VIL schept duidelijkheid in logistieke kosten omni-channel

De drempel om een webshop op te starten is heel laag. Retailers bieden steeds vaker een combinatie aan van fysieke winkels en on-line webshops en evolueren van single- of multi-channel naar omni-channel modellen waarbij alle kanalen in elkaar overvloeien en er een volledig transparant proces ontstaat. De toenemende complexiteit brengt ook hogere kosten met zich die voor veel bedrijven moeilijk in te schatten zijn. Met het project Omni Tactics heeft VIL een tool ontwikkeld die deze kosten inzichtelijk maakt.

On-line shoppen blijft enorm populair. Het aantal aankopen die Belgen on-line doen stijgt ieder jaar. Uit een marktonderzoek van BeCommerce blijkt dat Belgen in het eerste kwartaal van 2019 27,1 miljoen on-line aankopen deden, 18% meer dan in dezelfde periode van 2018.

Fysieke en on-line kanalen worden steeds meer met elkaar verweven en de consument verwacht een naadloze integratie. Dat blijkt een behoorlijke logistieke uitdaging te zijn, vooral voor KMO’s die het moeilijk hebben om competitief te blijven met de grotere e-commerce spelers.

Om ervoor te zorgen dat deze bedrijven door het bos de bomen kunnen zien en een beter inzicht krijgen in de kosten van omni-channel, heeft VIL in het kader van dit project een ondersteunende tool ontwikkeld, in samenwerking met tien bedrijven.

Een ondersteunende tool die de impact op de logistieke kosten inzichtelijk maakt, is geen overbodige luxe. Met de cost-to-serve tool die VIL hiervoor ontwikkelde is het mogelijk om verschillende scenario’s te vergelijken en interessante kostenanalyses te maken, globaal of in de diepte. Zo vermijden bedrijven, en zeker KMO’s, om geconfronteerd te worden met onverwachte en tegenvallende kosten.

Deelnemers aan het Omni Tactics-project waren DistriMedia, DPD, Eltra, FirstFocus, Komono, Myrine, PostNL, Ridge Tool Europe, Topa Packaging en Unigro. Het project genoot de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.