GETEST DOOR DVO: Mercedes-Benz Actros 1863 LS GigaSpace

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de meest vooruitstrevende truck in vrachtwagenland? Het zou het begin van een modern transportsprookje kunnen zijn, maar het zegt ook in één zin waarvoor de nieuwe Actros staat. Het merk met de ster heeft immers een nieuwe truck op de markt gebracht die er aan de buitenkant niet echt baanbrekend nieuw uitziet, maar die binnenin volgestouwd zit met technologie die het leven van een vrachtwagenchauffeur comfortabeler, veiliger en rendabeler zou moeten kunnen maken. Fleet-Flits trok op ontdekkingstocht en zag in de monitor die de grote buitenspiegels vervangt, dat het goed was.

Mercedes-Benz zet al een hele tijd in op twee voor transportondernemers belangrijke aspecten: veiligheid en zuinigheid. Het doet dat door de nieuwe trucks uit Stuttgart toe te rusten met moderne technologie die het leven van een chauffeur in de eerste plaats veiliger en in de tweede plaats aangenamer moet maken. Maar ook door andere merken uit te dagen met hun Fuel Duels, waarbij ze een Actros een tijdje laten meelopen in een vloot van een vervoerder die met andere merken rijdt. Via zo een Fuel Duel kan de Actros zichzelf dan in het gewone werk van dat bedrijf trachten te bewijzen door zich zuiniger te tonen dan de zuinigste bestaande truck van het transportbedrijf. Een missie waarmee Mercedes-Benz zich met de Actros MP4 al de toegang tot heel wat transportondernemingen heeft weten te forceren. Het Duitse merk wil ook met de nieuwe Actros deze weg van de sprekende verbruikscijfers blijven bewandelen. Het geeft meteen aan dat ook de nieuwe zware truck met een ster op de grille op zuinigheid zal blijven inzetten, door te beweren dat de nieuweling zowat 5% zuiniger zou zijn dan zijn voorganger.

Achtergrond

De zeven Europese truck-fabrikanten verdelen de transportkoek al jaren onder elkaar. De juiste hoogte van de marktaandelen wordt enerzijds bepaald door wat elk van de zeven merken op technisch vlak te bieden hebben, waarbij de ene soms het voortouw neemt op de anderen om later technologisch weer bijgebeend en voorbijgehaald te worden door een andere concurrent. Een andere belangrijke parameter in de verdeling van de marktaandelen tussen de “magnificent seven” is de commerciële politiek die merken hanteren bij het binnenhalen van orders. Een merk dat als nummer twee genoteerd staat, zal soms geneigd zijn even een commerciële inspanning - lees korting - te leveren om zijn concurrent aan de top een voetje te lichten.

Het “kopen” van marktaandelen kan op korte termijn soelaas brengen, maar op langere termijn dien je als constructeur toch over voldoende echte troeven te beschikken om de markt blijvend aan je te kunnen binden. Zuinige motoren vormen daarbij een belangrijk element, maar van langsom beginnen ook andere factoren een steeds nadrukkelijkere rol te spelen. Factoren die vooral op technologisch vlak te vinden zijn. Actieve remsystemen die ook auto’s en zwakkere weggebruikers herkennen, systemen die een aanzet geven tot autonoom rijden of slimme adaptieve cruise controls zijn de meest in het oog springende voorbeelden van deze technologische wapenwedloop, waar Mercedes-Benz met de introductie van de MirrorCam een stevig technisch schepje bovenop doet. Dit camerasysteem dat de traditionele buitenspiegels vervangt, vormt meteen ook de meest in het oog springende noviteit op de nieuwe Actros.

