107 miljoen euro voor verbouwingen acht bruggen over Albertkanaal

De Vlaamse Waterweg N.V. heeft Via T Albert N.V. (Mechelen), een speciaal opgerichte vennootschap bestaande uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman, aangesteld om acht bruggen over het Albertkanaal te herbouwen, zodat schepen met vier lagen containers er onder kunnen varen. De bouwkost bedraagt 107 miljoen euro.

Concreet gaat het om de bruggen Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten). Eind 2022 moeten alle bruggen volledig herbouwd zijn. Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan worden uitgebreid met 25%, maar dan moeten alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimum 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met vier lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij 48 van de 62 bruggen is de verhoging ofwel in uitvoering, ofwel al uitgevoerd.

De hinder voor de gebruikers van de bestaande bruggen wordt zoveel mogelijk beperkt. Zo zullen twee bruggen die naast elkaar liggen nooit gelijktijdig onderbroken zijn. In sommige gevallen kan de nieuwe brug gebouwd worden naast de bestaande, zodat er hooguit een beperkte verkeersonderbreking nodig is. Voor aanvang van de werken wordt er voor elke brug een infomarkt georganiseerd, om de buurtbewoners en andere betrokkenen optimaal te informeren.