Luminex werkt aan grotere slagkracht in broadcasting-wereld

Volwaardige vestiging in VS in voorbereiding

De verlichtings- en audio-toepassingen van de jongste vier edities van het Eurofestival liepen over een netwerk van Luminex N.V. (Genk). Ook Tomorrowland, de pretparken Disneyland Parijs en Tokyo of de wereldtournees van Coldplay of Ramstein maken er gebruik van. In het Pentagon en het Europees parlement is Luminex-technologie uitgerold. Het toenemend succes van Luminex in het buitenland leverde de KMO alvast de “Leeuw van de Export” op in de categorie “Ondernemingen met maximaal 49 werknemers”. Luminex’ succes schuilt in de combinatie van een aangepast netwerk dat audio- en lichttechnici in staat stelt geluid, video en licht synchroon aan te sturen zonder dat daarvoor noemenswaardige IT-kennis is voor vereist. Volgend jaar introduceert Luminex een nieuwe oplossing die het bedrijf ook meer slagkracht in de broadcasting-wereld zal bezorgen.

Bart Swinnen en Jan Renckens stonden in 2002 aan de wieg van Luminex Lighting Control Equipment B.V.B.A. in een oud teutenhuis in Hechtel-Eksel. Renckens baatte toen een verhuurbedrijf in licht- en geluidstechniek uit waar Swinnen als student actief was. Toen rijpte de idee om de complexe bewegingen in de lichttechniek tijdens live entertainment te vereenvoudigen en het leven van de lichttechnicus makkelijker te maken.

Het toenmalige Luminex Lighting Control Equipment ontwikkelde specifieke apparatuur zodat de uitrol van de lichttoepassingen niet alleen veel minder tijd in beslag maar gelijktijdig de lichttechnicus de gelegenheid bood om creatiever met de verlichtingsoplossingen om te springen. “Vaak ontberen die lichttechnici de nodige IT-kennis. Audio- en lichttechnici moeten vandaag een heel netwerk opbouwen om geluid, video en licht aan te sturen en synchroon te laten lopen. Dat impliceert de interactie van heel wat elementen. Het netwerk dat vandaag live entertainment ondersteunt is veel complexer dan zeg maar een doordeweeks netwerk in een kantoorgebouw”, schetst ceo Bart Swinnen de problematiek. “Stille of onverwachte duisternis op een evenement zijn show-stoppers. Het achterliggende netwerk moet derhalve bijzonder betrouwbaar zijn”, luidt het.

In 2004 bracht Luminex een eerste product voor lichtsturing op de markt, met name Ethernet DMX-convertoren. Die vertaalden het netwerkprotocol naar een aansturingsprotocol voor beweegbaar licht en LED-verlichting. Klantenklachten brachten toen aan het licht dat er niets mis was met het Luminex-aanbod, maar dat de achterliggende netwerkinfrastructuur tekortkomingen vertoonde. Luminex riposteerde met de ontwikkeling van eigen netwerk-switches, met name Safety Ring Switches (SRS), die, op basis van een ingekocht OEM-onderdeel, in 2008 op de markt werden gereduceerd. “SRS stelde ons in staat netwerk-redundancy en derhalve bedrijfszekerheid in te bouwen”, verduidelijkt Swinnen.

Intrede in de audio-wereld

Met de introductie van de Gigacore netwerk-switches begaf Luminex zich in 2012 voor het eerst in de audio-wereld. Gigacore bevestigde meteen de opgebouwde expertise van de KMO want de switch werd volledig in eigen beheer gebouwd, zowel de software, firmware als hardware. Inmiddels bezorgde Gigacore Luminex ook al een intrede in de TV- en broadcasting-wereld. Ronkende namen als CNN, BBC en NHK staan op de referentielijst. Alle Luminex-producten worden onder eigen merknaam vermarkt.

De verbreding van het marktspectrum noopte Luminex Lighting Control Equipment tot een naamswijziging. Sinds 2014 gaat het bedrijf officieel als Luminex Network Intelligence door het leven.

Sterke groei

Op vandaag telt Luminex 24 werknemers. Vorig jaar beliep de omzet 5,2 miljoen euro, waarvan 92% op de exportmarkten werd gerealiseerd. Dit jaar stevent de KMO af op een groei van 55%. Het exportaandeel zwelt wellicht tot 95% aan.