Een laatste vlak waarop de wapenwedloop tussen de verschillende merken plaats vindt, is die van het vermogen. In een intussen al redelijk ver verleden was dat spierengerol nog enigszins gemakkelijk, omdat er met emissienormen niet echt rekening gehouden moest worden, maar de laatste drie decennia worden constructeurs steeds meer getemperd in hun zoektocht naar brute kracht omdat ook de krachtigste machines nog altijd aan de vigerende Euro-norm moeten voldoen. Toch zijn een aantal merken erin geslaagd om binnen dat striktere kader het vermogen nog verder naar boven op te voeren. En dat ondanks het feit dat zo een topvermogens vaak voer zijn voor de echte truck-enthousiastelingen onder de eigen rijders, die zichzelf willen verwennen met een stevige V8 die niet alleen lekker krachtig is, maar ook nog eens ongelooflijk potent klinkt. Al zal een transporteur die vaak zwaar beladen het gebergte in moet, ook sneller opteren voor zo een stevig uit de kluiten gewassen krachtbron, net zoals specialisten in zwaar uitzonderlijk vervoer eveneens bij die echte krachtpatsers uitkomen. Dat constructeurs toch ver gaan om deze nichemarkten te bedienen, heeft uiteraard ook te maken met het feit dat deze topvermogens voor de constructeurs zelf een uithangbord -zijn, dat ze - hand in hand met de zuinigheid van hun trucks - graag etaleren. Mercedes-Benz vindt met ons testvoertuig, de Actros 1863 die 625 pk levert, aansluiting bij de echte toppers als het op ruwe power aankomt zoals Volvo (750 pk), Scania (730 pk) en MAN (650 pk), terwijl Iveco (570 pk), DAF (530 pk) en Renault (520 pk) nog iets verder achterop blijven in deze strijd om de paarden.

In de kantlijn van deze krachtmeting onder de merken dient nog opgemerkt dat Mercedes-Benz zijn 625 pk puurt uit een 15,6 liter zescilinder in lijn motor. De Volvo FH16 met 750 pk doet het met een 16,1-liter zescilinder, de MAN D38-motor is een 15,2-liter zescilinder, terwijl Scania bij het potente geronk van de zestienliter V8-motor blijft zweren.

Gamma

De Actros is de zwaarste truck uit het gamma van Mercedes-Benz. Zijn zware SLT-variant vormt de top van het vrachtwagenprogramma uit Stuttgart, terwijl onderaan de ladder de Atego het instapmodel voor distributieverkeer vormt. Tot voor de introductie van de nieuwe Actros werd de ruimte tussen de Atego en de Actros opgevuld door de Antos, die vanaf dit jaar uit het gamma is verdwenen en vervangen wordt door een lichtere versie van de Actros, die als twee druppels water lijkt op de… Antos. Het vrachtwagengamma met de ster wordt tot slot nog vervolledigd door de Arocs, de tegenhanger van de Actros voor gebruik op bouwwerven of in het zware uitzonderlijke vervoer.

Daarnaast biedt Mercedes-Benz met de Actros Loader en de Actros Volumer nog twee voertuigtypes aan die specifiek ontwikkeld werden voor bepaalde transportdoeleinden. De Loader is geknipt voor het zware werk, waarin laadvermogen een doorslaggevend element vormt. Het gaat hier met andere woorden om een truck die optimaal afgeslankt werd, zonder daarbij te tornen aan zijn stevigheid, robuustheid en betrouwbaarheid. De Volumer van zijn kant is dan weer een vrachtwagen die helemaal toegespitst is op gebruik in het volumevervoer, waar een ultra lage koppelhoogte tot minder dan 900 mm, een vrije laadhoogte van 3 meter en een grotere tankinhoud aan de orde zijn.

De Actros wordt aangeboden als trekker en bakwagen (beide van 18 tot 33 ton) en is al naargelang de inzet verkrijgbaar met 7,7-, 10,7-, 12,8- en 15,6-liter krachtbronnen, die vermogens van 238 tot 625 pk leveren. Qua cabines biedt de Actros de keuze uit de L-cabine, de M-cabine en de S-cabine. De L-cabine uit ons testvoertuig is verkrijgbaar als StreamSpace, ClassicSpace, BigSpace en GigaSpace, waarbij de GigaSpace de grootste en meest luxueuze cabine van de Actros vormt.

