Regelgeving rond warmtenetten helemaal rond
De nieuwe regels omvatten eveneens een aantal sociale maatregelen. Zo werd de definitie van een “beschermde afnemer” verder uitgebreid naar huishoudelijke afnemers van thermische energie. Er werden ook beschermingsmaatregelen genomen voor consumenten die hun factuur niet kunnen betalen of zonder energie zitten omdat de leverancier het leveringscontract opzegt.
Vanaf 1 december tot 1 maart mogen de warmtenetbeheerders geen huishoudelijke klanten afsluiten van warmte, behalve in uitzonderlijke gevallen zoals veiligheidsredenen, fraude of leegstand.
Verder is er ook in een vergoeding voorzien voor de openbare dienstverplichtingen voor de beheerders en leveranciers van warmte. Wanneer klanten hun factuur niet betalen of het afbetalingsplan niet naleven, wordt er nog steeds warmte geleverd. Om aan de kosten tegemoet te komen die de koude- of warmtenetbeheerder en de leverancier maken, hebben ze vanaf nu recht op een vergoeding van 20 euro die 50/50 verdeeld wordt tussen de leverancier en de netbeheerder.
VLAAMSE REGERING - VLAANDEREN
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.