Rialto Recruitment Group vergroot voetafdruk in uitzend- en werving & selectiemarkt

16/09/2019 OM 07:30 - Luc Willemijns
29528f91b35118da2c0926fbcaab9e6c
(Patrick Van Lijsebetten, ceo Rialto Recruitment Group, bouwt voor de Franse Proman-groep een uitzendnetwerk in Vlaanderen uit)
De Franse HR-groep Proman (Les Professionnels de Manosque) nam eind vorig jaar een meerderheidsbelang in executive search-kantoor Rialto Recruitment (Niel). Aldus boorde het op de Belgische markt een nieuw segment aan, dat het vooralsnog ook op groepsvlak ontbeerde. Sindsdien opende Proman een eerste uitzendkantoor in Vlaanderen, met name in Genk, terwijl met de recente integratie van Ombrelo (Lier) het bedrijf zich ook voor het eerst boven de taalgrens op de markt van de werving & selectie positioneert. Via verschillende merknamen profileert de groep zich als een totaalaanbieder van HR-diensten. Alle merknamen worden onder de koepel Rialto Recruitment Group gebundeld.

Centrale figuur in de ontwikkeling van de Proman-groep op de Belgische markt is Patrick Van Lijsebetten. Zelf ingenieur zijnde stond hij in 2001 aan het hoofd van het executive search-bureau Atlantae, dat zich specialiseerde in de search naar ingenieurs. In 2012 vond een fusie plaats met EgeminPlus N.V. (Zwijndrecht), een 50/50 joint-venture tussen het toenmalige Egemin en Plus Uitzendkrachten. In 2016 voert Patrick Van Lijsebetten een management buy-out door na verschuivingen op aandeelhoudersvlak. Na vijftien jaar werden de Atlantae en EgeminPlus tot Rialto Recruitment herdoopt.

Onder impuls van Lijsebetten groeit Rialto, met kantoren in Niel en Genk uit, tot een specialist in executive search, met focus op de hogere, technische profielen. Atlantae blijft behouden als merknaam en overkoepelt dezelfde activiteiten voor niet-ingenieursprofielen, vooral gericht naar hoger management en profielen voor raden van bestuur.

In zijn zoektocht naar samenwerkingsverbanden komt Patrick Van Lijsebetten vorig jaar in contact met Proselect in Luik, actief in de rekrutering & selectie. Dat was kort daarvoor ingelijfd door het Franse Proman. De groep werd in 2016 actief in België met de overname van uitzendkantoor LEM Interim, eveneens in Luik. Samenwerking met Proselect was enkel mogelijk na het fiat van de Franse aandeelhouder.

“De contacten met Proman verliepen voorspoedig en hielden heel wat opportuniteiten in. Bij gebrek aan familiale opvolging en om de bedrijfscontinuïteit voor de medewerkers te vrijwaren, verkocht ik begin november vorig jaar een meerderheidsbelang aan de Franse groep”, onthult Patrick Van Lijsebetten.

Win/win/win

Niet enkel het personeel van Rialto/Atlantae is gebaat bij deze deal, ook Van Lijsebetten en Proman Group zijn dat. Laatstgenoemde versterkt niet alleen zijn positie op de Belgische markt, maar haalt ook executive search-expertise in huis die het vooralsnog binnen de groep ontbeerde. Binnen de nieuwe constellatie draagt Patrick Van Lijsebetten dan ook een dubbele pet. Hij is niet alleen gedelegeerd bestuurder van Rialto Recruitment Group, maar treedt ook op als business development-verantwoordelijke voor de verdere Proman expansie in Europa.

Inmiddels staat de tweede generatie van het 29 jaar terug opgestarte familiebedrijf aan het roer. Dat groeide uit van een uitzendkantoor voor de lokale middenstand in Manosque, in de buurt van Marseille, tot een uitzendgroep die dagelijks 55.000 mensen aan het werk heeft. Met meer dan 450 kantoren, waaronder een kleine 400 in thuisland Frankrijk, is de groep verder actief in België, Luxemburg, Monaco, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Portugal, Spanje, de Verenigde Staten en Canada. Dit jaar zal de omzet voor het eerst boven de 2 miljard euro uitstijgen.

“Momenteel lopen onderhandelingen voor bijkomende overnames, ook in België”, aldus Van Lijsebetten. “In ons land zal de voornaamste groeidynamiek van acquisities komen”, wordt daaraan toegevoegd.

