GETEST DOOR DVO: Ford Mondeo Clipper Titanium HEV

USP als wapen tegen de dieselconcurrentie

Iedere marketeer zal het beamen en zelfs benadrukken: elk bedrijf en elk merk heeft een Unique Selling Proposition (USP) nodig. Maar hoe onderscheid je jezelf in een automarkt, waar alle merken dezelfde paden bewandelen? Ford denkt het antwoord op die vraag gevonden te hebben met zijn nieuwe Mondeo Clipper HEV, die van zijn aversie voor stopcontacten een troef tracht te maken. Als we het rijplezier achter het stuur van de hybride Mondeo Clipper als maatstaf mogen hanteren, kunnen we niet anders dan stellen dat de USP van Ford een goede zet inhoudt.

Hybride oplossingen zijn intussen redelijk populair geworden als alternatief voor diesel rijden. Vooral Toyota is al jaren een pleitbezorger van de combinatie tussen een benzinemotor en een elektromotor en gaandeweg zijn steeds meer constructeurs op de hybride kar gesprongen. Opvallend is echter wel dat Ford niet kiest voor de alsmaar meer gekozen plug-in hybride oplossing, maar opteert voor een zogenaamde mild hybrid-uitvoering, die niet via het stopcontact opgeladen kan worden. Een keuze waarmee Ford zich in een unieke positie wurmt, want naast de Toyota Corolla Touring Sports Hybrid is deze Mondeo de enige hybride die geen stekker behoeft en dankzij zijn gulheid als het op rijplezier en ruimte aankomt tegelijk ook de enige stekkerloze hybride is die voldoende gewapend is om het in de fleet-markt op te nemen tegen de diesels, die daar nog altijd de dienst uitmaken.

Achtergrond

De Mondeo is inmiddels al aan zijn vierde generatie toe. Een generatie die trouwens al aardig wat kilometers op de teller heeft, want de Mondeo Mk 5 (door één of andere rare kronkel noemt Ford de vierde generatie van zijn Mondeo inderdaad de Mark 5) debuteerde al in 2012 op de Amerikaanse markt. In het land van Uncle Sam heet de Mondeo overigens niet Mondeo, maar Fusion. Deze Fusion was van bij zijn debuut al te verkrijgen in twee hybride versies. Een PHEV met stekker en een HEV, die het zonder elektrisch snoer kon stellen.

Bij het debuut van deze Fusion als Mondeo op de Europese markt bleven de hybride oplossingen echter ergens midden de Atlantische Oceaan steken, want hier werd de Mondeo vanaf 2014 enkel zonder hybride hulp aangeboden. Op die hybride versie was het wachten tot 2016 toen de Mondeo Mild Hybrid zijn opwachting maakte. Weliswaar enkel in de vierdeursuitvoering van de Mondeo. Drie jaar later werkt Ford deze lacune weg door van de facelift van de Mondeo gebruik te maken om een hybride uitvoering van de Clipper voor te rijden.

De facelift van de vierde generatie van de Mondeo kan jammer genoeg niet verhullen dat het slecht gesteld is met het segment waarin deze kilometervreter wordt uitgespeeld. Toen de Mondeo in 1993 boven de doopvont werd gehouden, was de middenklasser nog heer en meester in autoland en werden van dit soort modellen nog grote aantallen aan de man gebracht. De Mondeo mocht dan ook behoorlijk wat ambities hebben, want Ford had een traditie hoog te houden als het aankwam op auto’s die als zoete broodjes verkochten. Was merkvader Henry Ford immers niet de man die zei dat zijn T-model in elke kleur besteld kon worden, zolang het maar zwart was? Zette diezelfde Henry Ford niet de eerste lopende band in gang? En ook later in de automobielgeschiedenis bleef Ford success stories schrijven met de 12 M, die het zelfs tot een prominente plaats in de stripverhalen van Piet Pienter & Bert Bibber schopte, en de Taunus die als modelnaam generaties meeging. De Scorpio was echter een miskleun qua verkopen en ook de Sierra kon nooit echt overtuigen in de mate dat zijn voorgangers dat deden. Dat moest met de nieuwe Mondeo helemaal anders worden. Ook al omdat hij het potentieel van een “wereldauto” in zich heette te hebben. Bovendien was de wereld van de professionele vloten bij zijn lancering in 1993 nog altijd het rijk van auto’s als de Volkswagen Passat, de Opel Vectra of de Renault Laguna. Er was met andere woorden nog geen sprake van SUV’s en ook de premium merken bleven in die tijden nog redelijk ver van de markt van de professionele rijder vandaan. De Mondeo groeide dan ook snel uit tot de referentie in zijn klasse, maar zag zijn ster tanen toen hij later aangevallen werd door de SUV’s en de premiums.

