CAS genesisWorld optimaliseert interne werking Louverdrape

Geen losse eindjes meer dankzij CRM-oplossing

Extrusiebedrijf Lecluyse N.V. (Kortemark), in de markt beter gekend onder de merknaam Louverdrape®, is een tevreden gebruiker van CAS genesisWorld, de CRM-oplossing van software vendor Infomat N.V. (Antwerpen). Toen Jonathan Lecluyse in 2016 aan het hoofd kwam van het familiebedrijf besliste hij om Louverdrape® future-proof te maken. Daarvoor was een gebruiksvriendelijk CRM-pakket nodig. CAS genesisWorld maakte een einde aan de omslachtige manier waarop belangrijke klanteninformatie werd bijgehouden. Resultaat: meer efficiëntie, betere interne communicatie en duidelijke transparantie.

Het extrusiebedrijf, gespecialiseerd in het verwerken van  kunststofkorrels tot verticale lamellen, werd opgericht in 1958 door Gerard, Jacques en Raphaël Lecluyse. Enkele jaren later besloten de drie broers om te starten met een nieuwe productielijn: Louverdrape® ofwel verticale textiellamellen mét rail, ophang- en bedieningssysteem, kortom een volledig afgewerkt, kant-en-klaar product.

Louverdrape® werd niet alleen in België een groot succes, maar ook Luxemburg, Nederland en Frankrijk gingen overstag. In 1990 was het tijd voor de tweede generatie, met Caroline en Dominiek Lecluyse. Het aanbod werd stapsgewijs uitgebreid met andere productgroepen, zoals rol- , paneel- en vouwgordijnen en horizontale jaloezieën. Intussen nam het aantal afzetmarkten in Europa, Afrika en het Midden-Oosten voor de kunststoflamellen van Lecluyse toe.

In februari 2016 nam Jonathan Lecluyse de fakkel over, daarmee kwam het familiebedrijf in handen van de derde generatie.

“Er is doorheen de jaren veel veranderd, met nieuwe productontwikkelingen, trends en afzetmarkten, maar onze basisactiviteit is dezelfde gebleven, namelijk het extruderen van lamellen. Het is een bijzonder arbeidsintensief proces. Maandagochtend worden de machines opgestart om non-stop te blijven doordraaien tot vrijdagavond. Daarnaast produceren we ook zelf het railsysteem waar de lamellen aan worden bevestigd, enerzijds voor Louverdrape® en anderzijds, sinds een paar jaar, ook onder private label. We focussen met onze Louverdrape®-producten op B2B2C. Onze eerstelijnsklanten zijn vakwinkels en decoratiezaken. Zij verkopen op hun beurt onze producten aan particulieren die een mooi interieur belangrijk vinden. In tweede lijn bewerken we ook architecten. Heel af en toe krijgen we een bijzonder verzoek. Zo hebben we in opdracht van het toneelgezelschap FC Bergman een constructie van veertien meter hoog voorzien van gemotoriseerde lamellengordijnen. Daarop werd dan het decor geprojecteerd. Het was een uniek concept. We waren enorm gemotiveerd om van deze uitdaging iets moois te maken”, zegt zaakvoerder Jonathan Lecluyse met enige fierheid.

CAS genesisWorld

Louverdrape® differentieert zich van de concurrenten, die vooral in West- en Oost-Vlaanderen gevestigd zijn, door een uitstekende service aan te bieden.

“Dat zit in ons DNA. We zijn een familiebedrijf waarbij service, kwaliteit en kennis centraal staan. Daarnaast hebben we ook eigen transportmogelijkheden. Wij brengen onze producten zelf tot bij de klanten. Dat garandeert een vlotte en onberispelijke levering van ons vakmanschap bij de klant. Verder bieden we een breed palet aan kleuren aan. We merken dat Vlamingen graag veel keuze hebben qua kleuren en texturen. We houden sowieso alle trends nauwlettend in de gaten. Elke drie jaar worden collecties helemaal vernieuwd”.

