Belgische voedingsbedrijven werken aan zes verpakkingsengagementen

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, lanceert verpakkingen2025.be, een website die de zes verpakkingsengagementen van de sector richting 2025 samenvat. Met concrete voorbeelden tonen de sector en negen individuele bedrijven hoe ons land Europees koploper voor een duurzamer verpakkingsbeheer wil blijven.

In 2018 presenteerde Fevia, samen met Buurtsuper, Comeos, Detic en UNIZO, een reeks engagementen aan de Vlaamse regering om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Daarin gaat de sector nog een stap verder dan de ambitieuze doelstellingen die Europa voorop stelt en wil het Europees koploper blijven.

De voedingsindustrie werkt concreet op volgende zes engagementen:

1. Recycleren van plastic verpakkingen: 65% tegen 2023 (Europa vraagt minimum 50% recyclage in 2025 en 55% recyclage in 2030).

2. Gerecycleerd materiaal in drankverpakkingen: 50% in 2025.

3. Inzamelen en recycleren van drankverpakkingen: 90% tegen 2022 (Europa vraagt 90% inzameling tegen 2025).

4. Verpakkingen recycleerbaar, herbruikbaar of biogradeerbaar maken: 100% in 2025.

5. Selectief inzamelen van verpakkingen buitenshuis: verdubbelen tegen 2025.

6. Zwerfvuil met 20% verminderen tegen 2020 en de helft minder huishoudelijke verpakkingen in het zwerfvuil tegen 2025.

Parallel met de sectorengagementen namen vorig jaar ook negen grote bedrijven een resem concrete maatregelen om die zes engagementen waar te maken en bij de dragen tot duurzamere verpakkingen. Het gaat om AB InBev, Alken-Maes, Coca-Cola, Danone, Mars, Nestlé, Pepsico, Spadel en Unilever.

Op www.verpakkingen2025.be zullen de sector en zijn bedrijven de komende maanden en jaren tonen welke initiatieven ze nemen om stap voor stap vooruitgang te boeken. Vandaag bevat de website reeds meer dan veertig voorbeelden van concrete initiatieven vanuit de sector of vanuit individuele bedrijven.