Cabine

Ons testvoertuig was toegerust met een GigaSpace-cabine met vlakke vloer. Het is goed toeven in deze bijzonder hoge cabine, waarin ook grotere chauffeurs dankzij de vrije hoogte van 2,13 meter op iedere plaats goed rechtop kunnen staan. De lederen stoelen, die wat aan Chesterfield-zetels doen denken, zitten uitstekend, hebben een massagefunctie en bieden, naast een uitstekende zijdelingse steun, ook een uitstekend zicht op de weg en het instrumentarium. Met het dashboard zet Mercedes-Benz immers meteen de technologische toon aangezien dit volledig digitale dashboard het uitzicht van een tablet heeft, waarop de chauffeur alle voor hem belangrijke informatie over zijn vrachtwagen terugvindt. De lay-out van het dashboard kan, wanneer de truck stilstaat, aangepast worden naargelang de smaak en de voorkeur van de bestuurder en verandert ook van uitzicht als je overschakelt op semi-autonoom rijden. De persoonlijke instellingen van de chauffeur worden trouwens opgeslagen op de chauffeurskaart, zodat wanneer bijvoorbeeld een andere chauffeur met de truck rijdt, die meteen een ideale zitpositie en afstelling van het dashboard terugvindt. De nieuwe Actros kan vijf dergelijke voorkeuren opslaan.

Rechts van de chauffeur bevindt zich een tweede scherm, waarop onder meer de kaart van het navigatiesysteem getoond kan worden. Dit tweede scherm is een touchscreen en doet ook dienst als informatiebord voor de boordcomputer en het hele infotainment-systeem. Het kan trouwens niet alleen via het touchscreen bediend worden, maar eveneens via de handige bedieningselementen op het stuur, die zeer intuïtief werken.

Verder beschikt de cabine over een sfeervolle blauwe nachtverlichting en voldoende aflegvakken. Die zitten onder meer boven de voorruit, waar drie gesloten exemplaren voorhanden zijn, met daaronder ook nog eens twee open vakken, die eveneens als opbergruimte gebruikt kunnen worden. Daarnaast zijn er nog twee opbergvakken aan de buitenkant van de truck langs chauffeurszijde, waarvan er één ook langs binnen bereikbaar is. Aan passagierszijde is eveneens een aflegruimte aanwezig die zowel van binnen als van buiten bereikbaar is. Een groot zonnescherm uit één stuk zorgt ervoor dat de zon het zicht van de chauffeur niet kan belemmeren. Mercedes-Benz had op ons testmodel trouwens ook aan zonneschermpjes aan de zijramen gedacht.

Onder het onderste van de twee bedden, dat voldoende breed is om een comfortabele nachtrust te garanderen, zit nog een ijskast en een gewoon opbergkastje verborgen, terwijl in de middenconsole ook nog een opbergvakje werd ingewerkt. Wanneer de chauffeur rust, kan hij een handig opklaptafeltje, dat in het handschoenenkoffertje werd weggewerkt, uitklappen om wat papierwerk te doen of een laptop of tablet op te leggen. Daarnaast bedachten de designers van Mercedes-Benz de cabine van de Actros met nog tal van ergonomische handigheidjes zoals een vakje voor de mobiele telefoon achter het stuur, terwijl ook boven het scherm van de boordcomputer nog in een opbergvakje voor kleine spullen is voorzien. Het geheel wordt afgerond met 2 24V stopcontacten, 2 bekerhouders en 2 USB-connecties.

Rij-assistentiesystemen

Zoals eerder gezegd, zet Mercedes-Benz al een aantal jaren in op technologisch vooruitstrevende oplossingen, die onder de naam Road Efficiency het rijden veiliger moeten maken. De uitrustingslijst van de nieuwe Actros leest dan ook als een bloemlezing van afkortingen die ieder apart of vaak in combinatie met elkaar de veiligheid van de chauffeur en de andere weggebruikers moeten verhogen. Active Brake Assist 5 (ABA 5) is, zoals het cijfer in de naam al doet vermoeden, inmiddels aan zijn vijfde generatie toe. Het systeem herkent stilstaande of bewegende objecten en bewegende voetgangers en voert indien nodig binnen de systeemgrenzen een automatische noodstop uit om ongevallen te voorkomen of toch minstens hun impact te verminderen.

