Met jouw bedrijf een vereniging of sportclub sponsoren: ook iets voor jou?

24/12/2019 OM 07:00 - Luc Willemijns
C34915cb487190721b575158b1a82a41
Niemand die er misschien ten volle bij stilstaat, maar uit een berekening door UNIZO blijkt dat onze Vlaamse en Brusselse KMO's op jaarbasis minstens 716 miljoen euro aan sponsoring uitgeven. Geld dat vaak naar sportverenigingen of -wedstrijden gaat, maar ook naar culturele organisaties, goede doelen, jeugdbewegingen, lagere en middelbare scholen, buurtwerkingen, openbare diensten, ...

Truitjes van de lokale voetbal- of wielerploeg zijn een klassieker. En welke lokale vereniging, school, ... is nog nooit bij ondernemers in de buurt gaan aankloppen om een activiteit te sponsoren? Maar denk, bijvoorbeeld, ook aan de ondernemersvereniging die mee een benefietactie opzet om een dure medische behandeling, een elektrische rolstoel van een lokale inwoner te financieren. Zo hebben 8 op de 10 Vlaamse en Brusselse KMO's in het recente verleden wel één of meerdere initiatieven gesponsord, blijkt uit de enquête van UNIZO.

Daarbij besteedt iets minder dan 1 op 5 ondernemers maximum 250 euro op jaarbasis aan sponsoring. Voor 40% gaat het om een bedrag tussen 251 en 1.000 euro. 15% geeft tussen 1.001 en 2.000 euro uit, en nog eens 15% tussen 2.001 en 5.000 euro. Bij 1 op 10 ondernemers is het jaarbedrag groter dan 5.000 euro.

Als we dit extrapoleren naar de in totaal 440.351 zelfstandigen in hoofdberoep (meest recente RSVZ-cijfer) komen we uit op een totaalbedrag van 716 miljoen euro dat onder de vorm van sponsoring vanuit onze KMO’s naar de maatschappij vloeit. Een aanzienlijk bedrag dat in werkelijkheid wellicht nog een stuk hoger ligt, omdat we hier abstractie maken van de ondernemers die meer dan10.000 euro op jaarbasis aan sponsoring uitgeven.

Sport belangrijkste begunstigde

Sportverenigingen of -wedstrijden worden - wellicht weinig verrassend - door de grootste groep ondernemers gesponsord. Maar ook culturele verenigingen en goede doelen staan prominent in de Top 3, op een boogscheut gevolgd door jeugdbewegingen en scholen. Meteen daarna komen buurtwerking en openbare diensten, waaronder brandweer en politie.

Hoewel sponsoring overwegend om financiële bijdragen draait (93% van de ondervraagde ondernemers gaf aan met geld te sponsoren), blijken 34% van de KMO's toch ook al eens te sponsoren met gratis producten of diensten van de zaak. Bij 18% kan het ook gaan om sponsoring met waardebons van de zaak of kortingen. Onder “andere sponsoring-vormen” (2%), zien we, bijvoorbeeld, het gratis uitlenen van materiaal.

Hoe sponsoring-keuze bepalen,

Maar waar moet je op letten als je wil sponsoren? Want je kan natuurlijk niet elk evenement een duwtje in de rug geven. Hierbij enkele tips & trucs of vragen die je je best stelt:

  • Kies de evenementen die aansluiten bij je bedrijfsimago of kies voor activiteiten of een doelgroep waar je zelf sympathie voor koestert
  • Sluit het publiek aan bij je doelgroep?
  • Neem je sponsor-activiteiten mee in je communicatie. Vermeld ze op je website, hang een affiche of leg folders op de toonbank of in de wachtruimte. Vraag ook de organisatoren om je mee te nemen in hun communicatie
  • Wat is je return? Of welke return wil je zelf? Is het je louter om je engagement te doen, of wil je effectief opvallen als sponsor? Weet wat je voor je bijdrage terugkrijgt (naamsvermelding, reclamebord, …)
  • Overweeg om in plaats van tien evenementen te sponsoren slechts één activiteit, organisatie of team gedurende een bepaalde periode structureel te steunen.
  • Leg de afspraken voor een belangrijke of langere samenwerking vast in een contract (zie kader). Zo is het duidelijk wat je krijgt als tegenwaarde. Vermeld het sponsorbedrag, de duur van het contract, de tegenprestaties. Beding een exclusiviteitsclausule voor je sector.
  • Moet je “neen” zeggen op de vraag van een aantal verenigingen? Stuur ze een brief of mail en vertel ze waarom je dit jaar niet kan sponsoren en wens ze succes met de activiteit. Een gemotiveerd antwoord creëert begrip bij het bestuur en de leden van de vereniging.

Zijn je sponsor-bijdragen fiscaal aftrekbaar?

De fiscus verwerpt regelmatig sponsor-bijdragen. De kosten worden enkel aanvaard wanneer ze leiden of kunnen leiden tot belastbare inkomsten. Je moet dus kunnen aantonen dat je bijdragen kunnen leiden tot de groei of het behoud van cliënteel.

Tip!

  • Vraag in ruil voor de bijdrage zoveel mogelijk publicitaire tegenprestaties zoals vermeldingen in programmaboekjes, vermeldingen bij manifestaties, enzovoort.
  • Zorg er eveneens voor dat er geen wanverhouding kan bestaan tussen het betaalde sponsorgeld en de mogelijke bedrijfsopbrengst.

Op zoek naar een modelcontract voor sponsoring?

Via de UNIZO-website kan je een model downloaden en vervolgens personaliseren. Zo ben je zeker dat je werkt met documenten die aan de wettelijke normen voldoen.

www.unizo.be/model-contract/model-sponsorovereenkomst

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.