Zetes mikt met zes geïntegreerde software-oplossingen op hoger rendement

Definitieve omslag naar service-gericht bedrijf in de komende jaren

De Brusselse technologieholding Zetes Industries N.V. viert dit jaar zijn 35ste verjaardag. In korte tijd groeide het bedrijf uit tot een innovatieve specialist in supply chain-technologie. Daarbij focust Zetes enerzijds op goederenidentificatie (Goods ID) en anderzijds op personenidentificatie (People ID). Rond 2013 voerde Zetes een belangrijke koerswijziging door. Er werd niet langer ingezet op weinig rendabele oplossingen op maat. In de plaats kwamen er zes geïntegreerde software-oplossingen: ZetesChronos, ZetesAtlas, ZetesMedea, ZetesAres, ZetesAthena en de overkoepelende cloud-omgeving ZetesOlympus. Het technologiebedrijf, dat een jaarlijkse omzet realiseert van 270 miljoen euro, is actief in 22 landen. Toch is de expansiedrang nog niet geluwd.

Zetes werd opgericht in 1984 als verdeler van barcode-scanners en -printers. Vrij snel werd een eerste belangrijke deal gesloten met Colruyt. Als “early adopter” implementeerde de retailer de barcode-technologie in zijn winkels.

“Net omdat Colruyt zijn leveranciers verplichtte om producten te voorzien van barcodes vonden we ook toegang tot andere sectoren en zo ging de bal aan het rollen. In het begin draaide alles rond goederenidentificatie. Dat veranderde begin de jaren 2000. Toen werd Cards Encoding Company van Bank Card Company N.V. (Brussel) overgenomen. Als gevolg van die overname zijn we ons ook gaan toeleggen op personenidentificatie”, aldus Gilbert Wellemans, country manager bij Zetes.

Zetes produceert sinds 2003 de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) en de Kids-ID sinds 2009. Vorig jaar werd de samenwerking met de Belgische overheid verlengd met tien jaar. Zetes staat eveneens in voor de productie van de Belgische rijbewijzen en internationale paspoorten.

“Niet alleen in eigen land staan we sterk op vlak van personenidentificatie, ook in Afrika hebben we een stevige reputatie kunnen uitbouwen. Zo hebben we al projecten uitgevoerd in onder meer de Democratische Republiek Congo, Ivoorkust, Gambia en Togo. Dat is overigens geen toeval, want Zetes biedt interessante oplossingen aan om bevolkingsregisters op punt te zetten. Het is altijd een duidelijke beleidskeuze geweest om verder te kijken dan de eigen kerktoren. Aanvankelijk waren we actief in België, daarna volgden Frankrijk en Portugal en nu zijn we aanwezig in 22 landen, waaronder Engeland, Nederland, Duitsland, Italië, Tsjechië en Griekenland. Op lokaal vlak hebben we vaak concurrentie, maar op groepsniveau is Zetes marktleider. De schaalgrootte die we hebben speelt, zeker in onderhandelingen met multinationals, vaak in ons voordeel. Het is voor hen veel makkelijker om met één partner een overeenkomst te sluiten voor verschillende landen”, verklaart Wellemans.

Software-oplossingen

Dat de People ID-divisie belangrijk is voor Zetes, bewijzen de cijfers. “De afdeling goederenidentificatie vertegenwoordigt het overgrote deel van onze totale omzet, maar wanneer we over winstgevendheid praten krijgen we een heel ander verhaal. Dan scoort de People ID-divisie veel beter. Er zijn twee verklaringen voor. Eerst en vooral is er veel minder concurrentie in de markt van de personenidentificatie. Daarnaast zijn de marges op de hardware, die nodig is voor de goederenidentificatie, de voorbije tien jaar in elkaar gestuikt. We compenseren dat door onze service-gerelateerde inkomsten op te drijven. Bovendien maken we het verschil met onze kennis en ervaring. In onze sector zijn het de “brains” die de doorslag geven. Daarom is het zo belangrijk dat we heel wat mensen in huis hebben die al twintig jaar voor het bedrijf werken. Daarnaast worden al onze oplossingen centraal ontwikkeld. Daardoor vermijden we dat elk land zijn eigen ding doet. Dat was in het verleden wel anders”.

Wellemans verwijst naar de periode voor 2013 toen er nog de kaart werd getrokken van de weinig rendabele oplossingen op maat. Zetes besliste om het anders aan te pakken. Het productaanbod werd herschikt. Er kwamen zes geïntegreerde oplossingen: labeling en verpakking, logistiek en magazijnbeheer, instore-leveringen, bewijs van ontvangst, winkelbeheer en een overkoepelende track & trace-oplossing.

“Laatstgenoemde is de cloud-omgeving waarin alle gegevens worden opgeslagen en visueel weergegeven. Retailer Marks & Spencer gebruikt ZetesOlympus om de visibiliteit en de leveringsprocessen in zijn supply chain voor verse voedingswaren te verbeteren. ZetesAtlas voorziet in serialisatie in de productlijn of labels op palletten, zoals bij de tabaksproducenten naar aanleiding van de TPD (Tobacco Product Directive). We ontwikkelen niet alleen de software, maar ook de machines. ZetesMedea is een magazijnoplossing die helpt om orderleveringen te verbeteren en de traceerbaarheid te verhogen. Die oplossing implementeerden we onlangs in het Flevo-ziekenhuis. Met ZetesAthena hebben we een handige tool ontwikkeld voor elke winkelomgeving. Je kan die gebruiken om de winkelprocessen en de beschikbaarheid in de rekken te optimaliseren. Smyths Toys is een recente verwezenlijking van die oplossing. Dan is er ook nog ZetesChronos, een proof-of-delivery systeem dat wordt gebruikt om pakketten te volgen vanaf het vertrek bij de fabrikant, groothandelaar of retailer tot bij de levering bij de eindklant. Legio maakt hiervan gebruik om zijn leveringen te optimaliseren. ZetesAres is dan weer een direct-store delivery-systeem waarbij een mobiele stock wordt beheerd, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Biocafé. In België wordt dat nog maar zelden gebruikt, maar in de zuiderse landen is ZetesAres wel nog succesvol”.

Overname Panasonic

Twee jaar geleden viel technologieholding Zetes Industries, die wereldwijd 1.400 mensen te werk stelt waarvan 300 in België, in handen van het Japanse Panasonic Corporation (Kadoma, Osaka). De deal betrof ook de dochtermaatschappijen Zetes N.V. (Brussel), de Belgische tak voor goederen- en personenidentificatie, Zetes Technologies N.V. (Brussel), gespecialiseerd in de ontwikkeling van tools om op een gemakkelijke manier apps te maken, en Zetes FasTrace N.V. (Brussel), dat focust op event-registratie.

“Uitdaging is de komende jaren met de nieuwe broodheren definitief de omslag te maken van een hardware-gerelateerd naar een service-gerelateerd bedrijf. Net omdat we daar de grootste toegevoegde waarde voor onze klanten kunnen betekenen”, besluit Wellemans.