Ons testvoertuig was eveneens toegerust met Active Drive Assist (ADA), een rij-assistentiesysteem dat de chauffeur helpt om een veilige afstand te behouden tot zijn voorligger en optimaal brandstof besparend in zijn spoor te blijven. Mercedes-Benz maakt zich sterk dat het systeem het risico op ongevallen vermindert omdat trucks hierdoor minder onbedoeld hun rijvak zullen verlaten. Bovendien vermindert het ook het risico op kop/staart-aanrijdingen. ADA maakt trouwens gedeeltelijk geautomatiseerd rijden al mogelijk.

Side Guard Assist (SGA) is eveneens een bewakingssysteem dat veel onheil kan voorkomen. Het wordt momenteel tegen meerprijs aangeboden en biedt de chauffeur assistentie bij het afslaan of wisselen van rijstrook omdat het systeem als het ware de dode hoek van de truck op bewegende en stilstaande objecten scant. Achter het stuur mis je niets van de resultaten van de scan, want zowel in de monitor van de MirrorCam als op het dashboard word je als chauffeur door een geel icoontje gewaarschuwd over de aanwezigheid van een object. Als je de richtingaanwijzer activeert of opzij stuurt, springt het gele icoontje op rood en weerklinkt ook een auditief signaal. Je bent je dus als chauffeur steeds bewust van bijvoorbeeld invoegend autoverkeer of een fietser die naast de truck rijdt.

De naar ons gevoel sterkste verwezenlijking die Mercedes-Benz echter realiseert, is dat het al deze systemen zodanig laat samenwerken, dat men steeds verder opschuift in de richting van autonoom rijden. Een mooi voorbeeld hiervan is de Predictive Powertrain Control (PPC), dat bij de vorige generatie enkel op autosnelwegen actief was. Dit systeem dat, eenvoudig gezegd, een adaptieve cruise control koppelt met de gegevens van het navigatiesysteem, is nu ook uitgebreid naar alle wegen voor doorgaand verkeer. PPC maakt overigens gebruik van topografische informatie om in te schatten wanneer een truck bij het naderen van de top van een helling best het gas lost. Het snelheidsverlies dat daarmee gepaard gaat, wordt in de afdaling immers door de inertie van de rollende combinatie teruggewonnen, zonder dat in het deel voor de top nog brandstof verbruikt moet worden. Door deze gegevens nu te koppelen aan de informatie die de Actros binnen krijgt via zijn verkeerstekenassistent wordt het een hele klus om met deze truck bijvoorbeeld nog te snel een bebouwde kom of een zone 30 binnen te duiken. Op voorwaarde uiteraard dat je het systeem voortdurend ingeschakeld houdt. De optelsom van al deze informatie, die dan ook nog eens gecombineerd wordt met de andere veiligheidssystemen, zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat de Actros je bij het naderen van een rotonde de juiste adviessnelheid geeft, waarmee je de rotonde bij vrij verkeer zonder risico’s op ongevallen kan nemen,.

Hiermee is het lijstje rij-assistentiesystemen van de Actros overigens nog niet afgerond, want hij kan al dan niet tegen meerprijs ook beschikken over automatische afstandsregeling, een stabiliteitsregeling voor de aanhangwagen, een elektronische parkeerrem met hold-functie, LED-dagrijlichten en LED-achterlichten en een voorbereiding voor een camera.

