Energie in 2021: een tijdperk van grote verandering

Er vinden fundamentele verschuivingen plaats in de manier waarop nutsbedrijven - of utilities - elektriciteit, gas en water produceren en verkopen, met nog eens onderliggende verschillen in elke sector. Klanten worden energieproducenten (of prosumenten) met het groeiende gebruik van gedistribueerde generatiesystemen zoals microturbines en zonnepanelen. In de hele energiemarkt staat digitalisering bovenaan de agenda. Met de grootschalige inzet van slimme meters, sensorapparatuur en robotica komt de uitdaging om waarde te halen uit de bekomen data en deze te gebruiken om nieuwe aanbiedingen en diensten voor de eindklant te creëren.

Tegen 2021 zal het landschap op volgende gebieden veranderen:
 

#1 Het traditionele model voor energiespelers zal achterhaald zijn
 

De manier waarop klanten nadenken over hun eigen energieconsumptie en hun energieleverancier verandert. Ze bepalen graag zelf hoe zij communiceren met hun leverancier, en hoe zij hun energie willen beheren. Traditionele business-modellen zullen achterhaald zijn. In de UK, bijvoorbeeld, stopt 50% van de huidige productiecapaciteit tegen 2025, in Canada zit men met overcapaciteit, in andere landen gaat de markt open voor andere spelers.
 

#2 Consumenten worden “energie-experts”
 

Klanten gebruiken nieuwe technologie en informatie om hun eigen verbruik te volgen, te analyseren en te beheren. Naarmate klanten energie-experts worden, zullen ze meer vragen hebben en zal hun leverancier hen moeten helpen te begrijpen hoe ze meer energie kunnen besparen en persoonlijke energie-uitgaven kunnen optimaliseren. Hiervoor zullen ze elke klant afzonderlijk moeten beschouwen, met elke klant communiceren op de manier die hij of zij zelf verkiest en tegelijkertijd omni-channel communicatiemogelijkheden aanbieden.

Tegen 2021 zullen nutsbedrijven een sleutelrol spelen bij hun klanten door het leveren van digitale systemen, het verbinden met hun klanten, die thuisgeneratie beheren en het overbrengen van overtollige energie naar het net.
 

#3 “Leven van het net” wordt mainstream
 

Op lange termijn zullen goedkope en effectieve opslag van energie de sleutel zijn voor klanten die betaalbaar van het net willen stappen. Bovendien zal er een sterke stijging zijn van prosumers die zoeken naar manieren om hun energie te verminderen en hun ecologische voetafdruk te verbeteren.
 

#4 Energiespelers zullen vertrouwen op nieuwe, digitale diensten om inkomsten te verhogen en het klantverloop te verminderen
 

Energieleveranciers zullen meer moeten doen dan enkel de factuur sturen, ze zullen een breder scala aan innovatieve diensten moeten aanbieden, die klanten helpen hun verbruik te beheren, geld te besparen en energiebesparing te bevorderen. Klanten willen een thermostaat op hun smartphones, interactieve e-facturen en gebruik van mobiele apps waarmee ze kunnen profiteren van speciale prijzen of diensten.
 

#5 Nutsbedrijven zullen nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan met meerdere sectoren
 

De noodzaak om nieuwe diensten te ontwikkelen rond slimme huizen, slimme gebouwen en zelfs slimme steden zal nieuwe samenwerkingsverbanden met zich brengen met communicatie-providers, milieuverenigingen, technologiebedrijven, andere energieleveranciers en zelfs overheden.
 

#6 Klanten zullen hun leverancier evangeliseren
 

Tegen 2021 zullen consumenten de controle nemen over hun energieverbruik door slimme meters, smart home-apparaten en mobiele apps, waardoor energiebesparing een persoonlijk doel en punt van trots wordt. Het wordt een topic waar mensen meer zullen over praten en delen op social media.
 

#7 Energiespelers zullen vraag en aanbod actief voorspellen met behulp van nieuwe digitale tools en systemen
 

In de toekomst zal het groter gebruik van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie nieuwe kansen en uitdagingen creëren op distributieniveau. Energiespelers zullen energieproductie en -verbruik beter kunnen voorspellen en die informatie doorgeven aan consumenten om hun energieverbruik te sturen. De rol van hernieuwbare energiebeheersystemen (DERMS) zal echter invloed hebben op de supply chain.

Energiespelers zullen geavanceerde IT-tools nodig hebben om het beheer van energie, klanten, verbruik, productie en een forecast van energiebehoeften en overschotten te beheren. Denk maar aan het gebruik van robot proces automatisering (RPA), verbondenheid met IoT-apparaten en geavanceerde analyses die real-time, end-to-end gedigitaliseerde voordelen bieden voor zowel de klant als de energieleverancier.
 

#8 Privacy en beveiliging zullen een groeiend probleem zijn voor energieklanten
 

De gegevensverzameling en het delen via digitale technologieën, zoals slimme meters, zal privacy-kwesties voor consumenten veroorzaken. Marktleiders zullen moeten investeren in technologieën en processen om het datagebruik te maximaliseren zonder de privacy van de consument in gevaar te brengen.
 

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium N.V. (Diegem). Het artikel maakt deel uit van “CGI Vision 2021” waarin het bedrijf in gaat op de impact van digitale transformatie op toekomstige bedrijfsmodellen)

Meer info: 02/708.61.00 of www.cgi.com.