Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek ondertekend

Vijfendertig partijen ondertekenden, samen met de Vlaamse ministers van Omgeving, Energie, Mobiliteit en Openbare Werken, Economie en Innovatie, de Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek. Hiermee engageren zij zich de komende drie jaar om leveringen in de Vlaamse steden efficiënt en emissie-arm te laten verlopen.

De deelnemers worden daarin bijgestaan door The Shift die deze Green Deal coördineert met de financiële steun van de Koning Boudewijnstichting. The Shift slaat de handen in elkaar met MOBI-VUB, Bond Beter Leefmilieu (BBL), Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG), VIL (Innovatieplatform en speerpunt-cluster Logistiek) en de departementen Mobiliteit en Openbare Werken en Omgeving van de Vlaamse overheid.

In de steden is de logistiek verantwoordelijk voor minstens een kwart van de CO2-uitstoot van het transport. Hoewel leveringsvoertuigen slechts 10-20% van de kilometers voor hun rekening nemen, staat deze sector in voor 30-50% van andere emissies, zoals stikstof en fijn stof. Bovendien zal de vraag naar stedelijk goederenvervoer blijven toenemen. Steden blijven immers groeien en de consumenten die er leven, werken en ontspannen, hebben steeds hogere verwachtingen.

Om de steden leefbaar te houden en tegelijk de uitstoot van transport te beperken, is werken aan een duurzame én efficiënte stedelijke logistiek cruciaal. Zo worden de on-line bestelde pakjes efficiënt thuis geleverd, hangen nieuwe collecties op tijd in de rekken, kunnen restaurants hun klanten verse voeding aanbieden en worden bouwmaterialen tijdig geleverd. Dat vraagt echter nieuwe en innovatieve manieren om steden te bevoorraden.

De deelnemers zullen in deze Green Deal inzetten op het terugdringen van het aantal gereden kilometers en ervoor zorgen dat noodzakelijke kilometers afgelegd worden op gepaste tijdstippen en met milieuvriendelijke voertuigtypes en zero-emissie voertuigen. Zo wordt er bijvoorbeeld onderzocht hoe bouwwerven beleverd kunnen worden door cargo-fietsen, hoe koerierdiensten gebruik kunnen maken van zero-emissie voertuigen en hoe lokale boeren hun producten vlot in de restaurants en winkels in de buurt krijgen.

Naast directe acties om emissies te verminderen, streeft deze Green Deal ernaar om te verbinden en om de samenwerking tussen verschillende partners te stimuleren. Er is ook een belangrijke rol weggelegd voor ondersteunende partners. Zij zullen een faciliterende rol opnemen.

De Green Deal Duurzame Stedelijke Logistiek is de zevende Green Deal in Vlaanderen. De Green Deals zijn een initiatief van de minister van Omgeving om bedrijven en sectoren verder te “vergroenen”. Het gaat om vrijwillige overeenkomsten tussen (privé-)partners en de Vlaamse overheid om samen een groen project na te streven. Bedrijven en organisaties kunnen zelf voorstellen voor een deal aanbrengen, de overheid engageert zich om knelpunten die vergroening belemmeren, aan te pakken.

Addax Motors, ASX-IBECO, BeCommerce, bpost, Bopro N.V., Cargo Velo, CityDepot, Colruyt Group, De Fietserij, De Vlaamse Waterweg, DHL Express BE, ECOkoeriers, GreenPost, Levanto, Mobipunt consortium, RebelGroup, Rikolto, Schoenen Torfs, Sligro Food Group Belgium, Solva Streekoverleg, stad Antwerpen, stad Gent, stad Leuven, stad Mechelen, Suez, Telenet, Trens B.V., VBO en Bycyker V.Z.W. stapten als deelnemende partijen in de Green Deal in.