Ford ontwikkelt 3D-geprinte wielmoervergrendelingen

Ford heeft in samenwerking met EOS, aanbieder van high-end oplossingen in additive manufacturing, 3D-geprinte wielmoervergrendelingen ontworpen die lichtmetalen velgen diefstalbestendig maken. Tot op heden werd per wiel één vergrendelingsbout gebruikt die een speciale adapter of sleutel vereiste om te worden losgemaakt. In de praktijk bleek die niet altijd voor diefstalbestendigheid te staan.

De met EOS ontwikkelde nieuwe vergrendelingsbout maakt gebruik van de stem van de chauffeur om de contourn van de bout af te lijnen. Net zoals een iris-scan of een vingerafdruk kan ook de menselijke stem als unieke biometrische identificatie worden aangewend.

Ingenieurs maken gedurende minimaal één seconde een stemopname van de chauffeur en gebruiken vervolgens de software om die specifieke geluidsgolven in een fysisch, printbaar patroon om te zetten. Dat patroon wordt vervolgens in een cirkel omgezet en gebruikt als ontwerp voor de inkepingen en de sleutel van de wielvergrendelingsbout.

Geometrisch worden de bout en de sleutel als één stuk gepercipieerd om vervolgens in zuur- en corrossiebestendig roestvrij staal te worden ge-3D-print waarna ze worden gescheiden. Een tweede beveiligingsniveau vermijdt dat de bout kan worden gekloond of gekopieerd omdat de inkepingen en ribbels op de bout breder worden naarmate ze verdiepen zodat het onmogelijk is om met was een afdruk van het patroon te genereren.

Meer info: 02/482.20.00 of http://www.nl.ford.be.