Haven Antwerpen bestelt waterstof-aangedreven sleepboot

Port of Antwerp heeft de opdracht gegeven voor de bouw van een sleepboot aangedreven door waterstof, de eerste ter wereld. Deze “Hydrotug”, uniek in zijn soort, wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel. Bovendien zullen de motoren beantwoorden aan de strengste norm, de EU Stage V, waarmee ze de meest emissie-efficiënte motoren op de markt zijn. Deze ultra lage-emissie sleepboot wordt gerealiseerd door Compagnie Maritime Belge (CMB), een pionier op het gebied van het inzetten van waterstof in de scheepvaart. Met deze wereldprimeur zet de Scheldehaven een belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven.

De bouw wordt binnenkort opgestart. Verwacht wordt dat de “Hydrotug” binnen twee jaar operationeel zal zijn.

Met de “Hydrotug” bevestigt CMB zijn internationale pioniersrol op het gebied van de omslag naar schepen op groene brandstof. Vorig jaar nog ontving de Antwerpse  rederij de sustainability award voor de “Hydroville”-shuttle. Dit passagiersvaartuig met beperkte afmetingen en vermogen maakt ook gebruik van de “dual fuel”-technologie en staat binnen de Antwerpse haven in voor duurzaam woon/werk-verkeer.

Samen met de Gentse motorenbouwer ABC heeft CMB de joint-venture BeHydro opgezet om de technologie verder te ontwikkelen voor medium speed-motoren met een hoger vermogen. De “Hydrotug” is het eerste vaartuig met een vermogen van circa 4.000 kW dat met deze dual fuel waterstof/dieseltechnologie wordt aangedreven