Toyota Material Handling bouwt nieuwe automatiseringsdivisie versneld uit

Recente overnames in teken van zowel markt- als expertiseverruiming

Toyota Material Handling Belgium N.V. (Willebroek) mikt in de komende jaren op exponentiële groei. De goederenbehandelingsspecialist zet daarom, conform de groepsstrategie, sterk in op de ontwikkeling van twee nieuwe divisies, met name Automation & Productivity Services. “Meer dan ooit wil Toyota Material Handling zich profileren als partner die voor de klant de totaliteit van de logistieke processen in warehouse-omgeving beheert en controleert”, aldus managing director Hugues Van Espen in de nagelnieuwe bedrijfsaccommodatie in bedrijvenpark De Hulst te Willebroek. In België lopen reeds verschillende projecten.

Toyota Material Handling Belgium N.V. ontstond in 2007 uit het samengaan van Toyota Tsusho Europe, voorheen gevestigd in Temse, en BT Belgium, dochter van het Zweedse BT dat in 2000 door Toyota werd geïntegreerd. Beide bedrijven centraliseerden toen hun activiteiten in industriezone Terbekehofdreef te Wilrijk. Onlangs huldigde Toyota Material Handling Belgium in industriepark De Hulst, een ontwikkeling van MG Real Estate, een state-of-the-art nieuw bedrijfspand in. Dat vergde een investering van 17 miljoen euro.

Het nieuwe pand met een bruikbare oppervlakte van 12.562 m² omvat 8.812 m² magazijnruimte en 3.750 m² kantoorvloer, met inbegrip van 350 m² showroom en 850 m² event area. Die kan als demo-zone worden ingericht waar klanten de producten daadwerkelijk kunnen testen.

In Willebroek vond ook de voorheen in Evere gevestigde sales & marketing-afdeling van Toyota Material Handling Europe een onderkomen.

Twee jaar terug rondde Toyota Material Handling Belgium voor het eerst de omzetkaap van 100 miljoen euro. Op de loonlijst staan 225 medewerkers, waaronder een 130-tal technici. In Europa heeft Toyota Material Handling drie productiecentra, met name in Frankrijk (Ancenis, thermische heftrucks), Italië (Bologna, elektrische heftrucks) en Zweden (Mjölby, warehouse trucks, automatische trucks en op maat gemaakte trucks).

In België worden jaarlijks een 13.000 warehouse- en heftrucks verkocht.

Marktverruiming

De overname van BT Industries in 2000 door Toyota Material Handling stond in het teken van productcomplementariteit. Waar Toyota sterk stond in het segment van de vorkheftrucks, zowel thermisch als elektrisch, lag de focus bij het Zweedse bedrijf eerder op warehouse-producten (pallet trucks, stapelaars, reachtrucks, orderverzamel-trucks en smallegangen-trucks). Vorig jaar nam Toyota Material Handling de merknaam BT uit de markt.

Recentere acquisities in het licht van marktverruiming zijn de integratie van het Italiaanse Simai (2016) en het Nederlandse Vanderlande Industries (2017). Via de integratie van Simai, specialist in elektrische towing trucks en platformwagens, boorde Toyota Material Handling niet alleen nieuwe marktsegmenten aan (luchthavens, industrie, automotive, …), maar verschafte het zich inzonderheid toegang tot de projectmarkt. Vanderlande Industries staat in de markt vooral bekend voor zijn bagage-afhandelingssystemen en sorteersystemen voor pakjes (e-commerce, weetuwel!, nvdr.). Maar bovenal droeg Vanderlande bijzondere expertise aan op het stuk van AGV’s (automated guides vehicles), die Toyota Material Handling uitstekend van pas komt in het kader van zijn automatiseringsstrategie.

Shift naar meer duurzaamheid

Dat Toyota Material Handling inspeelt op de shift naar meer duurzaamheid, bleek al uit de eerdere lancering van zijn serie li-ion-heftrucks. Het bedrijf besliste inmiddels om zijn li-ion batterijen in eigen beheer aan te maken.

