Werken aan nieuwe Theunisbrug officieel van start
Containervervoer over de Vlaamse waterwegen zit in de lift. Vorig jaar werden alle records gebroken met een algemene groei van 1,7% in vergelijking met 2017. Het Albertkanaal neemt een groot deel van die groei voor zijn rekening. Jaarlijks wordt 40 miljoen ton aan goederen vervoerd over dit kanaal. Omgerekend is dat twee miljoen vrachtwagens per jaar minder op onze wegen. Toch is er nog heel wat ruimte beschikbaar en wordt het potentieel nog niet volledig benut. Om dat mogelijk te maken zet De Vlaamse Waterweg N.V. (Hasselt) volop in op de opwaardering van het Albertkanaal. Vandaag is de doorvaarthoogte van de huidige bruggen nog te beperkt. Daarom worden alle bruggen stelselmatig verhoogd tot 9,10 meter. Ook de breedte onder de bruggen wordt vergroot.
Op de plaats van de Theunisbrug komt geen generieke brug. De ingenieurs tekenden een ontwerp volledig op maat van de omgeving. In totaal komen er drie bruggen in de plaats van de twee huidige bruggen. De buitenste bruggen krijgen elk twee rijstroken voor autoverkeer. De middelste brug is voor de trams. Aan beide kanten van de brug komen brede, afzonderlijke fiets- en voetpaden.
Sinds begin dit jaar vinden er al voorbereidende werken plaats op de linker- en rechteroever van het kanaal. Van begin maart tot begin mei worden er nieuwe waterleidingen gelegd op het kruispunt van de Frans de l’Arbrelaan en Minister Delbekelaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal dit kruispunt vanaf april 2020 volledig herinrichten. De verhogingswerken aan de Theunisbrug starten in april. Per kant is er telkens een jaar werk.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.