4 overwegingen voor werven in een krappe markt

De arbeidsmarkt staat in brand. Bedrijven vinden steeds moeilijker nieuwe medewerkers en kijken aan tegen het verdwijnen van nog meer van hun mensen door de vergrijzing. Nieuwe mensen vinden wordt een prangende zaak.

4 overwegingen die je als bedrijf kunt meenemen bij je zoektocht naar nieuw talent.

  • zoek geen kopieën

Bedrijven houden van zekerheid. Ze zoeken mensen met profielen waarvan ze vooraf denken dat die naadloos in te passen zijn in het bedrijf of de openstaande werkplek. Vacatures worden als het ware geschreven als een afspiegeling van de baas of de medewerker die vervangen moet worden. Je laat op die manier mogelijk een resem kansen liggen. Om nieuwe, bijzondere talenten binnen te halen en om je functie te herdenken in een snel evoluerende economie en arbeidsmarkt. Ga niet op zoek naar een doorslagje van wat je had en doe geen poging om klonen binnen te halen. Benut alle mogelijke talenten die zich aandienen. De rijkdom ervan leidt tot meer innovatie, diversificatie en brede klantencontacten.

  • zorg voor afwisseling

Maak van functieprofielen en -omschrijvingen geen keurslijf. Zorg ervoor dat je nieuwe medewerker mogelijkheden krijgt om zijn job in te vullen naar zijn capaciteiten. Laat medewerkers de ruimte om hun baan te boetseren naar hun eigen talenten en mogelijkheden. Je krijgt er gemotiveerde en gedreven mensen door die zorgen voor een hogere productiviteit en zich goed voelen in hun job. Zowel oudere als jonge medewerkers die kansen krijgen om zichzelf te zijn in hun job, vormen een meerwaarde. Ze brengen elk hun eigen ervaringen mee, ontbolsteren zich als loyale medewerkers en zijn erg betrokken bij hun job en het bedrijf. De mix van alle soorten talenten zorgt voor extra dynamiek in je bedrijf.

  • creëer ruimte

Verwacht geen kant-en-klare medewerkers die direct inzetbaar zijn. Reken er ook niet op dat de medewerkers die al lang voor je werken zonder slag of stoot zullen blijven meedraaien. Investeer in mogelijkheden voor al je mensen om zich te scholen en bij te leren. Maak gebruik van werkplekleren om jonge en nieuwe mensen ervaring te laten opdoen en te integreren in je bedrijf. Daag je bestaande potentieel aan medewerkers uit om nieuwe zaken te leren en mee te evolueren met hun job. Moedig die ervaren rotten in je bedrijf ook aan om hun kennis en ervaring te delen met hun collega’s. Zo creëer je een echte leercultuur waar je ook economische voordelen kunt uithalen.

  • werf met een open geest

Creativiteit en een open mindset kunnen je helpen als je in een krappe arbeidsmarkt als vandaag, mensen moet werven. Gooi vacatures niet meteen extern, maar kijk of je kansen kunt creëren voor de mensen die al voor je werken. Heb je er al eens over gedacht dat je mits eventuele ergonomische aanpassingen kansen kunt bieden aan mensen die bijvoorbeeld na een arbeidsongeval weer aan de slag willen. Met een aantal kleine aanpassingen die jij voor hen doet kunnen ze perfect in je bedrijf passen. Of blader eens door de contactenlijst van je smartphone. Misschien ontdek je daar nog iemand die vroeger voor je bedrijf werkte en nu wil terugkeren op het oude nest. Je kunt gebruik maken van hun andere kijk op de zaken en profiteren van hun nieuwe ervaringen. En daar heb je misschien meer aan dan aan de ‘buiten is buiten’-mentaliteit waardoor ze à priori niet meer welkom zijn. Die open geest zal je geen windeieren leggen.

Meer info over werven van nieuwe medewerkers vind je op www.vdab.be/werkgevers

Meer sectornieuws

Agenda