Verladers en transporteurs slaan handen in elkaar voor planningsoptimalisatie

In zijn project OptiPlan wil VIL de planningsprocessen inzake laad- en losoperaties bij distributiecentra en magazijnen aanpakken, samen met de in- en uitgaande transporten. Dit met als doel een end-to-end optimalisatie voor verladers én transporteurs te bewerkstelligen.

Daar waar klanten steeds snellere en just-in-time levertijden verwachten, wordt het door de toenemende verkeerscongestie steeds moeilijker om exacte transporttijden te voorspellen en te realiseren. Bijkomend zijn vlotte en betrouwbare transportstromen van en naar distributiecentra en magazijnen cruciaal om een hoge leverbetrouwbaarheid en service aan de klant te kunnen aanbieden en garanderen. De controle op deze in- en uitgaande goederenstromen kan sterk verbeterd worden indien een optimale samenwerking tussen verlader en transporteur gerealiseerd kan worden.

Enerzijds zijn er verladers die enkel algemene regels hanteren m.b.t. laad- en losactiviteiten en dus geen of maar een beperkte planning van concrete laad- of losmomenten afstemmen met de betrokken transporteurs.

Anderzijds hanteren verschillende verladers voor hun distributiecentra reeds een bepaalde vorm van plannings-software (bijvoorbeeld slotboekingssystemen). Hierbij gaat het veelal over een interne optimalisatie aan de kant van de verlader waardoor problemen vaak naar de transporteur worden doorgeschoven.

In geen van beide situaties wordt er gestreefd naar een win/win voor zowel verlader als transporteur en worden de end-to-end kosten niet geoptimaliseerd. Hierop wil VIL inspelen met het OptiPlan-project.

Concreet wil VIL in dit project inzetten op het optimaliseren van de planning van de transporten en de laad- en losactiviteiten om zo de samenwerking tussen verladers en transporteurs te bevorderen. Deze insteek leidt idealiter tot een reductie van het aantal verloren (wacht)uren en extra gereden kilometers, maar ook tot een geoptimaliseerde werking van de laad- en loszones van distributiecentra en magazijnen. On-line real-time en proactieve informatie-uitwisseling tussen laadadres, vervoerder en losadres, over de planning en de uitvoering van de transportopdrachten kan heel wat efficiëntievoordelen in de supply chain neerzetten.

Deelnemers aan het project zijn Alders Internationaal Transport, Be-Mobile Tech, Coca-Cola European Partners Belgium, Colruyt Group, H.Essers, Mobis Parts Europe, NinaTrans en Transport Lux. Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen treedt als projectpartner op.

Het project geniet de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.