Ford introduceert plug-in hybrids van Transit en Tourneo Custom

Full-electric Transit 2T maakt in 2021 marktintrede

Als tussenstap naar de elektrificatie van zijn bedrijfsvoertuigenaanbod, pakt Ford uit met plug-in hybride versies van de Transit en Tourneo Custom. De volledig elektrische Transit 2T zou in 2021 op de markt verschijnen. Dankzij de 1.0 Ecoboost-benzinemotor die als range extender functioneert halen de plug-in hybrides een theoretisch rijbereik van 500 kilometer (NEDC-cyclus), waarvan ruim 50 kilometer in elektrische modus. In vergelijking met zijn door fossiele brandstof aangedreven tegenhanger verbruikt de mild hybrid-versie van de Transit Custom gemiddeld 3 à 8% minder. Ook het standaard start/stop-systeem draagt hiertoe bij. De serieproductie van plug-in hybrids gaat in de lente van 2020 van start.

Ford’s eerste plug-in hybrides binnen het bedrijfsvoertuigensegment kunnen via een gewoon 220 Volt-stopcontact worden opgeladen. De hele operatie neemt een viertal uur in beslag. De importeur koestert terzake alvast grote ambities. In Europa is Ford als individueel merk met de Transit Custom marktleider in het bedrijfsvoertuigensegment (tot 3,5 ton). In België heeft Ford een marktaandeel van 11,5% in het 1 à 2 tonssegment, goed voor de nummer 2-positie. “Ambitie van Ford is tegen eind 80% van de verkoop in het bedrijfswagensegment met plug-in hybride-uitvoeringen te realiseren”, aldus Olivier Galas, director Commercial Vehicles bij Ford Motor Company (Belgium). Hij rekent daarvoor vooral op de potentiële besparingen die de plug-in hybrides opleveren. Vlootbeheerders laten zich momenteel in de aankoop van hun (bedrijfsvoertuigen) voornamelijk leiden door de productiviteit van de voertuigen (uptime) en de duurzaamheidsaspecten, waarbij Ford’s hybrid plug-ins als tussenstap naar volelektrische voertuigen gelden.

Die verhoogde productiviteit puurt de plug-in hybrid Transit uit een betere brandstofefficiëntie en een toegenomen laadvermogen, beklemtoont product development manager Christine Lund. De chauffeur beslist vooralsnog autonoom wanneer en waar hij elektrisch rijdt. Hij heeft de keuze tussen vier opties, met name EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. De L-modus biedt hem dan weer de keuze om kinetische energie maximaal te regenereren.

“Ford is er als eerste in geslaagd om in het bedrijfsvoertuigensegment een dieselaandrijving in mild hybrid-versie (MHEV) aan te bieden, met een gemiddelde besparing op het brandstofverbruik van 3% tot gevolg,” zo nog Lund. Een geïntegreerd intelligent controlesysteem zorgt voor de terugvoer van kinetische energie naar de motor via een 48V mild hybrid-batterij.

Door gewichtsbesparingen (als gevolg van het vervangen van bepaalde stalen componenten door uitvoeringen in aluminium of composiet), bijsturingen in het productieproces en re-design werd het netto-gewicht van de Transit Custom met zowat 45 kilogram herleid. Een en ander vertaalde zich in een verhoogd laadvermogen (+ 80 kilogram voor de achterwielaangedreven variant, + 48 kilogram voor de voorwielaangedreven variant). “Dat brengt ons qua payload bij de koplopers in het segment, met een netto-laadvermogen tot 1.418 kilogram (Transit 350 L2H2) bij een ongewijzigd laadvolume van 6 m³”, zo nog Lund.

Op naar volledige elektrificatie …

De introductie van de MHEV-versies in het bedrijfswagensegment is voor Ford een tussenstap naar de lancering van zijn volledig elektrische segmenten. Wereldwijd investeert de constructeur momenteel 11 miljard USD in alles wat met elektrisch aangedreven voertuigen te maken heeft. In Flat Rock (Michigan) bijvoorbeeld is momenteel een tweede productie-eenheid in aanbouw voor de volgende generatie van batterij-aangedreven elektrische voertuigen (BEV).

Ook de onlangs aangekondigde alliantie met Volkswagen blijft niet beperkt tot de ontwikkeling van bestelwagens en pick-ups. Ook elektrificatie en autonoom rijdende voertuigen maken van het partnership deel uit.

Vorig jaar ging Ford in opdracht van Deutsche Post DHL van start met de productie van de elektrische StreetScooter WORK XL-bedrijfswagen op basis van een Transit-chassis en -cabine.

… en connected voertuigen

Ford entte intussen het SYNC 3 navigatie- en communicatiesysteem uit zijn personenwagens op het bedrijfswagenaanbod over. De nieuwe plug-in hybrides zijn toegerust met performante Driver Assistance- en Parking Assistance-technologieën. De nieuwe Transit is evenwel meer geconnecteerd dan ooit dankzij de FordPass Connect on-board modemtechnologie. Kern van de connectiviteit is de standaard FordPass Connect Modem, die fungeert als Wi-Fi hotspot waarop tot tien devices kunnen worden aangesloten, en die live navigation updates en always-on connectivity binnen bereik brengt.

Die Connected Services stelt de constructeur vanaf 2020 ter beschikking van de vlooteigenaars, hetzij als FordPass Pro (in de vorm van een app voor eigenaars van één tot vijf voertuigen), hetzij als Ford Commercial Solutions (een web-gebaseerde applicatie die de voertuigdata van grote vloten via de Transportation Mobility Cloud aan de vlootbeheerder toelevert).

FordPass Pro-App biedt via de smartphone een klantspecifiek dashboard dat inzicht verschaft in de voertuiglocaties, het vlootbeheer en de gezondheid van de betrokken voertuigen maar tevens in operatiegebonden factoren zoals de geografische aanwezigheid van tankstations, laadstations en dealer-bedrijven). In de nabije toekomst wordt FordPass Pro-App verrijkt met bijkomende functionaliteiten als Wi-Fi hotspot, on-line onderhoudsboekingen, digital roadside assistance, bewakingsmodus (ter beveiliging van zowel het voertuigen als de goederen) en brandstofverbruikrapport.

Ford Commercial Solutions zet zijn connected services-aanbod op twee manieren in de markt, met name als Ford Telematics (een gesloten platform voor vloten met een dominante Ford-aanwezigheid) en Ford Data Services (een open platform dat voor multi-merkenbeheer open staat). Ford Data Services is inmiddels beschikbaar in vijftien Europese landen, waaronder België.


Ford Transit plug-in als antwoord op stadsdistributie van de toekomst

Ford testte de mild plug-in hybride versie van de Transit maandenlang in Londen met onder meer de Metropolitan Police, nutsbedrijven en pakjesbezorgers. De constructeur was aangenaam verrast vast te stellen dat van de zowat 250.000 gereden testkilometers er ongeveer de helft zuiver elektrisch werden gereden (lees: zero-emissie, nvdr.).

Een en ander sterkte Ford in zijn overtuiging van het marktpotentieel van de bestelwagen voor de stadsdistributie van de toekomst, zeker in combinatie met geofencing-technologie. Dat betekent dat, eens de vereiste stedelijke infrastructuur beschikbaar is, het rijden in elektrische modus automatisch kan worden geactiveerd van zodra het voertuig de perimeter van de lage emissiezone bereikt. In de toekomst wordt geofencing een standaardmodule, die door een app zal worden aangestuurd.