ADPO opent nieuwe hub in Logistiek Park Waasland

Opslagcapaciteit afgevulde fijnchemicaliën wordt verdrievoudigd

ADPO, voluit Antwerp Distribution and Products Operations, bouwt op de Antwerpse linkeroever een derde hub uit, met name in het Logistiek Park Waasland. Op het vijf hectaren grote terrein zal het bedrijf een 22.000 m² grote loods bouwen, waar 15.000 ton fijnchemicaliën kunnen worden opgeslagen. Amper vier jaar terug nam ADPO een tweede terminal in gebruik te Doel, die inmiddels met een tankopslagpark van 90.000 m³, een magazijn en een afvulinstallatie volledig is ingenomen. Met de nieuwe site creëert ADPO ruimte voor een verdere uitbreiding van zijn tankopslagcapaciteit op zijn home terminal langs de Steenlandlaan te Kallo. De opslag van afgevulde producten wordt voor een groot deel naar het Logistiek Park Waasland overgeheveld.

De bakermat van ADPO staat in de Fuggerstraat te Antwerpen toen Graanhandelsnatie besloot om in te spelen op de groeiende logistieke behoeften van de chemische industrie in Antwerpen. In de Steenlandlaan te Kallo nam ADPO in 1988 14 hectaren in concessie van het toenmalige DOLSO op een ogenblik dat de ontginning van het linker-Scheldeoevergebied nog in zijn kinderschoenen stond. De komst van Celanese bezorgde het bedrijf, dat toen een magazijn en twee tankopslagparken in uitbating had, een hefboomeffect. Met een jaarlijkse opslagbehoefte van 70.000 m³ zag ADPO zich genoodzaakt om in 2000 een aanpalend terrein van 10 hectaren bijkomend in concessie te nemen. Dat werd onmiddellijk voor de helft voor Celanese ontwikkeld (Terminal C), de tweede fase van vijf hectaren werd stelselmatig uitgerold. Voor Celanese legde ADPO in het zuidelijk insteekdok een tweede aanlegsteiger aan waar schepen tot 40.000 ton kunnen afmeren.

“In de voorbije dertig jaar zette ADPO een sterke organische groei neer in de opslag van fijnchemicaliën voor toepassing in health & care- en life sciences-producten. Het bedrijf verzorgt de opslag van polyolen en isocyanaten (voor de aanmaak van polyurethaan), solventen, olie-additieven, acrylaten (voor verftoepassingen), azijnzuur & azijnzuuranhydride en glycolen (voor anti-vries- en de-icing toepassingen) op,” schetst managing director Filip De Dijker.

Specifieke typologie en dienstverlening

De Celanese-hub van Celanese bij ADPO, waar voornamelijk azijnzuur en azijnzuuranhydride wordt geslagen, is inmiddels de grootste hub van het bedrijf in Europa. Dat verklaart ook waarom ADPO over zoveel opslagtanks in inox beschikt. Van meetaf opteerde het bedrijf voor de gelijkwaardige uitbouw van opslagtanks in staal en inox. Die strategie werd in de voorbije dertig jaar consequent aangehouden, met een internationale koppositie tot gevolg.

“ADPO is het grootste bedrijf ter wereld met het grootste aantal roestvrije opslagtanks op één en dezelfde locatie,” aldus onze gesprekspartner. In tegenstelling tot zijn collega’s baat het familiebedrijf voornamelijk kleinere opslagtanks uit, met een eenheidscapaciteit van 150 m³ tot 5.000 m³. Voor bepaalde aanbieders staat die maximumcapaciteit gelijk met hun instapdrempel.

Vanaf het prille begin mikt ADPO op value-added logistics. Zo beperkt het bedrijf zich niet tot zomaar de opslag van fijnchemicaliën, maar tekent het ook voor de conditionering van bepaalde producten (koelen, verwarmen, afvullen, mengen). Op zijn oorspronkelijke terminal in de Steenlandlaan (Terminal A) beschikt ADPO over een 17.000 m² groot magazijn met gespecialiseerde afvulinstallaties voor drums (200 liter) of IBC’s (intermediate bulk containers).

