Maak van elke werving een unicum

De vraag naar nieuwe medewerkers groeit de laatste tijd minder snel dan een jaar geleden. Toch blijft het voor heel wat bedrijven moeilijk om profielen voor knelpuntvacatures te werven. Met de volgende tips kun je jezelf onderscheiden om interessante kandidaten binnen te halen:

  • Job branding boven employer branding
     

Bij het aanbod van je vacature is het belangrijk om de echte waarde die de job voor je bedrijf inhoudt, naar voor te schuiven. Meer nog dan een algemene voorstelling van je bedrijf en je bedrijfswaarden die je in je employer branding duidelijk maakt. Maak vacatures met de doelgroep die je wilt bereiken voor ogen. Spreek hen aan met die aantrekkelijke punten van de vacature waarvan je weet dat je ze daarmee over haalt om voor jouw bedrijf te kiezen.

Net zoals jij als werkgever baalt als je een C.V. op je bureau krijgt waar je in één oogopslag merkt dat het er een is van dertien in een dozijn, hebben gemotiveerde kandidaten vandaag de dag een hekel aan mooie, maar holle teksten in vacatures die niet de moeite nemen om hen duidelijk aan te spreken op hun verwachtingen. Blink dus uit met datgene wat de job in je bedrijf zo anders maakt. Je kunt nog zo’n leuke teksten schrijven, als ze niet inspelen op de beweegredenen waarom je beoogde doelgroep voor je bedrijf zou kiezen, sla je de bal hopeloos mis.
 

  • Maak on-line het verschil
     

Sollicitatieprocedures moeten vandaag almaar sneller gaan. Zeker voor knelpuntberoepen hebben kandidaten een ruime keuze in het aanbod van leuke en uitdagende jobs. On-line biedt op dat vlak ruime en heel uiteenlopende mogelijkheden. Er bestaan ondertussen heel wat on-line platformen, zoals bij VDAB, waar je C.V.’s kunt raadplegen en on-line je contacten kunt leggen met potentiële kandidaten. En op die platformen zit een heel divers publiek. In de werkzoekendenpopulatie van einde 2019 zaten er bij VDAB 14% werkzoekenden die vrijwillig ingeschreven zijn omdat ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.

Social media laten steeds beter toe om te targetten op de juiste en afgebakende doelgroep die je wilt bereiken. En daar kun je meer voordeel mee doen, dan je vacature zo maar op het wereldwijde web te gooien en te hopen dat ze haar weg naar de juiste kandidaat wel zal vinden.

En hou zeker de nieuwe ontwikkelingen in het oog. Google experimenteert in de US en het Verenigd Koninkrijk met een Google for Jobs waarin een geoptimaliseerde weergave van vacatures binnen de zoekresultaten van Google wordt gegeven. Werkzoekenden zien na hun zoekopdracht een venster met gefilterde vacatures die voldoen aan hun vereisten en kunnen rechtstreeks solliciteren.

Sommige baanbrekende bedrijven, die een ruim en regelmatig aanbod hebben, gaan nog een stukje verder. Ze creëren progressive web apps (PWA) om hun aanbod bekend te maken. Zo’n PWA is een mini-website die zich gedraagt als een gewone app voor een smartphone, maar niet moet gedownload worden en in de meeste gevallen ook off-line bruikbaar is. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld voor de tweede keer in twee weken tijd je website bezoekt, krijg hij een ‘Add to homescreen’-melding. Door hierop te klikken, wordt de progressive web app door middel van een snelkoppeling toegevoegd aan het startscherm. De ontwikkelingen die er zitten aan te komen, bieden je zeker kansen om je vraag naar nieuwe medewerkers snel en heel doelgericht te verspreiden.
 

  • Investeer in data
     

De tijd dat C.V.’s van mensen die niet aan de selectienormen voldeden, onherroepelijk in de prullenbak verdwijnen ligt al lang achter ons. Je doet er goed aan om die gegevens en de sterke punten die je in die mensen zag op een of andere manier als een soort data te verwerken.

De kandidaat waar je vandaag geen samenwerking mee aangaat, kan over enkele weken of maanden een geschikt profiel hebben voor een ander aanbod dat in je bedrijf is ontstaan. Ook van mensen waar je tijdelijk of kort mee samenwerkte loont het de moeite om hun data bij te houden en te inventariseren. Ga daar creatief mee aan de slag en probeer op een of andere manier een binding te houden tussen die mensen en je bedrijf.

Komt er een vacature vrij die past in één van de profielen van vroegere kandidaten of werknemers, dan kunnen een paar telefoontjes al volstaan om snel en adequaat je vacature in te vullen. Net zoals je data bijhoudt van je klanten, loont het zeker de moeite om daar ook voor kandidaat-werknemers over na te denken.