UNIGLOBE Travel optimaliseert dienstverlening met nieuw boekingsplatform

Travel management company mikt op verdere netwerkuitbreiding

UNIGLOBE Travel (Belux) N.V. (Mechelen) neemt begin juni een nieuw SaaS-reservatie- en boekingsplatform in gebruik dat het hele luchtvaartaanbod (GDS, low cost en direct connect) integreert. De reismanagement-organisatie (TMC) zet aldus grote stappen om efficiënter te opereren in vergelijking met de bestaande situatie waarin ze werd gedrongen sinds de global distribution systems (GDS’en) het low cost-aanbod in hun platformen niet verder kunnen aanbieden. Nog voor het jaareinde hoopt UNIGLOBE Travel (Belux) aan zijn klanten ook een CO2 compensatie-tool aan te bieden, in samenwerking met CO2logic (Brussel). Ten slotte hoopt regional president Paul Geyssens het netwerk met een vier- à vijftal nieuwe kantoren verder uit te breiden om zodoende het hele Belgische grondgebied af te dekken. Inzonderheid in Brussel en Wallonië is UNIGLOBE Travel op zoek naar een groter deel van de marktkoek.

UNIGLOBE Travel (Belux) N.V. startte ruim een kwarteeuw terug zijn activiteiten in België en Luxemburg op als master franchisee van de gelijknamige Canadese reismanagement-organisatie die in meer dan 60 landen actief is. Inmiddels zijn op het Belgische grondgebied vijftien franchise-kantoren aan de slag (Aartselaar, Essen, Gent,  Hasselt, Herentals, Hoeilaart, Leuven, Lokeren, Luik, Mechelen, Meise, Roeselare, Vilvoorde, Waregem en Wilrijk). Binnen die constellatie behoudt elk reisbureau zijn autonomie en bouwt het een eigen klantenportefeuille uit.

UNIGLOBE Travel (Belux) staat als franchise-gever in voor de inkoop op groepsniveau (vluchten, hotelreservaties, rental, …), marketing-ondersteuning, communicatie met inbegrip van de organisatie van events of conventies en, niet in het minst, technologische ondersteuning (lees: het achterliggend IT-platform, nvdr.).

De focus van de UNIGLOBE Travel-kantoren ligt op zakenreizen en incentives & meetings, goed voor zowat 85% van de omzet. Het saldo van de inkomsten wordt gegenereerd binnen het leisure-segement (vakantie- en op maat-reizen). Vorig jaar tekende de UNIGLOBE Travel-organisatie in de Belux met 170-tal medewerkers, waarvan zeven op het hoofdkantoor, voor een omzet van zowat 170 miljoen euro. Daarmee is UNIGLOBE Travel de vierde speler in het Belgische zakenreissegment, na Amex, Carlson Wagonlit en BCD.

“UNIGLOBE Travel is voornamelijk actief binnen het KMO-segment. Nochtans horen ook een aantal grote accounts tot onze klanten, zoals UGent, Beaulieu, Danone of Nike”, stelt regional president Paul Geyssens.

Nieuw geïntegreerd reservatie- en boekingsplatform

Paul Geyssens bestempelt de zakenreismarkt als bijzonder disruptief op dit ogenblik. Dat hoeft nauwelijks verwondering te wekken met de komst van nieuwe spelers als booking.com of andere Expedia’s. Maar ook de machtsstrijd tussen de carriers en de global distribution systems (GDS’en) Amadeus, Sabre en Travelport die er eind vorig jaar toe leidde dat het low cost-aanbod en de lage tarieven van de Lufthansa Group, waartoe Brussels Airlines behoort, uit de internationale boekings- en reservatieplatformen werd verwijderd, heeft een zware impact op de werking van de gespecialiseerde zakenreiskantoren.

“Low cost-tickets vertegenwoordigen zowat 30% van ons aanbod. Om onze klanten te bedienen hebben we al sinds geruime tijd via een aparte applicatie, TravelFusion, toegang tot dat aanbod. Daarnaast zijn er tickets die enkel met direct connect-koppeling op het inventarissysteem kunnen worden geboekt in de “core markt” van Lufthansa Group, KLM-Air France, British Airways, …). Kortom, als reisagent worden we met een bijzondere zware technische complexiteit geconfronteerd om onze klanten optimaal te servicen. Vandaar dat we begin juni een nieuwe SaaS-applicatie in gebruik nemen die het hele internationale vlucht-en hotelaanbod integreert. Gevolg is dat onze medewerkers zodoende opnieuw heel efficiënt de klant zullen kunnen adviseren”, kondigt Geyssens aan.

Low cost-reizen vertegenwoordigen momenteel 3 à 4% van de omzet van UNIGLOBE Travel. Onze gesprekspartner verwacht dat dat aandeel binnen het zakenreissegment naar 7 à 8% zal doorstoten.