Ford blijft echter volharden en zet met de Mondeo Clipper Hybrid een product in de markt, waarmee het merk met het blauwe ovaal het wil opnemen tegen die verenigde concurrentie. En net als Piet Pienter & Bert Bibber profiteren van het feit dat hun geestelijke vader POM vandaag 100 jaar oud zou zijn geweest om een nieuwe schare leesfans te veroveren, hoopt Ford eveneens profijt te halen uit van de kwaliteiten van zijn mild hybrid om het tanen van de dieselster in zijn voordeel om te plooien.

Rijgedrag

De Ford Mondeo is altijd een auto geweest die dynamiek hoog in het vaandel voerde. Niettegenstaande hij vandaag nog altijd behoorlijk wat rijplezier te bieden heeft, werd hij met deze facelift, die hem nieuwe bumpers, een andere grille en een metalen strip door de hertekende achterlichten opleverde, een tikkeltje minder dynamisch. Ford toog immers op zoek naar iets meer comfort en vond dat in een ietwat andere afstelling van het onderstel. Ook niet geheel onlogisch omdat Ford bij deze Mild Hybrid toch duidelijk de kaart van een hoger eco-gevoel trekt en daar past gezapig door het verkeer laveren nu eenmaal beter bij dan op zoek gaan naar de laatste tienden van een seconde in een scherp aangesneden bocht. De ophanging doet zijn werk echter naar behoren en filtert de meeste oneffenheden aardig weg. Sterker nog, op traditionele verkeersremmers voelt hij zelfs bijzonder comfortabel aan. Anders is het gesteld wanneer de overgangen bruusker zijn. Daar heeft de Mondeo wat meer moeite mee en dat laat hij via zijn ophanging ook voelen en bij één gelegenheid voelden we zelfs dat hij de achtertrein heel even dreigde te verliezen.

Zolang je de hybride Ford echter rijdt zoals hij het graag heeft, komt hij zeer koersvast en betrouwbaar over. Dat dankt hij aan de haast prefecte combinatie van een precieze besturing en een meer dan behoorlijke schokdemping, die ook op bochtige Ardeense wegen de uitdaging doorstaat.

De hybride aandrijflijn van de Mondeo, bestaande uit een 2.0 benzinemotor, een elektrische tegenhanger die gevoed wordt door een lithium-ion batterij van 1,4 kWh en een CVT-schakeldoos, levert gecombineerd 187 pk en een maximaal koppel van 300 Nm op en die cijfers staan borg voor een best prettig rijgedrag. Ford heeft de software van de hybride aandrijflijn in vergelijking met de vorige generatie lichtjes bijgestuurd, waardoor het geheel nu soepeler zou moeten werken. Een bewering die we na onze test alleen maar kunnen bijtreden. Toch voelt de Mondeo zich hoedanook toch beter in zijn sas bij een wat meer gematigde rijstijl. Vandaar dat wij tijdens onze test ook bewust kozen voor de Eco-rijstand. Ook al omdat wie hybride gaat rijden, waarschijnlijk toch een wat hoger milieubewustzijn heeft en milieuvriendelijkheid nu eenmaal onlosmakelijk verbonden is met het verbruik van de auto. Wanneer je het gaspedaal toch eens dieper indrukt, merk je overigens meteen dat dit niet de sterke kant van de Mondeo Clipper Hybrid is. Hij klimt dan immers iets te gretig in de toeren, wat meteen voor een hoop extra motorgeluid zorgt. Een gevoel dat trouwens helemaal niet strookt met die hang naar gezapigheid van de Mondeo Hybrid. Te bruusk accelereren wordt overigens niet beloond door meer vaardigheid. Integendeel zelfs.