Hugues Van Espen: “Lange tijd hielden heftrucks met verbrandingsmotor versus elektrische aandrijving elkaar in evenwicht. Sinds drie à vier jaar tekent zich een omslag af. In 2018 hadden 60% van de in België actieve heftrucks een elektrische aandrijving. Ik verwacht dat dat aandeel in de komende jaren naar 70% doorstoomt. Bij de heftrucks met brandstofmotoren groeit LPG in belang, ten nadele van diesel. Ook waterstoftrucks hebben zeker potentieel, maar zolang het probleem van tank- en opslaginfrastructuur niet is opgelost, zal een doorbraak uitblijven. Op waterstofvlak hinkt Europa duidelijk achter op Azië en de Verenigde Staten”.

Automatisering en connectiviteit

Vooralsnog puurt Toyota Material Handling Belgium 90% van zijn inkomsten uit de verkoop van nieuwe toestellen (50%), de dienst na-verkoop (40%) en de verhuuractiviteiten (10%). Zowat 35% van de Toyota-heftrucks in België zijn operationeel in het kader van een lange termijnhuur (vijf jaar). Voor de sterk groeiende business van de korte termijnverhuur beschikt het bedrijf over een vloot van ruim duizend trucks.

“De komende vijf jaar verwacht ik dat Toyota Material Handling Belgium aanzienlijke groeicijfers neerzet. Die zullen voornamelijk worden gegenereerd door de twee nieuwe in uitbouw zijnde divisies, met name Automation en Connectivity Services,” aldus Van Espen.

De groei van de e-commerce, met nadruk op snelle orderpicking en dito uitlevering, en de schaarste op de arbeidsmarkt, vertalen zich in een sterke vraag naar automatisering in warehouse-omgeving.

“Heel wat vaste intern transportoperaties van A naar B of van B naar C, zowel horizontaal als verticaal, kunnen worden geautomatiseerd”, stelt onze gesprekspartner vast. “Voor de nabije toekomst zetten we derhalve ten volle in op de verdere uitbouw van automatische orderpicking-toepassingen en geautomatiseerde reachtrucks en stapelaars”, wordt daaraan toegevoegd.

Vorig jaar stelde Toyota Material Handling Europe zijn nieuwe intelligente AGV automatiserings-software T-ONE voor. Die wordt geïnstalleerd als integratielaag die communiceert met de geautomatiseerde Toyota Autopilot-voertuigen (AGV’s) en de bestaande infrastructuur zoals magazijnbeheersystemen, goederenidentificatie en ander transportmaterieel. Verschillende AGV-referenties van Toyota Material Handling zijn inmiddels op de Belgische markt operationeel.

Inspelend op de opgang van IoT (Internet of Things) beschikt Toyota Material Handling met I_Site over een systeem voor slim vloot management, dat in maatspecifieke rapportering voor de klant voorziet.

“Dat systeem zorgt voor een overvloed aan data. Momenteel onderzoeken we hoe we die oordeelkundig ten gunste van de klant kunnen inzetten, in eerste instantie met het oog op een optimaal fleet management en predictive maintenance-toepassingen,” verduidelijkt de managing director. “Bij verschillende klanten in België en Europa lopen inmiddels de eerste testfasen. Ook in België zullen we die oplossingen verder uitrollen”, zo nog Van Espen.

Toyota Material Handling vervroegde intussen de geplande implementatie van zijn “A.I. TeamLogistics”-concept, oorspronkelijk voorzien voor 2028, naar 2020. Dat is een concept voor connected voertuigen met ingebouwde intelligentie die als teams samen werken om voor een ononderbroken goederenstroom en geoptimaliseerde logistieke werkzaamheden te zorgen. Het sloot daartoe een samenwerking met Microsoft met oog op het gebruik van Azure Machine Learning. De overstap van scanners en beeldsensoren en menselijke programmering naar machinaal leren (waarbij de sensorinformatie onmiddellijk begrepen wordt), biedt een groot voordeel voor klanten. De zelfrijdende voertuigen kunnen zich aanpassen aan kleine afwijkingen, zoals obstakels op de weg of voorwerpen die op een andere plek staan. In de toonzaal van het nieuwe bedrijfspand staat alvast een eerste pallettruck met dergelijke functionaliteit.

“Uiteindelijke ambitie van Toyota Material Handling is het hele logistieke proces van A tot Z in warehouse-omgeving voor de klant te beheren en te controleren, met een maximaal doorgedreven automatisering”, besluit Hugues Van Espen.

Meer sectornieuws

Agenda