“Sinds 10 à 15 jaar hebben ook de traditionele airlines echter een volwaardig low cost-aanbod. Dat is weliswaar niet als dusdanige “ge-branded”. Bovendien is het zo dat de zakenreiziger ook vandaag nog voor iets meer comfort dan de vakantiereiziger opteert”, zo nog onze gesprekspartner.

Nieuwe self-booking tool ten dienste van klanten

Bedoeling van UNIGLOBE Travel (Belux) is zijn nieuw, geïntegreerd reservatie- en boekingsplatform ook via een self-booking tool ter beschikking van zijn klanten te stellen.

“On-line boekingen vertegenwoordigen momenteel 12% van de omzet. Als wij erin slagen aan de klant een efficiënte tool ter beschikking te stellen, zal dat in de toekomst nog belangrijker worden. Met de nieuwe tool willen we ingaan tegen de “lekkage” bij klanten die een deel van hun reizen rechtstreeks via het Internet boeken. Daardoor gaat het totaalbeeld van de “travel expenses” voor het bedrijf in kwestie verloren. De nieuwe tool van UNIGLOBE Travel (Belux) moet de KMO-markt terug bewust maken van het belang van een oordeelkundige planning en boeking van zijn zakenreizen. Niet alleen via een geïntegreerd aanbod, maar evenzeer via een aantal toegevoegde waardediensten in de vorm van management-rapportering over de reisuitgaven, optimalisatie van reisuitgaven (afspreken van deals met de airlines), sterkte/zwakte-analyses van het reisgedrag binnen een bedrijf, mogelijke CO2-compensaties, … dit alles om gezamenlijk een doordachte reis-policy uit te stippelen en te doen naleven. Momenteel is de KMO zich trouwens niet bewust van het prijskaartje dat aan rechtstreeks boeken kleeft. De full-cost of ownership van een boeking die een bedrijf op eigen kracht verricht, is meer dan aanzienlijk. Denk aan de tijdsbesteding bij het opzoekwerk. En wat ingeval van incidenten of onvoorziene omstandigheden tijdens de reis en de eventuele terugbetalingsprocedure?”.

UNIGLOBE Travel (Belux) heeft de ambitie in de komende twee jaar zijn self-bookings  - en bijgevolg zijn fulfilment-opdrachten - te verdubbelen.

Groeiend eco-bewustzijn

Hoewel de luchtvaart voor amper 3,5 à 5% van de wereldwijde CO2-uitstoot zorgt, heeft de huidige opstoot van eco-bewustzijn de discussie op gang gebracht rond de mogelijke invoering van BTW en accijnzen op kerosine. Paul Geyssens begrijpt de discussie en predikt het eco-realisme waarbij ook de reissector zijn verantwoordelijkheden nemen moet. Zo heeft UNIGLOBE Travel (Belux) momenteel een partnership afgesloten met het Brusselse klimaatadviesbureau CO2logic. Dat is gespecialiseerd in het berekenen, reduceren en compenseren van CO2-uitstoot.

Paul Geyssens: “Momenteel maken we werk van de koppeling van onze reisdossiers met de CO2-calculator van CO2logic. Bedoeling is op basis daarvan de berekende CO2-uitstoot als gevolg van de zakenreizen door onze klanten in kaart te brengen. Hopelijk kunnen we nog voor het jaareinde aan onze klanten op maatspecifieke wijze mogelijke CO2-compensatieprojecten voorstellen”.

Regionale diversificatie

Pas eind vorig jaar opende UNIGLOBE Travel zijn eerste kantoor beneden de taalgrens, met name op de luchthaven van Bierset. Paul Geyssens en zijn team mikken in de nabije toekomst op verdere uitbreiding van het netwerk in Wallonië en in Brussel, dat goed is voor 65% van de verkoop van vliegtickets in België. Tegen 2020 had UNIGLOBE Travel in België graag vier à vijf bijkomende kantoren geopend of binnen het UNIGLOBE-netwerk overgenomen.

“De grote TMC’s (travel management companies) bedienen Franstalig België vanuit Brussel. Lokale aanwezigheid en netwerking worden door de bedrijven steeds meer gewaardeerd. Als UNIGLOBE Travel zetten we in op proximiteit of nabijheid. Opstarten van lokale kantoren is, gezien de strenge IATA-verplichtingen vandaag, niet meer evident, zodat we mikken op samenwerking met bestaande kantoren of overname van klantenportefeuilles. Fysische aanwezigheid op een bepaalde plaats hoeft op zich niet per se. Belangrijk is dat we ons de Brusselse en Waalse bedrijfscultuur eigen maken. Voor het fulfilment is de plaats van vestiging van ondergeschikt belang. Onze grote concurrenten verzorgen hun fulfilment, in tegenstelling tot UNIGLOBE Travel, zelfs vanuit call centers in het buitenland. Wat niet evident is ingeval van problemen. Voor onze accounts schakelen wij onveranderlijk een persoonlijke travel consultant in,” besluit Paul Geyssens veelbeduidend.