Vandemoortele neemt nieuw Food Experience Center in gebruik
Ceo Jules Noten weigert de nieuwe accommodatie als zomaar een kantoorgebouw te bestempelen. “Het oude hoofdkantoor in de Moutstraat had geen uitstraling op voedingsvlak. Er waren evenmin bereidingsmogelijkheden”, zo luidt het.
En dat staat in schril contract met de ambities die het in 1899 opgerichte familiebedrijf koestert in de evolutie van B2B- naar B2B2C-bedrijf, dat aandacht voor de consument centraal stelt. Vandemoortele vertaalt die nieuwe focus in veel meer consumentenonderzoek en smaaktesten en interactie met de consument.
“Dankzij het nieuwe Food Experience Center, waar voeding centraal staat, kunnen we heel snel schakelen en feedback leveren aan leveranciers die nieuwe ingrediënten voorstellen. Of nog met het oog op de ontwikkeling van opleidingen. De wachttijden in het R&D-center van Izegem bleken in dat opzicht te lang”, aldus Noten.
Het hedendaags innovatieproces verloopt in sneltreintempo. Ook op voedingsvlak is dat niet anders. Het Food Experience Center is een vitale component in de continue innovatie van het voedingsbedrijf, conform de gezondheids- en duurzaamheidstrends. Dat vertaalt zich ook in een scherper afgelijnde focus. Zo werd het assortiment van 3.600 productreferenties tot minder dan 3.000 teruggebracht.
Smaakmaker in de keuken, aan tafel en onderweg
Het nieuwe Food Experience Center van Vandemoortele is van strategisch belang voor het realiseren van de missie van het bedrijf, dat zichzelf als smaakmaker in de keuken, aan tafel en onderweg bestempelt. Ambitie van het bedrijf, dat sinds de uittreding van Gimv in 2016 opnieuw integraal in handen van de familie Vandemoortele is, is Europees marktleiderschap op het vlak van bakkerijproducten en MCOF (margarines, culinaire oliën en vetten).
“We streven Europees marktleiderschap na door middel van natuurlijke groei en overnames alsook het bedienen van nieuwe markten. Daarvoor zetten we verder in op de export en bedienen we alle distributiekanalen via een ruim assortiment en met respect voor de lokale smaak en keuken”, zo nog de ceo.
Eén van de pijlers waarop de bedrijfswaarden van Vandemoortele schoeien is samenwerking. Daarom is het nieuwe Food Experience Center ingericht op een wijze die teamwerk centraal stelt. Ook het topmanagement heeft binnen het geheel geen vaste werkplek. Voor de acht leden van het exco zijn slechts zes werkplekken beschikbaar.
“Het presence management van weleer ruimt plaats voor output management,” onthult Marc Croonen, directeur HR, Sustainability & Communication.
Het hart van het gebouw zijn de Master Studio Baking en de Master Studio Cooking, waar nieuwe producten, al dan niet in co-creatie, kunnen worden ontwikkeld.
Nieuwe focus leidt tot topresultaten
Dankzij zijn nieuwe focus zette Vandemoortele vorig jaar een netto-winst van 51 miljoen euro neer op een omzet van 1,4 miljard euro. Dit jaar wordt wellicht iets minder omzet gedraaid, maar zal de netto-winst wel verder positief evolueren.
De groep stelt inmiddels ruim 4.200 personen tewerk in veertien landen, waar een dertigtal productievestigingen operationeel zijn. Van de 63 verschillende nationaliteiten zijn er een twintigtal in het Food Experience Center vertegenwoordigd.
Naast het nieuwe 5.300 m² grote Food Experience Center, verdeeld over vier bouwlagen, heeft Vandemoortele in eigen land nog vier vestigingen, met name in Izegem (productie van oliën en R&D-centrum), Seneffe (productie van donuts), Eeklo (productie van croissants) en Ghislenghien (productie van patisserieproducten).
VANDEMOORTELE N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.