Voorkom dat klanten u meezuigen in hun negatieve spiraal

28/01/2020 OM 07:00 - Luc Willemijns
2c3007404f4e171901f586cc345acc81
In België wordt ongeveer een derde van alle b2b-facturen te laat betaald. Voor ondernemers is dat allesbehalve een fijn gegeven. Het betekent dat u voor één op de drie facturen de klant moet bellen of een aanmaning moet versturen om betaling te vragen. En uw agenda zit al nokvol. Bovendien staan marges vandaag langs alle kanten onder druk. Nieuwe wanbetalingen (of een onverwacht faillissement) ondermijnen op hun beurt gezonde ondernemingen, die zelf in de problemen kunnen komen bij een gebrek aan fondsen. In het slechtste geval worden ze meegezogen in de neerwaartse spiraal van hun klant. Monitoring, vergelijkbaar met een alarmsysteem, kan echter veel onheil voorkomen.

Herkent u deze situatie?

Op het moment dat u met een klant een zakenrelatie aanknoopt, heeft u ongetwijfeld een duidelijk beeld van dat bedrijf. Hopelijk heeft u vooraf een kredietrapport bekeken en heeft de nieuwe klant uw acceptatieprocedure met succes doorlopen. Nochtans is dat geen garantie voor de toekomst. Een klant die vandaag financieel gezond is, is dat binnen zes maanden misschien niet meer. Het feit dat uw klant vandaag (of tot vandaag) correct betaalde, wil nog niet zeggen dat hij dat altijd zal blijven doen.

U zult uiteraard wel opvolgen wat er binnen uw klantenportefeuille gebeurt, maar dat is op zeer beperkte schaal. U leest berichten online, u vangt misschien geruchten op of u consulteert een jaarrekening. En u heeft natuurlijk zicht op het betaalgedrag van uw klant. U weet hoe uw klant uw facturen betaalt, maar u weet niet hoe uw klant andere (misschien minder belangrijke) leveranciers betaalt.

Het feit dat uw klant vandaag (of tot vandaag) correct betaalde, wil nog niet zeggen dat hij dat altijd zal blijven doen.



Trouwens, bedrijven die over een grote klantenportefeuille beschikken, weten dat het niet evident is om nauwgezet elke klant elke keer opnieuw te controleren op zijn financiële betrouwbaarheid. En dan kan er weleens iets aan de aandacht ontsnappen. Of u zou al een hele batterij medewerkers moeten inschakelen om alle informatie te verzamelen, te analyseren en ook nog eens correct te interpreteren. Onbetaalbaar. Monitoring neemt die kopzorgen bij u weg.

Monitoring geeft u gemoedsrust

Monitoring werkt zoals een alarmsysteem en dat mag u in de negatieve (risico’s detecteren), maar ook in de positieve (kansen detecteren) zin bekijken. Het systeem brengt u meteen op de hoogte als er wat verandert binnen uw klantenportefeuille. Hoe sneller u op de hoogte bent, hoe sneller en hoe gepaster u bij veranderingen – van welke aard ook – kunt optreden.

Monitoring is geïntegreerd in het platform Graydon Insights, een online portaal dat alle tools bevat om risico’s op wanbetaling, fraude en faillissementen te voorkomen en om kansen te detecteren. Daarin lijst u de ondernemingsnummers op van de bedrijven die u constant wilt volgen. Ging uw klant in faling of vroeg hij bescherming aan via de WCO? Wijzigde er wat aan de scores (kredietlimiet, betaalgedrag, multiscore, rating, groeiscore, opheffingscore)? In positieve of negatieve zin? Is het bedrijf verhuisd? Was er een wijziging in de raad van bestuur? Dan krijgt u daar via monitoring onmiddellijk een bericht van. Zo is er geen enkele wijziging in uw klantenportefeuille die u nog zal ontgaan.

Wanneer monitoring?


Sommige klanten zullen meermaals bij u een bestelling plaatsen. Moet u dan elke keer een kredietrapport opvragen? Niet als u op monitoring vertrouwt, want dan kunt u perfect volgen hoe uw klant evolueert.

Met andere klanten zult u een relatie aangaan op langere termijn. Maar projecten die over meerdere jaren lopen en waarmee grote bedragen gemoeid zijn, houden tegelijk een groter risico in. Stelt dat één van deze klanten in de problemen komt door verkeerde investeringen, een gammele budgettering of klanten die te laat of helemaal niet betalen. Dan wilt u daar niet het slachtoffer van zijn. Als uw klant er vervolgens niet in slaagt om uw facturen tijdig te betalen, dan hoort u liefst in een vroeg stadium het alarm afgaan. Dat is precies wat monitoring doet.

Vooral in sectoren waar klanten contracten afsluiten die over meerdere maanden of jaren lopen (met facturen per maand of per kwartaal), is monitoring een onmisbare tool om de financiële gezondheid van de klant nauwlettend in de gaten te houden.

Maar monitoring is niet alleen handig om klanten te volgen. Ook de meest stabiele leverancier kan in de problemen geraken. Als hij belangrijk is voor uw productieproces, dan wilt u dat de continuïteit verzekerd is en dat de bevoorrading nooit in het gedrag komt. Ook in die zin is monitoring dus een waardevolle tool.

Ook opportuniteiten worden onder de aandacht gebracht

Tegelijk wilt u geen groeikansen aan u voorbij laten gaan. Als de scores bij één van uw zakenrelaties verbeteren, dan is dat misschien een ideaal moment voor uw salesteam om met deze klant contact op te nemen.

U bent altijd op de hoogte van wat er beweegt. U weet onmiddellijk of uw zakenrelatie positief of negatief evolueert en kunt daar meteen op inspelen.

Wilt u succesvol zakendoen? Dan zijn flexibiliteit en de kunst om snel te reageren essentieel. Monitoring bundelt alle wijzigingen die Graydon via meerdere kanalen verzamelt om u daarbij te helpen. Alleen zo kunt u de concurrentie en de nieuwste ontwikkelingen het hoofd bieden.

Meer weten over Graydon Monitoring Tool? Neem dan meteen contact op voor een vrijblijvende demo op het nummer 03 280 88 00 of via info@graydon.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.