Weinig succes voor mobiliteitsbudget

Sinds maart 2019 kunnen werkgevers met hun werknemer overeenkomen dat wie in aanmerking komt voor een firmawagen, die voor een mobiliteitsbudget kan inruilen. Deze mogelijkheid werd gezien als een verbetering van de cash for car-regeling. Iedereen verwachtte dan ook dat deze veel succesvoller zou zijn. Vandaag moeten we echter vaststellen dat - voorlopig - nog steeds weinig gebruik wordt gemaakt van deze regeling. Amper 0,011 % van de werknemers die hiervoor potentieel in aanmerking kwamen, hebben voor het mobiliteitsbudget gekozen. Zo blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener Acerta.

Het mobiliteitsbudget biedt de werknemer de mogelijkheid om met het budget van zijn firmawagen op een alternatieve wijze zijn mobiliteit in te vullen. Dat budget kan gebruikt worden voor de terbeschikkingstelling van een elektrische of heel zuinige anders aangedreven wagen, voor de financiering van andere  milieuvriendelijke vervoersmodi (fiets, openbaar vervoer, autodelen, …). En het niet opgesoupeerde budget wordt op het einde van het jaar aan de werknemer uitbetaald.

Tot vandaag - driekwart jaar na de invoering ervan - hebben nog maar 0,011% van de werknemers effectief gekozen voor de toekenning van een mobiliteitsbudget ter vervanging van hun bedrijfswagen. Er zijn ongetwijfeld redenen voor deze trage start. Vanzelfsprekend houden de meeste werknemers gewoon vast aan de firmawagen die ze door hun werkgever ter beschikking gesteld kregen en zijn ze niet geïnteresseerd om hun mobiliteit alternatief in te vullen. Maar er zijn ook andere redenen. Een firmawagen wordt voor een periode van vier tot vijf jaar geleased door de werkgever. Dat contract beëindigen zou extra kosten voor de werkgever meebrengen. Daarnaast vergt het beheer van het mobiliteitsbudget meer inspanningen van de werkgever dan het beheer van zijn vloot aan firmawagens. Het is dus wachten tot de markt tools aanreikt om dit beheer te vergemakkelijken. Ten slotte is het belangrijk op te merken dat elektrische wagens in het middensegment tot vandaag weinig beschikbaar zijn en veelal niet gefinancierd kunnen worden met het mobiliteitsbudget waarover de werknemer beschikt.

Cash for car kent intussen een bescheiden groei. Bij die regeling krijgt de werknemer, die afstand doet van zijn firmawagen, alleen een bedrag in geld in ruil. Ook deze in 2018 ingevoerde maatregel kende een zwakke sta   rt. Waar in 2018 nog maar 0,06% van de firmawagens ingeruild werden voor een mobiliteitsvergoeding, zitten we eind 2019 aan 0,175%.