Jonathan Lecluyse stelt ook vast dat de retail-markt aan het evolueren is. Zo kiezen een aantal vakwinkels er voor om enkel nog on-line actief te zijn. Daarnaast is de algemeen directeur op zijn hoede voor het toenemende aantal buitenlandse spelers op de Belgische markt. Toch is Louverdrape® helemaal klaar voor de toekomst, zeker na de digitale transformatie van de voorbije jaren. Midden 2017 koos het familiebedrijf voor CAS genesisWorld, de CRM-oplossing van Infomat N.V. (Wilrijk).

“Klanteninformatie werd vroeger in een Word- of Excel-bestand bijgehouden. Dat was omslachtig, weinig gestructureerd en absoluut niet transparant. Het gebeurde wel eens dat nuttige informatie niet of moeilijk tot bij de commerciële binnendienst geraakte. Een goed werkend CRM-systeem was dus absoluut een must”, verduidelijkt Inge Beuselinck, hoofd van de commerciële binnendienst.

Transparantie

“We hebben meerdere software-vendors gesproken, maar vrij snel viel de keuze op Infomat. Eerst en vooral omdat het CRM-pakket ons meteen charmeerde en bovendien klikte het ook met de medewerkers van Infomat”. Jonathan Lecluyse was eveneens onder de indruk van de transparante aanpak. “We werden vrijblijvend uitgenodigd bij twee klanten van Infomat. Ze hebben speciaal voor ons tijd vrij gemaakt om al onze vragen te beantwoorden, waarbij ze ons ook een eerste indruk van het pakket gaven. Dat gaf voor mij de doorslag om voor Infomat te kiezen”.

Beuselinck pikt daarop in. “De implementatie is zonder problemen verlopen. Alles gebeurde steeds in onderling overleg met Infomat. Elke fase hebben ze van dichtbij opgevolgd. Iedereen was enthousiast om met CAS genesisWorld aan de slag te gaan. De vertegenwoordiger van Infomat moest ons op sommige momenten zelfs wat afremmen. Eerst leren wandelen, dan pas lopen, was zijn boodschap. In twee maanden tijd had iedereen het CRM-pakket onder de knie”.

Louverdrape® gebruikt CAS genesisWorld als een portaal met allerlei nuttige (technische) informatie, documenten, nieuwsbrieven en agendafuncties die voor alle medewerkers toegankelijk zijn. Het CRM-pakket, waarin alle klantenrelaties nauwkeurig worden bijgehouden, is ook gekoppeld aan het specifieke ERP-systeem van Louverdrape en vormt een handige integratie met alle Office-applicaties. Het opvolgen van verkoopsopportuniteiten, offertes, taken en klachten verloopt nu veel vlotter in vergelijking met vroeger.

“De grootste troef is dat je het CRM-pakket zelf mee kan opbouwen volgens je eigen noden en wensen. Het systeem wordt gevoed door onze medewerkers en groeit mee met het bedrijf. We zijn de grenzen van CAS genesisWorld nog volop aan het aftasten”, bekent Beuselinck.

360°-view intern maar ook “op de baan”

Volgens Lecluyse heeft het CRM-pakket van Infomat de interne werking geoptimaliseerd. “Er is niet alleen een meerwaarde voor onze account managers, maar ook voor de binnendienst is het systeem bijzonder praktisch, omdat de interne communicatie wordt gestroomlijnd. Er zijn geen losse eindjes meer”.

De algemeen directeur van Louverdrape® is ook een grote fan van de mobiele applicatie.  “Je kan altijd en overal op een makkelijke manier alle informatie opvragen. Dat is zeer handig voor onze account managers die voortdurend op de baan zijn. Omzetcijfers, collecties, lopende offertes, opportuniteiten … in één oogopslag krijg je een volledig overzicht”.

Of hoe CAS genesisWorld ook een interessante tool is om de verkoopcijfers op te drijven.