In 1997 betrok Luminex een nieuwbouwpand in het industriepark Genk-Zwartberg. Dat omvat 700 m² kantoorvloer, verdeeld over twee verdiepingen, en 400 m² magazijnruimte met beperkte assemblage-activiteiten en drie elektronica-labo’s voor herstellingen, certificering en testing. Momenteel wordt de accommodatie met nog eens 500 m² kantoren uitgebreid. Die zullen de uiteindelijke investering in de accommodatie op zowat 2,4 miljoen euro brengen.

Validatiepartner

Luminex is inmiddels in 46 landen wereldwijd actief. Het distributienetwerk, dat uit een 60-tal partners bestaat, neemt snel uitbreiding.

Bart Swinnen: “Vermits Luminex de netwerkstandaarden hanteert, is ons netwerk volledig integreerbaar met andere netwerkinfrastructuren. Bovendien kunnen onze netwerk-switches op gebruiksvriendelijke en transparante wijze “out of the box” worden gimplementeerd, zonder dat bijkomende programmering is vereist. Professionele audio-, licht- en intercommunicatiemerken in de entertainment-industrie hebben onze oplossing gevalideerd en verwijzen hun partners naar Luminex als gevalideerde third party door.  Voordeel van die validatie is dat voornoemde merken op een betere productbeleving kunnen terugvallen vermits zij in minder support voor hun netwerktechnologie moeten voorzien. Als Luminex bouwen we zodoende steeds meer applicatiekennis uit, met bijkomende partnerships tot gevolg”, aldus onze gesprekspartner.

Precies die validatie en support bezorgen Luminex marktdifferentiatie. Het beschikken over eigen soft-, hard- en firmware is een bijkomende concurrentietroef. Bovendien bestrijken niet alle concurrenten het hele spectrum zoals Luminex (audio, licht, video en intercommunicatie). “Luminex dringt nog dieper in de kern door om specifieke functionaliteiten in te bouwen die nodig zijn voor de entertainment-industrie. Met gewone IT-technologie is het onmogelijk  een netwerk uit te bouwen dat de performantie en betrouwbaarheid van onze netwerk evenaart. Een eventuele kabelbreuk wordt ongemerkt in twintig milliseconden hersteld”, zo nog de ceo.

Vier marktsegmenten

Het Luminex-netwerk wordt, naargelang van de behoeften, opgebouwd met koper en glasvezel. Het bestaat in zowel een vaste als mobiele vorm. Klanten met een vaste netwerkinstallatie bevinden zich in de sfeer van de casino’s, bioscoopzalen, cruise-schepen, pretparken, theaterzalen, stadions, house of worships, LED-mapping op gebouwen, … Afnemers van de mobiele variant zijn doorgaans verhuurbedrijven die voor event- en concertorganisatoren een mobiel netwerk implementeren.

Luminex Network Intelligence bedient in wezen vier klantensegmenten, met name Pro Lighting, Pro Audio, Broadcast Video en AV Install (installatiewereld van boardrooms).

Internationalisering verder uitdiepen

“Luminex is een Vlaams innovatief bedrijf dat heel wat meerwaarde in Vlaanderen creëert door export naar het buitenland,” weet Bart Swinnen. In de regio’s waar de KMO actief is (Noord-Amerika, EMEA en Asia Pacific (Japan, Zuid-Korea, Vietnam en Thailand)) is nog behoorlijk wat groeipotentieel aanwezig. In Noord-Amerika is het bedrijf nog maar twee jaar actief. In Canada (Montreal), Engeland, Frankrijk, Japan en België zijn support offices aan de slag. “Volgend jaar willen we in de Verenigde Staten een volwaardige vestiging opzetten met focus op business development en lead generation. Net zoals we dat momenteel hebben in Tokio, met een lokale partner. Die oefening zouden we mogelijk in 2021 in China kunnen herhalen. Het ontginnen van Latijns-Amerika en India is voor later”, onthult Bart Swinnen.

Via Pro Audio is Luminex al een beetje actief in de broadcasting-wereld. Volgend jaar introduceert de KMO evenwel een nieuw productgamma als doorontwikkeling op de Gigacore dat op bredere intrede in dat segment inzet. Voor Swinnen en zijn team is het een verdere stap in de technologische ontwikkeling van het bedrijf, met een technologiesprong die de ontwikkeling van aangepaste apparatuur vergt.