Misverstanden rond inzet automatische voertuigen in logistieke omgeving

23/10/2019 OM 08:00 - Luc Willemijns
0c91a8638d294399ea71cb0e39f72407
Binnen de logistiek is er sinds enkele jaren een trend naar automatisering. Robots en automatisch geleide voertuigen (AGV’s) krijgen steeds meer de voorkeur. Toch bestaan er nog heel wat misverstanden over de inzet van automatische voertuigen op de werkvloer en in uw magazijn. We lichten de drie voornaamste even voor u door.

Misverstand 1: Automatisering versnelt processen

Dat klopt als u de productiviteit per medewerker bekijkt. Als u een heftruck vervangt door een AGV, spaart u tenslotte een heftruckchauffeur uit. U doet hetzelfde werk dus met minder mensen. Een AGV blijft volledig foutloos werken, ook als hij dag en nacht doorwerkt. Zo stijgen dus vooral de kwaliteit van de operatie en de veiligheid op de werkvloer. Het proces zelf verloopt per definitie niet sneller. Door wettelijke veiligheidsvoorschriften is de snelheid van een AGV beperkt, daarom is een conventionele heftruck met chauffeur in de praktijk vaak een stuk sneller.


Misverstand 2: AGV’s zullen op termijn mensen op de werkvloer vervangen

Een AGV doet hetzelfde werk als een heftruck: pallets of andere ladingdragers van punt A naar punt B verplaatsen. Op zo’n machine hoeft in principe geen chauffeur te zitten die tientallen keren per dag hetzelfde traject aflegt. Maar dat betekent daarom nog niet dat een AGV mensen helemaal overbodig maakt.

Een heftruckchauffeur verplaatst niet enkel zaken van punt A naar B, maar signaleert ook kapotte pallets, duwt verpakkingen recht die niet correct gestapeld zijn, brengt ladingen naar een foliewikkelstation en registreert de inhoud ervan, ... Dat zijn zaken die een AGV niet uitvoert.

Bovendien zijn er mensen nodig die de AGV’s en andere automatiseringsprojecten beheren. Zij monitoren de status van de machines, signaleren storingen en verhelpen ze efficiënt. Indien nodig voeren zij zelfs technische aanpassingen door, zoals de rijroute van een AGV wijzigen. Een heftruckchauffeur doet meer dan alleen ladingen vervoeren. Zijn inzicht in systemen en processen maakt hem nog steeds onmisbaar in elk automatiseringsproject.


Misverstand 3: Automatisering schept orde en netheid

De aanblik van een deels of geheel geautomatiseerd magazijn verschilt wezenlijk van die van een manueel beheerd magazijn. Heftrucks rijden soms kriskras door elkaar, goederen staan her en der verspreid en van een schone, opgeruimde werkvloer is lang niet altijd sprake. In een geautomatiseerde set-up heerst structuur, orde en netheid.

Structuur, orde en netheid zijn echter geen gevolg van automatisering. Ze zijn eerder een voorwaarde om te kunnen automatiseren.

Een AGV functioneert niet goed in een omgeving zonder uitgestippelde rijroutes of vaste oppak- en afzetlocaties. AGV’s die regelmatig moeten stoppen omdat hun doorgang geblokkeerd wordt door rondslingerende pallets of verpakkingsmateriaal halen niet het beloofde rendement.

Robots en AGV’s zijn niet altijd dé oplossing. De processen verlopen nier per se sneller, maar de kwaliteit van de operatie en de veiligheid op de werkvloer stijgen wel. Robots of AGV’s functioneren optimaal in een gestructureerde omgeving waarbij er een symbiose is tussen machines en werknemers. Wie succesvol wil automatiseren pakt dus best ook de bedrijfscultuur op de werkvloer aan.


(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Toyota Material Handling N.V. (Willebroek))

Meer info: 03/820.76.21 of http://www.toyota-forklifts.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.