Eindigen doen we echter bij het meest in het oog springende nieuwe systeem van de Actros, de MirrorCam. Die wordt van bij de introductie van deze nieuwe generatie standaard aangeboden en vervangt de gebruikelijke buitenspiegels aan weerszijden van de truck. De MirrorCam wordt gevormd door twee camera’s, die boven de deuren van de trekker zijn gemonteerd en die een optimaal zicht naar achteren bieden. Dat beeld wordt weergegeven op twee monitoren die op de A-stijl gemonteerd zijn. Het vergt aanvankelijk behoorlijk wat aanpassing om niet langer in de richting te kijken waar normaal de spiegels hangen, maar naar de monitoren en het is vooral wennen aan de 2D-beelden, die toch anders geïnterpreteerd moeten worden dan het gebruikelijke 3D-zicht dat je in een spiegel hebt. Mercedes-Benz helpt de chauffeur hierbij wel met drie gele lijnen die hem leren hoever het verkeer in de spiegel van zijn rijdersplaats verwijderd is. Wanneer een auto bij de eerste lijn is, bevindt hij zich op 50 meter van de chauffeur, bij de tweede lijn op 75 meter en bij de derde lijn op 100 meter. Op die manier kan je als chauffeur beter inschatten waar het verkeer zich precies bevindt. Zodra je de richtingaanwijzer gebruikt, verspringen de lijnen naar een vierkant, dat nog meer duidelijkheid schept over de plaats ten opzichte van het verkeer rondom de vrachtwagen. Daarnaast kan je als chauffeur zelf een blauwe lijn instellen, die het einde van je oplegger moet aanduiden. Dit is vooral handig wanneer je vaak met opleggers met verschillende lengte onderweg bent. Een handige tip hierbij is dat je bij het instellen op een plek gaat staan met herkenbare referentiepunten zoals een verlichtingspaal. Wanneer je dan het einde van je oplegger ter hoogte van deze paal plaatst, is het kinderspel om je blauwe lijn helemaal precies in te stellen.

Zodra je als chauffeur gewend bent aan het 2D-zicht, merk je de voordelen van de MirrorCam. Allereerst is het zicht rondom de truck veel beter door het ontbreken van de grote spiegelbehuizingen die van achter het stuur vaak het zicht links- en rechtsvoor belemmeren. Daarnaast volgt de camera bij het draaien ook veel beter de rijlijn van de oplegger, waardoor je voortdurend een optimaal zicht naast de vrachtwagen hebt. Bovendien geeft ook de Side Guard Assist via de monitor van de MirrorCam informatie aan de chauffeur. En tot slot: voor trucks waarin vaak een begeleider meerijdt, biedt de MirrorCam eveneens een groot voordeel omdat de begeleider op beide monitoren mee kan volgen en perfect hetzelfde beeld als de chauffeur ziet, waardoor je met twee op eventuele gevaren kan letten.

De MirrorCam beschikt ook over een speciale instelling voor het manoeuvreren, waardoor je als chauffeur ook dan veel meer zicht hebt op wat er zich achter de vrachtwagencombinatie bevindt. De blauwe streep die het einde van de oplegger aanduidt, toont zich in deze afstelling ook bijzonder handig, net als het feit dat de camera altijd de bewegingen van de trailer blijft volgen en in tegenstelling tot de gebruikelijke spiegels steeds een volledig zicht naast de oplegger biedt.

Rijgedrag

De 625 pk sterke OM473-motor heeft met een lading van 36 ton duidelijk kracht op overschot. Dat valt vooral op wanneer hij beklimmingen moet nemen of moet hernemen na een remmanoeuvre. Het valt de 3.000 Nm soepele krachtbron helemaal niet zwaar om zijn werk te doen en hij doet dat haast constant tussen de 1.100 en 1.300 krukasomwentelingen. Het maximaal koppel is op dat moment wel al beschikbaar. Het maximaal vermogen wordt bereikt bij 1.600 toeren per minuut, maar de Actros hoeft zich enkel in die regionen te begeven op de steilste hellingen doorheen de Ardeense heuvels. De PowerShift 3 automatische versnellingsbak sluit overigens naadloos aan bij deze krachtbron en dankzij de precieze informatie die PPC binnen krijgt, neemt de Actros ook de steilste helling zonder enig probleem.