In Frankrijk is Proman Group het grootste familiaal bedrijf in de HR-sector, met ruime voorsprong op de volgende en wordt het alleen voorafgegaan door de drie internationaal, beursgenoteerde HR-concerns (Adecco, Manpower en Randstad).

Zes merken

In zijn nieuwe constellatie is Rialto Recruitment Group actief met zes merknamen. Zo blijven Rialto Recruitment en Atlantae focussen op executive search of headhunting voor respectievelijk ingenieurs- en niet-ingenieursprofielen. Zusterbedrijf Proselect spitst zich toe op no cure/no pay werving & selectie in Wallonië. Zusterbedrijf LEM Interim is actief op de Waalse uitzendmarkt.

In Genk opende Rialto Recruitment Group onlangs een eerste Proman-uitzendkantoor. Met de recente overname van Ombrelo in Lier vulde Rialto Recruitment een lacune in zijn dienstverlening in Vlaanderen aan, met name op het stuk van no cure/no pay werving & selectie.

Patrick Van Lijsebetten: “Rialto Recruitment Group kan voortaan het hele spectrum van HR-diensten aan beide zijden van de taalgrens aanbieden. Dit via verschillende merknamen, die elk hun eigen teams inzetten en over specifieke expertise en specialisaties beschikken”.

In België (Rialto/Proman/Atlantae/Ombrelo/Proselect/LEM) zijn momenteel 65 medewerkers actief, goed voor een omzet van meer dan 35 miljoen euro.

Verdere uitbreiding van de organisatie zit in de pijplijn. Zo valt niet uit te sluiten dat Rialto/Atlantae/Ombrelo, naast Niel, Brussel, Genk en Lier, bijkomende kantoren openen in Oost- en West-Vlaanderen. Maar op uitzendvlak liggen de ambities duidelijk anders.

Fijnmazig uitzendnetwerk uitbouwen

“Interimarbeid is een heel lokaal gebeuren en een sector met een heel erg kleine arbeidsmobiliteit. Nabijheid bij de (potentiële) uitzendkrachten is derhalve noodzakelijk. Binnen twee jaar willen we over de vijf Vlaamse provincies over een netwerk van 10 à 15 Proman-kantoren beschikken. In eerste instantie mikken we, conform de historische expertise van de groep, op de iets moeilijker te vinden profielen, waarop andere uitzendorganisaties al snel afhaken. De aandacht gaat daarbij naar technische profielen, i.c. jonge ingenieurs op zoek naar een vaste betrekking en ervaren 50-plussers die op de arbeidsmarkt beschikbaar zijn. Via uitzendarbeid kunnen we hen helpen om naar een vaste baan door te stromen. Daarvoor kunnen we terugvallen op doorheen de jaren ontwikkelde rekruteringskanalen en databases,” stelt onze gesprekspartner.

In tweede instantie is het Proman erom te doen zich ook in de markt als generalistisch uitzendkantoor te positioneren. Patrick Van Lijsebetten maakt er geen geheim van dat hij de markt afspeurt naar mogelijke overnameprooien, bij voorkeur bestaande interimnetwerken met tien tot twintig kantoren.

Kruisbestuiving

Rialto Recruitment Group zet voor zijn werkzaamheden, zowel in eigen land als daarbuiten, in op een maximale kruisbestuiving met de andere Proman-entiteiten. Net zoals op groepsvlak verder werk zal worden gemaakt van de internationale samenwerking met het IMSA-netwerk van executive search-kantoren, vandaag actief in 24 landen en doorgestoten tot de Top 30 in de ranking van de globale executive search-kantoren.

“In België maakt Rialto Recruitment Group een topprioriteit van het maximaliseren van de synergie-effecten binnen de landelijke structuur. In de nieuwe constellatie kunnen we inspelen op alle HR-behoeften van een bedrijf of een organisatie. Tussen de verschillende merken is cross-selling zeker haalbaar voor het aanboren van nieuwe klanten of het invullen van andere behoeften bij bestaande klanten”, besluit Patrick Van Lijsebetten.

29528f91b35118da2c0926fbcaab9e6c
(Patrick Van Lijsebetten, ceo Rialto Recruitment Group, bouwt voor de Franse Proman-groep een uitzendnetwerk in Vlaanderen uit)
Dbcaa9f7b49cd46f9147a695cd40cb64
(Patrick Van Lijsebetten: “Rialto Recruitment Group is voortaan ook actief in werving & selectie en uitzendarbeid”)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.