Meer dan kwart Belgische organisaties in de problemen door phishing-aanvallen

Meer dan een kwart (28%) van de Belgische organisaties is in de voorbije twee jaar in de problemen geraakt door phishing-aanvallen. 38% identificeerde gevallen van medewerkers die op ongevraagde e-mails reageren of op links in de berichten klikken. Zo blijkt uit onderzoek van Sophos, specialist op het gebied van netwerk- en endpoint-beveiliging.

Sophos’ onderzoek onthulde dat grotere bedrijven het meest waarschijnlijk zijn aangetast door phishing-aanvallen hoewel ze ook de meeste kans hebben om bedreigingsbewustmakingscursussen te volgen op het gebied van phishing en cybersecurity.

Wat phishing betreft, presteerden organisaties in België aanzienlijk beter (28%) dan hun buren in Frankrijk en Nederland, waar respectievelijk 49% en 44% van de respondenten toegaf het slachtoffer te zijn geweest van phishing in de onderzochte periode.

Een greep uit de voornaamste bevindingen:

  • In heel West-Europa stelde 54% van de IT-directors bij bedrijven met tussen 500 en 1.000 mensen dat hun organisaties de afgelopen twee jaar het slachtoffer van phishing-aanvallen waren geworden.
  • Dit in vergelijking met 39% van 250 tot 499-persoonsbedrijven en slechts 14% van bedrijven met minder dan 250 werknemers.
  • 50% van de bedrijven met minder dan 250 mensen bood training aan om werknemers te helpen aanvallen te herkennen, vergeleken met 78% van degenen met tussen 500 en 1.000 mensen.
  • 52% van de Belgische bedrijven voert al regelmatig bewustmakingscursussen voor cyber-dreigingen uit, terwijl 38% van plan is dit in de toekomst aan te bieden.