Filip De Dijcker: “Wat ons naast onze roestvrije tanks nog uniek maakt, is ons aanbod integrated logistics. ADPO baat in het hele ARA-gebied de enige terminal uit die op één locatie tankopslag, magazijnruimte met afvulinstallaties, een parking voor ISO-tankcontainers (2.000 TEU), tankcleaning-faciliteiten (voor het inwendig reinigen van tankcontainers, tankwagens en spoorketelwagons) en een eigen transportafdeling (AFC) heeft”. In 1999 richtte ADPO immers AFC (ADPO Forwarding & Cleaning) op ter versterking van zijn one-stop-shopping concept. De eigen transportafdeling telt inmiddels 40 trucks.

Alle opslagtanks van ADPO hebben overigens dedicated lines. Scheepsladingen kunnen derhalve via één leiding naar de opslagtank worden verpompt. Dat sluit niet alleen het risico op cross-contaminatie uit, maar vermijdt ook tussentijdse reiniging en de creatie van afvalsreststoffen.

Nieuwe uitbreiding Terminal C …

Bij gebrek aan opslagcapaciteit breidt ADPO Terminal C opnieuw uit met die bijkomende tankparken (24 opslagtanks) van een kleine 60.000 m³. Daartoe dient een 7.500 m² opslagmagazijn met afvulinstallaties te wijken. Alle afvulactiviteiten worden momenteel gecentraliseerd in het warehouse op Terminal A dat één nieuwe volautomatische en gerobotiseerde hybride afvulinstallatie krijgt, met een geïntegreerd reinigingsprocédé, waar gelijktijdig vier vaten en IBC’s kunnen worden afgevuld. De nieuwe installatie vervangt de vijf afvulinstallaties die voorheen op Terminal A en C operationeel waren.

“Op terminal C gaan we deze maand van start met de bouw van de bijkomende tankopslagparken. Een eerste tankpark van18.000 m³ is al toegewezen aan een nieuwe klant. In december 2020 starten we er de operaties op. Voor het tweede werd intussen al een “letter of intent” getekend”, zo nog onze gesprekspartner.

… mee aan de basis opening nieuwe site

De herschikking van de afvulactiviteiten en het verdwijnen van de opslagcapaciteit voor afgevulde goederen op Terminal C noopte ADPO tot verdere uitbreiding. In het Logistiek Park Waasland neemt ADPO in Verrebroek een nieuwe concessie van 5 hectaren in gebruik waar een bijkomende warehousing-activiteit zal worden uitgebouwd. Bedoeling is er een magazijn van 22.000 m² voor afgevulde producten op te trekken. De bouwwerken gaan nog deze maand van start. “Bepaalde vrachten zullen we in het Logistiek Park Waasland centraliseren. Voor sommige klanten zullen we er strategische stocks, al dan niet in box containers, aanhouden”, verduidelijkt De Dijcker.
Met de nieuwe hub verdrievoudigt ADPO zijn opslagcapaciteit voor afgevulde fijnchemicaliên.

Ook ADPO Liefkenshoek Logistic Hub volzet

De nieuwe uitbreidingsoperatie van ADPO, dat door vier families wordt gecontroleerd, volgt amper vijf jaar na de vorige. Toen nam het bedrijf een terrein van 12 hectaren in concessie van MLSO aan het Geslecht in Doel. ADPO bouwde er initieel een nieuw magazijn met een afvulinstallatie en drie tankparken. Inmiddels is het hele terrein ingenomen, de totale opslagcapaciteit bedraagt er 90.000 m³.

Bijzonder aan ADPO Liefkenshoek Logistics Hub (LLH) is dat twee buurtbedrijven via pijpleiding direct met de hub zijn geconnecteerd. “Voor één van hen, die geen spooraansluiting heeft, worden producten rechtstreeks naar de opslagtanks van ADPO verpompt, vanwaar we wekelijks bloktreinen laden. Zodoende halen we jaarlijks 3.000 tankwagens van de weg. Voor de andere lossen we de schepen, verzorgen de tankopslag en verpompen we producten naar zijn destillatiekolommen”, verduidelijkt de gedelegeerd bestuurder.
Antwerp Destillation Company (ADC) bouwde op de ADPO-site een destillatie-unit voor de recyclage van afvalglycol.
Met de steun van het Europese Marco Polo-project werd op ADPO LLH ook spoorinfrastructuur met laad- en losinstallaties gebouwd om supersnel bloktreinen te kunnen laden.
Met een 350-tal medewerkers boekte ADPO-groep vorig jaar een omzet van zowat 100 miljoen euro. Momenteel baat het bedrijf een tankopslagcapaciteit van 320.000 m³ uit, exclusief gefocust op fijnchemicaliën.

Meer sectornieuws

Agenda