ie-net ingenieursvereniging zet mee schouders onder Teach for Belgium

België staat helemaal onderaan de OESO-ranglijst op het vlak van gelijke kansen in het onderwijs. Gemiddeld gezien heeft een 15-jarige leerling uit de Vlaamse of Franstalige Gemeenschap die naar een kansrijke klas gaat drie jaar meer voorsprong dan een leerling uit een kansarme klas.

In 2013 werd Teach for Belgium V.Z.W. opgericht met als doel het verminderen van onderwijsongelijkheden. Teach for Belgium vormt pas afgestudeerden en professionals om tot inspirerende leraren in vakken waar een lerarentekort heerst (wiskunde, wetenschappen, Frans, Nederlands) en dit voor de leerlingen van de meest kansarme scholen. Dit programma loopt in samenwerking met de actoren van de onderwijswereld.

Concreet biedt de V.Z.W. jong afgestudeerden, young professionals en iedereen die zich wil (her)oriënteren naar het onderwijs een opleiding van twee jaar en persoonlijke ondersteuning om op deze scholen les te kunnen geven. Na deze twee jaar kunnen de alumni van het Teach for Belgium programma de ervaring en vaardigheden die ze hebben opgedaan om de gelijkheid in de Belgische schoolsystemen te verbeteren, gebruiken om hun verdere loopbaan vorm te geven.

Ook ingenieurs wagen sprong naar onderwijs

Sinds 2017 zet ie-net ingenieursvereniging mee zijn schouders onder Teach for Belgium. Het project kadert - op 2 niveaus - mooi in de maatschappelijke rol die ie-net wil vervullen.

Enerzijds wil ie-net zo veel mogelijk werkloze ingenieurs aan een duurzame job helpen. Anderzijds wil de ingenieursvereniging jongeren, ongeacht hun sociaal-economische achtergrond, enthousiast maken voor STEM-richtingen.

Algemeen directeur Nancy Vercammen: “We zochten naar mogelijkheden om werkloze ingenieurs naar het onderwijs te leiden. Sinds 2017 werken we daarvoor o.m. samen met de organisatie Teach for Belgium die gelijke kansen in het onderwijs wil bevorderen. We hebben enkele ingenieurs die nu als wiskundeleraars aan de slag zijn in scholen met een lage socio-economische index. Dat is een uitdaging, want je moet ‘saaie’ stof als wiskunde op een boeiende manier weten over te brengen.”

Infosessie

Op 3 juni vond bij ie-net een infosessie plaats om sociaal geëngageerde ingenieurs te tonen hoe ze via het programma van Teach for Belgium de stap naar het onderwijs kunnen zetten. Deelnemers gaan twee jaar full-time betaald aan de slag in een school met een lage socio-economische index. Ze worden hierbij gevormd en ondersteund door het team van Teach for Belgium. Deze begeleiding focust niet enkel op het lesgeven, maar eveneens op het uitbouwen van een verdere carrière als social change maker. De aanwezigen lieten zich tijdens de infosessie inspireren door Sven en Selwin. Deze 2 bio-ingenieurs vertelden vol passie over hun overstap van een technische/sales-functie in de privé-sector naar het onderwijs via het Teach for Belgium-programma.

Intussen geeft Selwin al drie jaar wiskundeles in Antwerpen en heeft hij de STEAM-richting in zijn school helpen opstarten. Sven zit in zijn eerste jaar van het programma en geeft - eveneens in Antwerpen - wetenschappen in de hoogste graden. Ze werken allebei graag met jongeren en vinden het een leuke uitdaging om de passie voor hun vak over te dragen aan degenen die wat extra aandacht nodig hebben.

Teach for All

Met behoud van volledige onafhankelijkheid bij het beheer en beleidskeuzes, neemt Teach for Belgium deel aan de wereldwijde Teach For All-beweging die vecht tegen onderwijsongelijkheid in de wereld. Zo kan Teach for Belgium profiteren van de expertise en kennis van het internationale netwerk om zijn activiteiten in België te ontwikkelen.

Teach for All werd in 2007 gesticht nadat de oprichters talloze verzoeken kregen van sociale ondernemers over de hele wereld die soortgelijke organisaties uit de grond wilden stampen om de educatieve kansen in hun eigen land te vergroten. Intussen telt Teach for All al 50