Opkomst van smartphones maakt betaalterminal nog belangrijker

Dat elektronisch betalen voor handelaars heel wat voordelen biedt ten opzichte van cash, is voor de meeste ondernemers stilaan duidelijk. Sommigen proberen dat op een op het eerste gezicht goedkopere manier, door systemen te gebruiken waarbij een betaalterminal overbodig wordt. Toch blijkt dat vaak de duurdere optie.

Dat cash alleen maar nadelen met zich brengt, is voor veel handelaars al langer duidelijk. Het kost meer tijd aan de kassa om cash en wisselgeld te tellen. Er is meer risico op fouten. Het verhoogt de onveiligheid, want er is een risico op overvallen. En het is omslachtig om het op het einde van de werkdag nog bij de bank te deponeren.

Dat elektronisch betalen door zijn vele voordelen aan populariteit wint, hoeft niet te verbazen. Toch schrikken abonnements- en transactiekosten handelaars soms nog af, ondanks de vele baten. Want om het geld in enkele seconden tijd over te zetten van de bankrekening van de klant tot op de bankrekening van de handelaar, worden transactiekosten aangerekend. En bovendien zijn er de abonnementskosten voor de huur of verkoop van de terminal zelf.

Handelaars die weifelen om die oorspronkelijke kost raken recent verleid door andere spelers op de markt die de betaalterminal een kleinere rol geven of zelfs helemaal links laten liggen. Er zijn daarbij bijvoorbeeld oplossingen waarbij alleen twee smartphones nodig zijn, of een aanbod waarbij in plaats van abonnementskosten alleen nog transactiekosten betaald moeten worden.

Niet zo voordelig als gedacht

Toch zijn die andere oplossingen vaak niet zo voordelig als ze er op het eerste gezicht uitzien. Zo zijn de kosten per transactie veel hoger, waardoor de besparing van de abonnementskosten al snel volledig wordt tenietgedaan. Wie dacht een gratis “bakje” voor betalingen in huis gehaald te hebben, blijkt op het einde van de maand plots een hoog percentage van de inkomsten als transactiekost te moeten afstaan. Daarom zijn die nieuwe spelers niet handig voor winkeliers die goede zaken willen doen en hun klanten het comfort van elektronisch betalen willen aanbieden.

De formules zonder abonnementskosten zijn alleen voordelig voor wie slechts zeer zelden een elektronische betaling uitvoert. Maar de ervaring leert dat handelaars die elektronisch betalen invoeren, al snel een groot deel van hun klanten ziet overstappen. Net omdat het ook voor consumenten nu eenmaal interessanter is om met de kaart te betalen. En dat om dezelfde redenen als bij de handelaar: het gaat sneller en het is veiliger.

Bijkomend voordeel betaalterminal

Voor de handelaars hebben elektronische betalingen via de betaalterminal nog een bijkomend voordeel. Slimme systemen integreren elke elektronische betaling namelijk met de boekhouding, waardoor ook die vlotter verloopt. Door je te behelpen met smartphones, valt ook die tijdswinst weg.

Doordat almaar meer mensen een smartphone hebben, is het logisch om te denken dat ze die ook als betaalmiddel zullen gebruiken. Maar ook daarbij is de betaalterminal nuttig. Diensten als Apple Pay werken via Near Field Communication (NFC), de techniek die ook contactloze betaalkaarten gebruiken. Je moet ze daarom nog steeds tegen een kaartlezer houden die die NFC-technologie kan vertalen naar een betalingstransactie. Moderne betaalterminals zijn allemaal toegerust met zo een NFC-lezer, waardoor ze het gebruiksgemak voor de consument maximaliseren.

Het is onvermijdelijk dat er kosten bij komen kijken om dat gebruiksgemak eenvoudig en betrouwbaar te kunnen aanbieden aan de consument. Sommige spelers verstoppen die kosten in een hoger percentage per transactie, andere kiezen voor meer transparantie en combineren een vaste abonnementskost met een lager percentage per transactie. Wie een goed draaiende winkel openhoudt, is beter af met de optie mét een betaalterminal. Het gebruiksgemak zorgt ervoor dat klanten met plezier terugkomen en vaak ook extra aankopen doen: wie met de kaart betaalt, hoeft niet in het achterhoofd te houden hoeveel biljetten er nog in zijn portefeuille zitten.

 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Keyware Technologies N.V. (Zaventem))

 

Meer info: 02/346.25.23 of www.keyware.be.