Als chauffeur heb je achter het stuur alle bedieningselementen bij de hand. Ze zijn dan ook logisch geplaatst. In alles wat hij doet of wat je hem als chauffeur wil laten doen, toont de Actros dat hij je het liefst alles uit handen zou willen nemen. Zoals PPC ervoor zorgt dat je altijd en overal de juiste snelheid kan aanhouden en PowerShift3 ervoor zorgt dat je altijd in de juiste versnelling rijdt, zo zorgt het elektronisch management er eveneens voor dat de werking van de motorrem en retarder steeds vlekkeloos op elkaar afgestemd worden, zonder dat je daar als chauffeur hoeft in tussen te komen. De chauffeur dient enkel de gewenste remkracht in vijf trappen in te stellen, waarbij je gradueel van 20% naar 100% remkracht gaat. Daarnaast wordt, zodra je de Tempomat cruise control inschakelt, ook EcoRoll automatisch ingeschakeld. Alweer heb je als chauffeur wel de keuze om in te stellen hoe snel je wil dat de truck in EcoRoll gaat, maar het systeem zal er altijd op toezien dat EcoRoll alleen geactiveerd wordt wanneer de truck lang genoeg kan rollen om er voordeel mee te behalen. Voorheen was het zo dat EcoRoll altijd aansprong zodra de weg naar beneden ging, ongeacht of dat voor vijftig of vijfhonderd meter was.

Prestaties

Een grote en krachtige motor betaalt normaal het gelag als het op het verbruik aankomt. De aanzienlijke inspanningen die fabrikanten moeten leveren om aan de emissienormen te voldoen, zorgen doorgaans overigens ook voor een verhoging van het verbruik. Vandaar dat constructeurs op zoek gaan naar oplossingen die dat verbruik aan banden kunnen leggen. Mercedes-Benz koos bij de ontwikkeling van zijn 625 pk sterke 15,6-liter motor daarom voor turbocompound-techniek, waarbij een tweede turbo de restenergie uit de uitlaatgassen via de distributieketting overbrengt op de krukas. Dat principe zorgt voor een aanzienlijke prestatieverbetering zonder dat dit het verbruik negatief beïnvloedt.

Die perfecte trade-off tussen vermogen en verbruik toont de Actros 1863 nog het best wanneer de weg naar boven gaat. De manier waarop hij de maat neemt van andere trucks, die het met 100 tot 150 pk minder moeten stellen, mag ronduit indrukwekkend, maar tegelijk ook gewoon logisch genoemd worden. Het gebeurde trouwens enkele keren dat we haasje over speelden met zo een collega met minder krachtige motor, die er op de vlakkere gedeelten een hogere gemiddelde snelheid op nahield dan de 85 km/u die wij bij onze testen steevast hanteren. Maar meer nog dan dit subjectieve gevoel spreken de objectieve cijfers van de beklimmingstijden. Vooral de helling van Malmedy, die vanuit stilstand genomen moet worden en die aanvangt met een bijzonder steile oprit richting de E42-autosnelweg tussen Sankt-Vith en Verviers, toont zich een waardige scherprechter waarop de Actros gensters slaat. Het gemak waarmee hij zich vanuit stilstand naar een eindsnelheid van maar liefst 82 km/u trekt, maakt van het rijden met deze krachtpatser een waar genoegen.

Fleet-Flits conclusie

Mercedes-Benz laat de technologie niet alleen zijn werk doen als het op rij-assistentiesystemen aankomt, want ook bij de voertuigopvolging laat het merk uit Stuttgart de technologie spreken. Met Mercedes Uptime biedt men sinds enige tijd een opvolgingssysteem aan waarmee klanten stilstand door onvoorziene pannes kunnen voorkomen. Het systeem waarschuwt immers vóór pannes zich voordoen. Mercedes FleetBoard is er dan weer op gericht om het rijgedrag van de chauffeur in beeld te brengen en zo te wegen op het verbruik van het voertuig. Wij konden tijdens onze test overigens gebruik maken van de gegevens van FleetBoard en die toetsen aan onze eigen gemeten waarden. Dat die op de eerste twee gedeelten van ons traject met een gecombineerd gemiddeld gemeten verbruik van 32,67 l/100 km nauwelijks verschilden van de FleetBoard-meting, die een verbruik van 32,87 l/100 km opleverde, toont de nauwkeurigheid van beide meetsystemen alleen maar aan.

