Nissan hangt fleet-ambities op aan mobiliteitsstrategie

23/09/2019 OM 09:56 - Luc Willemijns
Ecf04c39d2b740b984fa112e3a281d54
Koen Maes: “Nissan’s mobiliteitsstrategie moet in de toekomst meer fleet-klanten overtuigen”
Nissan Benelux hangt zijn fleet-ambities op aan de mobiliteitsstrategie van de constructeur. Daarvan blijft de LEAF vooralsnog het icoon. Tegen 2022 wil Nissan, met de steun van de Alliantie, evenwel ook zijn intrede maken op de markt van de hybride uitvoeringen, als tussenstap naar volledige elektrificatie. Nissan Intelligent Mobility, zoals de officiële mobiliteitsstrategie heet, gaat geschoeid op drie pijlers, met name Nissan Intelligent Driving, Nissan Intelligent Power en Nissan Intelligent Integration.

Koen Maes, managing director Nissan Benelux, laat er in een gesprek weinig twijfel over bestaan. Nissan wil een groter deel van de Belgische fleet-koek. De mobiliteitsstrategie van de constructeur moet daarin een belangrijke rol spelen. In hun duurzaamheidsoperaties opteren bedrijven steeds vaker voor groenere oplossingen. “De elektrische LEAF blijft tot op vandaag het icoon van onze mobiliteitssstrategie”, luidt het. De onlangs gelanceerde LEAF e+ (62 kWh) heeft intussen een actieradius van 385 kilometer (WLTP).

Nissan’s bedrijfsvoertuigenaanbod omvat inmiddels met de eNV 200, als vervanger van NV200 met verbrandingsmotor, een zuiver elektrische uitvoering, bijzonder geschikt voor last-mile leveringen in stedelijke omgeving.

Nissan Intelligent Driving

Kernelementen binnen Nissan Intelligent Driving, dat de bestuurder meer comfort, veiligheid en controle biedt, zijn ProPILOT (Park), e-Pedal en Intelligent Emergency Braking.

Als innovatief, geavanceerd rijhulpsysteem ontlast ProPILOT de bestuurder in druk verkeer of tijdens langere reizen. ProPILOT Park neemt, met de druk op één knop, de taken sturen, accelereren, remmen en schakelen van de bestuurder over om automatisch in één parkeerplaats te manoeuvreren.

De nieuwe e-Pedal technologie van de Nissan LEAF stelt de bestuurder in staat om te vertrekken, accelereren, remmen en stoppen door meer of minder druk op het gaspedaal uit te oefenen. Indien het gaspedaal volldig wordt los gelaten, komt de wagen op vloeiende en intuïtieve wijze tot stilstand. De energie van het regeneratieve remsysteem wordt gebruikt om de batterijen op te laden. Eens de wagen stil staat, worden de hydraulische schijfremmen automatisch geactiveerd om de wagen ter plaatse te houden.

Intelligent Emergency Braking verhoogt dan weer de veiligheid door middel van voetgangersdetectie of het automatisch detecteren van andere voertuigen.

Nissan Intelligent Power

Blikvanger binnen Nissan Intelligent Power is het e-POWER aandrijfsysteem dat vooralsnog enkel in Japan beschikbaar is voor de Note- en Serena-modellen. De technologie combineert 100% elektrische aandrijving van de wielen met een 1,5 liter turbobenzinemotor die de batterijen oplaadt. Gevolg: een grotere actieradius. E-Power maakt deel uit van een reeks nieuwe technologieën die Nissan in de komende drie jaar introduceert. “Het nieuwe aandrijfsysteem wordt vanaf 2022 beschikbaar in Europa”, aldus Maes.

De Nissan LEAF beschikt over een bidrectioneel laadsysteem zodat hij ook als mobiele energiereserve kan fungeren. “Aldus trekken we het mobiliteitsaspect door naar de elektriciteitscomponent. Zo kan de LEAF bijvoorbeeld fungeren als thuisbatterij of kan hij overtollige elektriciteit, eventueel afkomstig van de zonnepanelen op het dak van de woning, aan het stroomnet teruggeven,” stelt onze gesprekspartner.

Nissan Intelligent Integration

Nissan Intelligent Integration heeft dan weer te maken met de connectiviteit van de wagen. Via een speciale app is communicatie vanop afstand tussen chauffeur en voertuig al mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het activeren van de lichten of de airconditioning, het opvragen van de laadstatus, het checken van de voortgang van het laadproces, het nog beschikbare rijbereik, …

Hybride aandrijvingen als tussenstap

Koen Maes: “Tegen 2022 zal Nissan zijn elektrificatie ook naar andere cross-over modellen doortrekken. Zo komt er dan zeker een 100% elektrische cross-over. De Juke, Qashqai en X-Trail krijgen tussentijds een hybride- of plug-in hybride variant, waarvoor we nauw samen werken met onze alliantiepartners Renault en Mitsubishi. Voor Nissan geldt de intrede in het hybride segment als een bewuste tussenstap naar volledige elektrificatie”.

Dat Nissan’s mobiliteitsstrategie ook mikt op een groter deel van de fleet-markt, hoeft geen betoog. Twee jaar terug zette Nissan Benelux in België een reorganisatie van zijn dealer-netwerk op. Die operatie werd onlangs afgerond. De invoerder, die een 75-tal dealers telt, kende aan zeventien key dealers het statuut van Nissan Business Center toe. Via Nissan Academy genieten die een specifieke opleiding ter ondersteuning van de fleet-klanten binnen de nieuwe mobiliteitsomgeving.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.