3 troeven voor succesvolle sollicitaties

In een arbeidsmarkt waar werkzoekenden meerdere ijzers gelijktijdig in het vuur hebben, haal je er voordeel uit als je bedrijf duidelijk op de radar komt van potentiële kandidaten.

3 manieren om te scoren bij sterke kandidaten:

  • digital first

Mensen leven met hun smartphone. Die toestellen zitten bovendien boordevol apps die de gebruikers snel en efficiënt naar de nodige informatie leiden. Zorg dat je vacatures snel on-line raadpleegbaar zijn. Je eigen website, maar ook het ruime aanbod aan jobsites kunnen hier een oplossing bieden. Op de website van VDAB kun je alle vacatures van je bedrijf on-line beheren. Zo hou je de vinger aan de pols en kun je ook updates brengen, die dan ook in real-time geraadpleegd kunnen worden door geïnteresseerde sollicitanten. Contacten met potentiële kandidaten verlopen op die manier snel en doeltreffend.

Maar ook de sociale media kunnen voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers een efficiënte hulp bieden. Als je goed gebruik maakt van de mogelijkheden die deze media bieden, bereik je een doelgroep die effectief geïnteresseerd is in je aanbod. Die sociale media zijn bovendien een uitgelezen middel waarmee ook je eigen werknemers de vacature in hun netwerk bekend kunnen maken. Ongetwijfeld een extra meerwaarde voor je bedrijf als je eigen mensen mee op zoek gaan naar een nieuwe collega.

  • korte en duidelijke sollicitaties

Bedrijven die lange sollicitatieprocedures hanteren en ruimschoots de tijd nemen om te beslissen over de aanwerving van een nieuwe medewerker, lopen het risico dat de potentiële kandidaat ergens anders aan de slag gaat. Degelijke kandidaten hebben over het algemeen meerdere ijzers gelijktijdig in het vuur liggen.  Het bedrijf waar ze het snelst aan de slag kunnen, krijgt dan meestal de voorkeur. Het spreekt voor zich dat een zoektocht naar nieuwe medewerkers een zekere tijd in beslag neemt.  Duidelijkheid over de sollicitatieprocedure en de mogelijke tijd die deze in beslag neemt, zorgen er voor dat sollicitanten van het begin tot het einde duidelijk weten waar ze aan toe zijn.

  • bied vooruitzichten

Uiteraard is het je bedoeling om als bedrijf op zo’n kort mogelijke tijd je openstaande arbeidsplaatsen in te vullen. Toch gaat het vandaag de dag voor veel potentiële kandidaten om meer dan die invulling op korte termijn. Ze willen graag vooruitzichten over de manier waarop ze hun carrière vorm geven.

Voor veel medewerkers, en zeker voor jonge werkzoekenden die een kans krijgen in je bedrijf, is het belangrijk dat ze mogelijkheden krijgen om zich bij te scholen. Extra kennis en vaardigheden opdoen zijn aandachtspunten die steeds belangrijker worden voor vele sollicitanten. Mensen krijgen dan immers het gevoel dat ze de kans krijgen om een beroep en specifieke vaardigheden aan te leren. Communiceer duidelijk over de opleidingscultuur in je bedrijf. Het kan in vele gevallen een extra troef zijn waarom mensen er voor kiezen bij jouw bedrijf te solliciteren