FleetBoard waardeert overigens ook de rijstijl van de chauffeur. Met een cijfer van 9,10 bleek dat de chauffeur in kwestie in staat was betrouwbare verbruiksresultaten neer te zetten. Nog interessanter is overigens dat FleetBoard eveneens een waarderingscijfer geeft over de inzetzwaarte. Met andere woorden hoe moeilijk het werk was op basis van de topografie en het aantal stops. Met een score van 6,35 kan dit gezien het gewicht van 36 ton en het reliëf van ons parcours als bovengemiddeld zwaar worden beschouwd.

De Actros 1863 LS toonde zich met een gemiddeld verbruik van 34,11 l/100 km over de hele rit voor een truck van zijn vermogen aardig zuinig. In de vlakke aanloop toonde hij trouwens dat hij ondanks zijn overdaad aan kracht met 23,46 l/100 km ook dan best zuinig uit de hoek kan komen. In vergelijking met de vorige vrachtwagen die op ons testparcours zijn kunnen mocht bewijzen, de Scania G410 LNG, blijkt vooral zijn overschot op hellingen. Uiteraard is het gevaarlijk om vrachtwagens met een vermogensverschil van meer dan 200 pk met elkaar te vergelijken, zeker als ze dan ook nog eens op een andere brandstof rijden, maar de beduidend snellere beklimmingstijden van de Actros bevestigen alleen maar het gevoel dat we tijdens de test al hadden. Dat gemak waarmee zo een sterke truck de hellingen bedwingt, speelt meteen ook mee in zijn verbruiksafrekening, omdat zijn overschot meteen ook betekent dat de motor veel minder moet zwoegen en dus overwegend veel lager in de toeren zijn werk kan doen.

We kunnen niet anders dan onze conclusie beëindigen met datgene wat de nieuwe Actros zo indrukwekkend maakt: zijn technologische bagage. En niettegenstaande we de MirrorCam een prachtig kunststukje van Badische vooruitstrevendheid vinden, scoort voor ons de vernieuwde PPC met zijn uitbreiding naar alle wegen voor doorgaand verkeer, zijn adviessnelheden en de manier waarop hij de Actros vlot de maximaal toegelaten snelheden laat volgen nog net iets beter dan het verdwijnen van de buitenspiegels in onze noviteitenbeoordeling. Al is het haast perfecte huwelijk tussen al die technologische hoogstandjes misschien nog wel het meest indrukwekkende feit bij de nieuwe Actros.
 

Concurrenten voor de Mercedes-Benz Actros 1863 LS GigaSpace


MAN TGX D38 640 pk
De MAN TGX met D38 krachtbron debuteerde dit jaar in Euro 6-uitvoering. Het grootste motorblok uit het vrachtwagengamma van de constructeur uit München is leverbaar met 540, 580 en 640 pk.

Scania S650 Highline
Scania is de enige constructeur die in het Euro 6-tijdperk bij V8-power blijft zweren om zijn krachtigere trucks mee aan te vuren. Dat lijkt misschien een detail, maar voor veel chauffeurs betekenen de combinatie van die letter en dat cijfer een wereld van verschil. Net als het geluid dat zo een krachtbron uit de uitlaatpijpen doet knallen. Maar aangezien nog geen enkele vervoerder zijn brood heeft kunnen verdienen met een stevige motorroffel, moet deze stoere Zweed nog wel andere troeven achter de hand houden om het intussen al vijftig jaar vol te houden. Want zo oud is het motorprincipe van de V8 van Scania intussen. Bij die andere troeven denken we meteen aan het comfort en het rijplezier dat zo een krachtpatser biedt.

Volvo FH16 650 Globetrotter
Volvo nam enige tijd geleden de fakkel over van Scania als fabrikant van de krachtigste truck van Europa. De FH16 met 750 pk valt die eer te beurt. Zijn 100 pk minder krachtige broertje past perfect in de krachtmeting met de Mercedes-Benz Actros 1863. Volvo gooit daarbij zijn I-See in de strijd met de PPC van Mercedes-Benz en voegt daar de levendige kracht van zijn 650 pk sterk motorblok, die gekoppeld wordt aan deI-Shift automatische versnellingsbak aan toe.