Grote werken op en rond E314

Vlaanderen investeert 30 miljoen euro in de tweede fase van de grootschalige werken op en rond de E314. In deze fase wordt er een nieuwe fiets- en autotunnel gebouwd onder de E314 in Wilsele. Verder zullen verschillende bruggen worden aangepakt en zal het viaduct van Wilsele breder gemaakt worden. Daardoor komt er ruimte voor een spitsstrook. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft Vlaams-Brabant nood aan nog meer mobiliteitsinvesteringen, zowel in weginfrastructuur, als in de alternatieven voor de wagen.

Vlaanderen pakt de E314 stap voor stap aan. Over meerdere jaren zal er in totaal 80 miljoen euro worden geïnvesteerd in vlotter en veiliger verkeer. Vorig jaar werd al 20 miljoen euro vrijgemaakt voor een grondige sanering van de noordelijke kant van het 35 jaar oude viaduct van Wilsele. Nu investeert Weyts nog eens 30 miljoen euro voor de tweede fase van de werken. Deze fase omvat verschillende ingrepen. Zo komt er in Wilsele ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg een nieuwe tunnel onder de E314 voor fietsers en het lokale autoverkeer. Tussen Herent en Holsbeek komen er nieuwe en hogere geluidsschermen langs beide zijden van de E314 en ook in Winksele worden de schermen vervangen. Verschillende bruggen worden grondig gesaneerd. De afrit Herent wordt in de richting van Lummen 250 meter lang gemaakt, om de lokale files aan de afrit op te lossen.

Een belangrijk onderdeel van de tweede fase is de lokale verbreding van het viaduct van Wilsele. Een aannemer zal daarvoor vier extra pijlers moeten plaatsen om dit mogelijk te maken. De verbreding van het viaduct is nodig voor de aanleg van de geplande spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot. Deze spitsstrook zal gerealiseerd worden in de derde fase van de werken, goed voor opnieuw 30 miljoen euro, die voorzien is voor 2021.