Dat betekent echter geenszins dat er geen plezier te beleven valt aan deze Mondeo Clipper Hybrid. Dankzij zijn rijcoach - die je eveneens telkens weer met de neus op het belang van gematigdheid drukt – kan je er zelfs een sport van maken om zoveel mogelijk energie terug te winnen tijdens het rijden, waardoor je meteen voldoende “brandstof” krijgt om telkens weer elektrisch te rijden. Vooral op wat heuvelachtiger terrein is dat het geval, want afdalingen nemen zonder het gaspedaal te beroeren, belonen de Mondeo en zijn coach met veel extra energie die je later dan weer kan gebruiken om het benzineverbruik aan banden te leggen. In de Eco-rijstand heeft de Mondeo in afdalingen overigens de neiging om wat extra op de motor af te remmen en zo maximaal energie te oogsten. Hij heeft op dat moment als het ware dezelfde rijkarakteristiek als een volledig elektrische auto. Opvallend is echter wel dat bruusk remmen door de rijcoach onmiddellijk afgestraft wordt. Geleidelijkheid en gematigd rijden gelden bij de Mondeo dus niet alleen wanneer het over het beroeren van het gaspedaal gaat.

Veiligheid

Ford heeft zijn Mondeo goed toegerust met veiligheidssystemen. Hij beschikt over een rijbaan-assistent, een dodehoekwaarschuwing, helpt je met automatisch in- en uitparkeren en via zijn achteruitrijcamera zit je steeds met je neus bovenop wat er bij het manoeuvreren achter je auto gebeurt. Daarnaast heeft de Mondeo ook nog parkeersensoren, een adaptieve cruise control (wel eentje waarbij een slimme camera de gegevens van de snelheidsborden niet gebruikt om je snelheid bij te sturen ), verkeersbordherkenning en detectie van voetgangers en fietsers aan boord. Voorts krijgt hij standaard maar liefst negen airbags mee.

Comfort

De nieuwe Mondeo mag gerust een ruime auto genoemd worden. Je zou het hem zo op het zicht niet meteen meegeven, maar de Mondeo beschikt over stevig uit de kluiten gewassen buitenafmetingen, die gelukkig ook vertaald worden naar behoorlijk wat binnenruimte. Zowel voor- als achteraan.

Het ruimte-aanbod in het interieur maakt van de Mondeo Clipper HEV een geliefde kilometervreter. Zeker wanneer je voor het Titanium zetelpack kiest, dat voor de weliswaar forse meerprijs van 1.900 euro voor tienvoudig instelbare voorzetels zorgt.

Alle bedieningselementen zitten op een logische plek en binnen handbereik, zodat de Mondeo ook op dat vlak aan alle comforteisen voldoet. Zoals we eerder al aanhaalden, werd het onderstel iets aangepast om het comfort ten goede te komen en dat voel je ook achter het stuur. De Mondeo heeft om dat comfortniveau te bereiken overigens geen adaptieve schokdempers van doen. Gelukkig maar, want ze zijn ook niet te verkrijgen op deze middenklasser die tegen het premium kransje komt aanschurken.   

Functionaliteit

Ford blijft halsstarrig zweren bij een traditionele break en hoopt daarmee overeind te blijven tegen de SUV-concurrentie, die van langsom groter wordt. Het beschikt daarvoor trouwens wel over een aantal duidelijk troeven zoals de gemakkelijke instap die dankzij grote deuren nagenoeg ideaal genoemd mag worden.

