Transport Roosens ruilt Haasdonk voor nieuwe site in Kallo

Business-plan ambieert verdubbeling omzet tegen 2028

Een gloednieuwe bedrijfssite moet een nieuw tijdperk inluiden voor Transport Roosens N.V. (Beveren). Eind mei verhuist het transportbedrijf van de Stuurstraat in Haasdonk naar de Ketenislaan in Kallo, vlakbij de plek waar het voor het familiebedrijf allemaal begon. Het voelt voor gedelegeerd bestuurder Stephan Roosens dan ook als thuiskomen. De nieuwe site, met een oppervlakte van 3,8 hectaren, moet de komende jaren de grote groeimotor worden. Door bijkomende value-added activiteiten wil het bedrijf extra inkomsten genereren, waardoor de omzet tegen 2028 moet verdubbelen. Voorwaarde is wel dat er een oplossing wordt gevonden voor het nijpend tekort aan chauffeurs. Transport Roosens maakt bovendien enkel gebruik van Belgische chauffeurs. Een weloverwogen keuze die financieel wel zwaar doorweegt vanwege de hoge loonlasten.

De bedrijfsgeschiedenis leert dat Transport Roosens altijd een familiebedrijf is geweest. Met Stephan Roosens is momenteel de vierde generatie aan de macht. Hij leidt het transportbedrijf, samen met zijn echtgenote Karolien Van Duyse en Peter van de Kerkhof.

“Mijn overgrootvader Frans Roosens is in 1932 gestart met het vervoeren van boter en eieren. Eerst nog met paard en kar, daarna met een eigen vrachtwagen. Net na de Tweede Wereldoorlog heeft mijn grootvader Jozef Roosens het bedrijf dan verder gezet. Hij focuste in de jaren ’60 en ’70 vooral op dierenvervoer. Daar zijn we groot mee geworden. Transport Roosens was toen de enige vervoerder in de streek die gespecialiseerd was in dierenvervoer. Daarnaast waren we ook huisvervoerder voor de melkerij in Kallo, ook gekend onder de naam Zuivelindustrie Inco. Zo zijn we in de voedingsindustrie terecht gekomen. Midden de jaren ’70 maakte Jozef plaats voor mijn vader, Melchior Roosens. Hij bouwde het bedrijf verder uit en startte ook met een aantal logistieke activiteiten, zoals warehousing. In 2014 hebben we die activiteiten afgestoten om ons opnieuw helemaal te focussen op transport. Een jaar later heb ik het bedrijf dan overgenomen”, zegt Stephan Roosens.

Knelpunt

Op hetzelfde moment is ook Peter van de Kerkhof mee aan boord gekomen. “Hij betekent een grote meerwaarde voor Transport Roosens. Peter heeft ons bedrijf verder geprofessionaliseerd op organisatorisch -, IT - en financieel vlak. We botsten als familiebedrijf op onze limieten. Verdere groei zou moeilijk geweest zijn. Dat is ook de reden waarom we in 2016 International Thuysbaert B.V.B.A. (Sint-Niklaas) hebben overgenomen. Die overname heeft ons business-plan versneld. Het moet helpen bij het realiseren van onze lange termijndoelstellingen”, verklaart Roosens.

En die lange termijndoelstellingen zijn best ambitieus. Zo moet de omzet, momenteel vijftien miljoen euro, tegen 2028 quasi verdubbelen.

“Maar dan moeten alle factoren meezitten. Het belangrijkste knelpunt is personeel. Ook wij hebben het moeilijk om geschikte chauffeurs te vinden. We maken het ons bovendien niet makkelijk door enkel met Belgische chauffeurs te werken. Maar dat is altijd een bewuste keuze geweest. Sommige klanten verlangen dat ook. Ze willen niet geassocieerd worden met allerlei wanpraktijken. Onze chauffeurs krijgen een mooi loon. Nadeel zijn de hoge loonlasten”, zo luidt het.

Omvangrijk wagenpark

Transport Roosens is een vaste waarde in de transportsector. Het bedrijf focust op vier segmenten: container-, dieplader-, tank- en huifwagentransport.

“80% van onze activiteiten zijn momenteel gericht op containertransport. We werken voor verschillende bedrijven. Van oudsher zijn we actief in de voedingsindustrie, met het vervoeren van melkpoeder, boter en frieten, maar even goed transporteren we kledij of oud papier. Het is een mooie mix van import en export. Onze klanten bevinden zich voornamelijk in België en Nederland. Daarnaast zijn we actief in Luxemburg, Duitsland en Frankrijk”, duidt medebestuurder Peter van de Kerkhof.

Om aan de vraag van de klanten tegemoet te komen beschikt Transport Roosens over een wagenpark met 64 trekkers en 151 opleggers.

En er is ook gedacht aan het milieu, stelt van de Kerkhof. “Op drie jaar tijd hebben we ons wagenpark vernieuwd. Dat heeft drie miljoen euro gekost. Die vernieuwingsoperatie is er trouwens niet alleen gekomen vanuit ecologische overtuiging. We vinden het belangrijk dat we met mooie voertuigen rondrijden. Het zijn nu eenmaal de uithangborden van onze onderneming”.

Uit gegevens van de boordcomputers blijkt overigens dat de gemiddelde snelheid de voorbije vijf jaar is gedaald van 68 km/u naar 61 km/u. Het is één van de redenen waarom het transportbedrijf naar een nieuwe vestiging trekt in de Waaslandhaven.

“We zitten sinds 1975 in Haasdonk, maar het was tijd om te vertrekken. De nieuwe vestiging zal plaats bieden aan kantoorruimte, een wasstraat, een ruim parkeerterrein voor de opleggers en trekkers en een nieuw containerdepot. Vanuit de nieuwe locatie zullen we nog dichter bij de klanten staan. Bovendien zal het aantal wegbewegingen afnemen, waardoor onnodige transportkosten worden vermeden”, weet Stephan Roosens.

Van de Kerkhof pikt daarop in. “Op de site komen er ook twee werkplaatsen. Enerzijds een multifunctionele werkplaats waar we bijvoorbeeld containerherstellingen kunnen uitvoeren en anderzijds een werkplaats waar er technische keuringen on-site kunnen gebeuren. We willen zo veel mogelijk diensten open stellen voor derden. De nieuwe site kost ons handenvol geld, daarom hebben we ook gezocht naar bronnen van inkomsten. Naast de wasstraat, het containerdepot en de technische keuring zullen we ook een fumigatiezone inrichten voor ongediertebestrijding voor containers. En er komt op onze terreinen ook een publiek tankstation van Avia-Belgomine, onze huisleverancier voor brandstoffen”. Voor Stephan Roosens voelt de verhuis naar Kallo alvast als thuiskomen. “We verhuizen naar de plaats waar het voor ons allemaal is begonnen. We zijn daar decennia geleden noodgedwongen weggetrokken. Door de uitbreiding van de haven werden we onteigend. Nu keren we er terug. De cirkel is dus rond”.