Remotive ambieert status van technologisch trendsetter

“Meest Beloftevolle KMO van het Jaar” broedt op mogelijke vestiging in Scheldehaven

UNIZO riep Remotive B.V.B.A. (Evergem) kort voor de jaarwisseling uit tot “Meest Beloftevolle KMO van het Jaar 2019”. Het pas in 2015 opgerichte bedrijf legde dan ook in sneltreinvaart een groeitraject af in de sector van het onderhoud en de herstelling van mechanisch roterende machines voor de industrie. Het bedrijf streeft tegelijk de status van technologisch trendsetter na. Zo investeert het momenteel sterk in de ontwikkeling van een rapporterings-app met de oog op een optimalisering van de bedrijfsprocessen en, niet in het minst, een verdere verbetering van de klanten-service. De oprichting van een tweede vestiging, met name in de Antwerpse haven, lijkt inmiddels meer dan zomaar een denkpiste.

Jan De Winter maakte van zijn vorige beroepservaring gebruik om in 2015 in een 200 m² groot huurpand in Evergem Remotive op te richten. Het bedrijf focuste zich op het onderhoud en de herstelling van mechanisch roterende machines voor de industrie (pompen, tandwielkasten, ventilatoren en blowers).

Omwille van een gedegen kennis van de plaatselijke markt, spitste Remotive zich in eerste instantie toe op bedrijven in het Gentse havengebied. Ook al omdat de concurrentie er minder hevig was dan in andere havencentra in het land. In Imerys Talc Belgium vond de starter op 1 december 2015, de eerste dag van zijn activiteiten, een eerste klant. Die kon door toedoen van Remotive, toen twee man sterk, ceo Jan De Winter inbegrepen, 24 uur na een technisch probleem met een motorreductor terug opstarten. In februari 2016 meldden Alco Bio Fuel en Belgian Chocolate Group zich als nieuwe klanten aan.

“Maïs en chocolade hebben ons als bedrijf de moeilijke opstartperiode helpen te overbruggen,” herinnert De Winter zich ietwat plastisch.

Vrij snel groeide Remotive door naar een zevental medewerkers. Het bedrijf haalde bijzonder vlot de VCA*-certificatie, waardoor in een mum van tijd ook tal van deuren in de Antwerpse haven open gingen.

Nieuw bedrijfspand

In Evergem beschikte Remotive over een eigen, kleine werkplaats. In dat kleine garagepand groeide de KMO door naar 18 medewerkers. Om zijn toekomstige groei te ondersteunen kocht Remotive in industriezone Grote Nest een 4.000 m² groot terrein aan, waarop een 1.500 m² grote werkplaats en 360 m² kantoren werden opgetrokken, goed voor een investering van zowat 2 miljoen euro. In juli 2019 nam Remotive zijn nieuw bedrijfspand in gebruik.

“In de nieuwe werkplaats verzorgen we de herstelling van pompen en tandwielkasten, met een maximale capaciteit van 20 ton. Turbo-machinerie laten we links liggen, we zetten ten volle in op “duty”-toepassingen, zeg maar pompen en tandwielkasten van gemiddeld vijf tot tien ton. Die maken zowat driekwart van de markt uit”, schetst Jan De Winter.

Vorig jaar noteerde Remotive met  31 medewerkers, een omzettoename met 64%.

Die prestaties zijn volgens de bedrijfsleider niet zozeer de reden waarom UNIZO Remotive tot “Meest Beloftevolle KMO van het Jaar” uitriep. Voornamelijk de wijze waarop het bedrijf met zijn medewerkers omspringt, zouden daarvan aan de basis liggen.

“Remotive wil de Google of Facebook van de techniek zijn”, aldus onze gesprekspartner.

De medewerkers beschikken over een grote vrijheid en autonomie en bewegen zich binnen een hip en trendy bedrijf, dat heel sterk in de opleiding van zijn medewerkers investeert. Het welzijn en welbevinden van de medewerkers primeren, wat zich, zo heet het, in een grote personeelsgetrouwheid vertaalt.

Tot de klanten van Remotive horen industriële bedrijven, productiebedrijven, (petro)chemische bedrijven en voedingsbedrijven. Op de referentielijst staan ronkende namen als Gunvor Petroleum, ExxonMobil, BP, BASF Antwerpen, Kellogg’s en dies meer. Voor een opdrachtgever tekende Remotive onlangs voor het eerst voor een revisie van een machine in Polen. Daarmee heeft het jonge bedrijf zijn eerste internationale referentie beet.

Flexibiliteit en transparantie

Voornaamste concurrentiewapens van Remotive zijn flexibiliteit en transparantie.

Jan De Winter: “Veel van onze concurrenten zijn grote jongens die, omwille van hun dimensie, aan flexibiliteit in hun dienstverlening inboeten. We streven derhalve marktdifferentiatie na door een hoge mate van flexibiliteit. Daarnaast hanteren we een zo groot mogelijke transparantie ten opzichte van onze klanten. Elke offerte gaat de deur uit vergezeld van de herstellings- en inspectieverslagen van mogelijke eerdere ingrepen”.

Appwise ontwikkelt voor Remotive momenteel een vendor-onafhankelijke app die over eender welke machine en toepassing kan rapporteren. Het gaat in wezen om een stappenplan die duidelijk maakt hoe een pomp dient gereviseerd en waar dient gemeten en gefotografeerd. Op basis van de bevindingen tijdens het demonteren en reviseren van de machine in de werkplaats krijgt de klant een eindrapport.

Bedoeling is de app in de toekomst door te ontwikkelen. “Of we de investering van wellicht 80.000 euro met de licentieverkoop ooit zullen terugverdienen, durf ik sterk te betwijfelen. Wel staat vast dat de app ons werk zal verlichten, de kwaliteit van de dienstverlening zal opwaarderen en ons een beter inzicht in de markt zal verschaffen. Klanten zullen zelf hun revisierapporten op een digitaal platform kunnen ophalen. In de toekomst willen we de revisiedata, met toestemming van de klanten, breed uitrollen om probleemsituaties accurater te detecteren en beter/sneller te verhelpen”, onthult De Winter. De Remotive-app zal wellicht medio dit jaar in de markt worden gezet.

One-stop-shopping

Om deontologische redenen voert Remotive geen trillingsmetingen in eigen beheer uit. Het heeft partnerships lopen met drie externe partijen om zijn status als one-stop-shopping partner intact te houden. Dat is ook de reden waarom de KMO sinds het prille begin nauw samen werkt met Motoren Desmedt op het vlak van elektromotoren.

Tweede vestiging?

Dat de zaken snel gaan voor Remotive, hoeft geen betoog. Momenteel speelt het mechanisch onderhoudsbedrijf met de idee om in de Antwerpse haven een vestiging te openen. De marktvraag is er alvast en proximiteit bij de klant is voor dit soort dienstverlening geboden.

“We willen heel omzichtig tewerk gaan, maar niet uitgesloten is dat we medio volgend jaar in de Antwerpse haven een uitvalsbasis inhuldigen. Momenteel gaan we de haalbaarheid na om in elke vestiging een eigen specialisatie uit te diepen. Zo zou Antwerpen de uitvalsbasis voor de pompenactiviteit kunnen worden terwijl de expertise voor de tandwielkasten in de Gentse havenzone zou worden gecentraliseerd”, besluit De Winter.