In de kofferruimte voelt de Mondeo zijn hybride natuur echter wel redelijk duidelijk. De stevig uit de kluiten gewassen batterij moet immers ergens een onderkomen vinden en pikt maar liefst 122 liter van de voorradige kofferruimte in. De Mondeo Clipper Hybrid moet het dus met 403 liter moet stellen. De achteraan aflopende koffervloer is misschien ook zo geen goed idee omdat losse stukken in de koffer de neiging hebben om richting de achterklep te rollen. Met alle gevolgen van dien wanneer je daarna de achterklep opent.

Met de achterbank neergeklapt, loopt het laadvolume van de Mondeo Clipper Hybrid trouwens op tot 1.508 liter.

TCO

Ford levert zijn hybride Clipper standaard met een meer dan behoorlijke uitrusting. Je krijgt met andere woorden veel waarde voor de 38.085 euro, inclusief BTW, die je ervoor over moet hebben. De wat hoger aangeprezen Vignale kost met een prijs van 42.875 euro overigens een pak meer dan ons testvoertuig en heeft ook een beduidend hogere CO2-uitstoot. Knap is wel dat Ford zijn Clipper Hybrid aanbiedt aan exact dezelfde prijs als de 150 pk sterke 2.0 turbodiesel uit het assortiment van de nazaten van Henry Ford.

De Mondeo Clipper Titanium HEV heeft met een CO2-uitstoot van 101 g/km momenteel een fiscale aftrekbaarheid van 90%. Tot daar het goede nieuws, want vanaf 1 januari valt de mild hybrid van het blauwe ovaal terug op een aftrekbaarheid van slechts 72%. En niettegenstaande de Mondeo Clipper Hybrid met een gemiddeld verbruik van 6,29 l/100 km een zeer aanvaardbaar verbruik wist op te tekenen - iets wat onder meer veroorzaakt wordt door de gretigheid waarmee deze Mondeo op volledig elektrisch rijden overschakelt - zal hij voor zakelijk gebruik toch altijd tekort schieten ten opzichte van hybrides die ook aan het stopcontact kunnen. Die genereren daardoor een lagere CO2-uitstoot en genieten dus vanaf 2020 ook van een fors hogere fiscale aftrekbaarheid.

Die zware toekomstige afstraffing kan de Mondeo duur te staan komen, aangezien nogal wat van zijn rechtstreekse concurrenten in het break-segment al een plug-in hybride variant met minder dan 50 g/km werkelijke CO2-uitstoot in het gamma hebben of er binnenkort één zullen voorstellen en die worden vanaf 2020 fiscaal een pak vriendelijker behandeld.


Fleet-Flits conclusie

Ford heeft met de Mondeo Clipper HEV een auto in de markt gezet die van hybride rijden zonder al die stekkerpoespas zijn voornaamste troef maakt. Hij vormt daardoor een prima alternatief voor de moderne diesels, die waarschijnlijk nog net iets zuiniger zullen aftikken aan de pomp, maar die vanaf 1 januari 2020 qua aftrekbaarheid wel in dezelfde regionen zullen te vinden zijn. De plug-in hybride tegenhangers zijn qua fiscale aftrekbaarheid echter geen partij voor de Mondeo HEV, aangezien die een veel hogere aftrekbaarheid zullen opleveren.

