijke mate verantwoordelijk voor de groei van Nestlé Professional in België. Vooral het premium-merk “CHEF” wint aan populariteit.

Nestlé Professional focust specifiek op de professionele markt met een onderverdeling in twee subdivisies. Enerzijds is er Nestlé Professional Food, met allerlei voedingsoplossingen voor zowel grootkeukens als de gastronomische sector, en anderzijds is Nestlé Professional Beverages gespecialiseerd in de productie en verdeling van warme dranken zoals soep, chocolademelk en vooral koffie onder het merk Nescafé.

“Met onze warme dranken richten we ons op de bedrijfswereld en de institutionele markt. Dat zijn scholen, maar ook ziekenhuizen en woonzorgcentra. We hebben een lange traditie in die sectoren, omdat ze op korte tijd grote volumes aan koffie nodig hebben. Daar kunnen wij voor zorgen. Maar ook in de bedrijfswereld staan we sterk. We beseffen het misschien niet, maar België is één van de weinige landen waar koffie gratis is op de werkvloer. In onze buurlanden (Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk) moet je meestal betalen voor een kopje koffie. Bij ons investeren werkgevers in koffie als blijk van waardering voor hun werknemers”, weet Patrick Lefèvre, head of Sales and Marketing bij Nestlé Professional.

Lefèvre merkt ook een duidelijke verschuiving op naar echte kwaliteitskoffie. “Historisch gezien is Nestlé Professional verdeler van instant-koffie, maar de voorbije jaren is daar de ontwikkeling en de distributie van bonenkoffie bijgekomen. Vooral op vraag van de markt. De perceptie leeft immers dat instant-koffie van mindere kwaliteit is dan bonenkoffie. Wij vinden dat jammer, want het klopt niet. Je hebt uitstekende bonenkoffie, net zoals je ook uitstekende instant-koffie hebt”.

Babyboomers en millennials

Ook het duurzame karakter van koffie wint aan belang, vooral bij jonge consumenten. “In een gemiddeld bedrijf werken er tegenwoordig vier verschillende generaties. Je hebt de babyboomers, Generatie X, Y en Z. De babyboomers willen gewoon lekkere, zwarte koffie. De afkomst van die koffie interesseert hen doorgaans niet. Bij de jongere generaties is dat helemaal anders. Zij zijn wel benieuwd naar de afkomst van het product”, stelt Lefèvre.

Vanuit zijn marktleiderspositie is Nescafé altijd een voortrekker geweest op vlak van ethische productie met zorg voor mens en omgeving. Naast alle bestaande duurzaamheids-labels lanceerde de voedingsspecialist in 2010 wereldwijd het Nescafé-plan.

“We hebben een verpletterende verantwoordelijkheid om de toekomst van koffie veilig te stellen. Zowel voor de koffiedrinkers, maar ook voor de koffieboeren. Met het Nescafé-plan voldoen we aan alle internationaal erkende duurzaamheidsnormen. We gaan zelfs nog een stap verder door strengere duurzame productienormen te hanteren in elke fase van de koffieketen. We verkleinen onze ecologische voetafdruk en we helpen de boeren in hun zoektocht naar betere koffieplanten die resistent zijn tegen ziektes”, verduidelijkt Lefèvre.

Premium-markt

Binnen de Nestlé Professional EMENA-regio (Europa, Midden-Oosten, Noord-Afrika) is België een kleine markt. De druk om elk jaar opnieuw de targets te halen, is hoog. In 2018 is dat gelukt, mede dankzij het authentieke foodservice merk “CHEF”.

“We bieden fonds, fumets en sauzen aan die minstens even goed zijn als wat de topchefs vers maken. Door tijdsgebrek en de hoge kostprijs schakelen steeds meer topchefs over van hun zelfgemaakte fonds naar onze producten. Binnen de premium-markt zien we nog veel groeimogelijkheden. Zo lanceerden we enkele maanden geleden een volledig nieuw gamma aan pasta’s met onder andere een gefermenteerde zwarte lookpasta. De topchefs zijn alvast laaiend enthousiast. De Belgische markt is klein, maar wel bijzonder interessant om dergelijke food-oplossingen uit te proberen. Niet alleen in het premium-segment, maar ook aan de onderkant van de markt. Daar stellen we vast dat er eerst en vooral gekeken wordt naar het prijskaartje, maar ook gezondheid speelt een rol, met minder suikers, minder vetten en minder zout”.

De voortdurende drang naar kwaliteit en innovatie typeert Nestlé Professional, aldus head of Sales and Marketing Patrick Lefèvre. “Kwaliteit en innovatie gaan bij ons hand in hand. We zijn een wereldspeler en dus wordt alles wat we doen met argusogen bekeken. We kunnen ons geen enkele misstap veroorloven. Een mooi voorbeeld van innovatie zijn de Microgrinds. Sinds een tweetal jaar zitten er in onze Nescafé-koffie Microgrinds, ofwel fijne versgemalen bonen, die voor een vollere koffiesmaak en vooral een verbeterd aroma zorgen. Bij koffie is geurbeleving heel belangrijk”.

Distributiemodel

Ook het distributiemodel differentieert Nestlé Professional van de concurrenten. Het voedingsbedrijf hanteert een indirect model en verkoopt nooit rechtstreeks aan de eindklant.

“Wij werken nauw samen met verschillende partners, zowel lokale operatoren en distributeurs als nationale spelers. Daardoor kunnen we steeds snel in actie schieten wanneer er ergens een panne is of een dringende levering moet gebeuren”, verklaart Lefèvre.

Nestlé Professional zal steeds in overleg met de operator en de eindklant bepalen wat de beste oplossing is voor die specifieke klant.

“Dit overlegmodel is vrij uniek in de markt. We zijn een grote tanker. Dat maakt dat we minder flexibel zijn in vergelijking met kleine, lokale spelers. Daar staat tegenover dat we een permanente kwaliteit van producten kunnen leveren in grote volumes. Niet alleen wat de warme dranken betreft, maar ook voor onze food-oplossingen is dat zo”, besluit Patrick Lefèvre.

09f98f81349884be6c95852f6ba18e75
Patrick Lefèvre: “Het Nescafé-plan gaat verder dan de meeste duurzaamheids-labels”
14def90e1e13be0f0414f10c8fbd2c07
Patrick Lefèvre, head of Sales and Marketing bij Nestlé Professional, ziet al enkele jaren een evolutie richting bonenkoffie
755578f50e193c1fffa5fb9c0e890896
Patrick Lefèvre: “Zeker voor onze food-oplossingen is België een interessante pilootmarkt”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.