Wie echter, zoals gezegd, geen zin heeft in al die rompslomp van extra laadbeurten aan het stopcontact of de wall box, vindt in de Mondeo Clipper HEV ongetwijfeld een goede gezel. Eens je de gewoonte van het hybride rijden onder de knie hebt en niet op zoek gaat naar snelle acceleraties, ontpopt de hybride Mondeo Clipper zich als een echte kilometervreter die een mooie mix van comfort en dynamiek in huis heeft en dat ook nog eens koppelt aan een opvallend zuinige natuur. Door in de Ardennen optimaal te profiteren van de regeneratiecapaciteit van de afdalingen houdt de Mondeo Clipper HEV het gemiddeld verbruik in dat deel net onder de 9 liter en ook op autosnelwegen, waar veel minder afdalingscapaciteit is, toont hij zich bijzonder spaarzaam met een gemiddeld verbruik van 5,81 l/100 km bij 120 km/u en zelfs 5,02 l/100 km wanneer je hem via de cruise control netjes op 110 km/u houdt. Een leuk extraatje is dat de boordcomputer je ook laat weten hoeveel elektrische kilometer hij heeft afgelegd.

Het is trouwens goed toeven in de ruimte Mondeo Clipper, die zowel voor- als achteraan voldoende hoofd- en beenruimte in petto heeft. Hetzelfde kan jammer genoeg niet gezegd worden van de kofferruimte die voor een break als de Mondeo met 403 liter eigenlijk ronduit klein is.

 

Concurrenten voor de Ford Mondeo Clipper Hybrid

Toyota Corolla Touring Sports Hybrid

Nadat de Corolla even vervangen werd door de Auris, maakt deze oude bekende opnieuw zijn opwachting. Hij doet dat met, naar keuze, een hybride 1.8 of 2.0 motor in het vooronder die voor stevige prestaties en een fijn rijcomfort zorgt. Net als de Mondeo moet hij het afleggen tegen zijn stekkerconcurrenten wanneer het op zijn fiscale aantrekkelijkheid aankomt. Zijn naar hybride normen royale kofferruimte van 598 liter vormt zeker een troef voor deze Japanner, die volledig op het Europese continent werd ontwikkeld. Net als zijn prijs, die met 31.530 euro beduidend lager ligt dan die van zijn hier voorgereden concurrenten. Al gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat hij qua grootte en interieurruimte in een lager segment ingeschaald moet worden.

Kia Optima Sportswagen Plug-in Hybrid

Met de Optima Sportswagon Plug-in Hybrid beschikt Kia over een auto die troeven genoeg in huis heeft om uitgespeeld te worden in het fleet-segment. Zijn reëel verbruik, aftrekbaarheid van 100% (dankzij een CO2-uitstoot van 33 g/km) en zijn gering voordeel van alle aard maken van hem een waardige concurrent voor veel andere merken. Bovendien gooit Kia daar ook nog zijn garantie van zeven jaar bovenop, die onaangename verrassingen kan voorkomen.

Het kleinere laadvolume, het hogere leeggewicht en de daardoor iets slechtere handling in langere bochten worden dankzij die financiële voordelen een pak gemakkelijker om te verteren. Terwijl zijn ruime standaarduitrusting zijn toch nogal forse prijs van 45.540 euro incl. BTW eveneens weet te verlichten.

Skoda Superb Combi iV

De grootste break uit het Skoda-kamp mag uiteraard niet ontbreken als concurrent voor de eveneens aardig uit de kluiten gewassen Ford Mondeo Clipper HEV. Zeker omdat de Tsjechen vanaf begin 2020 eindelijk gebruik kunnen maken van de hybride technologie die in de schoot van moedergroep Volkswagen werd ontwikkeld. Met 218 pk is de nieuwe hybride Superb niet bepaald karig met vermogen en ook inzake laadruimte klopt hij de Mondeo, aangezien hij van zijn 660 liter standaard kofferruimte toch nog 510 liter overhoudt wanneer hij een extra batterij aan boord neemt. Fors minder dan de 598 liter van de Toyota Corolla TS Hybrid, maar wel stevig meer dan de 403 liter van de Mondeo. In combinatie met de riante binnenruimte, een instapprijs van 37.599 euro, incl. BTW, en een aftrekbaarheid van 100% maakt dit van de Skoda Superb iV een geduchte concurrent voor iedere andere kilometervreter.

Meer sectornieuws

Agenda