VIL wil waterstof bereikbaar maken voor intern transport

Waterstof biedt mogelijkheden voor duurzaam transport, niet enkel op de openbare weg, maar ook voor intern bedrijfstransport. VIL gaat in het nieuwe project “Hydrolog”, samen met vijftien bedrijven, onderzoeken welke transportmiddelen hiervoor in aanmerking komen en/of het gebruik van een gemeenschappelijk waterstoftankstation door verschillende bedrijven kan worden gerealiseerd.

Transport op waterstof zit in de lift. De focus ligt voornamelijk op vervoer op de openbare weg. VIL ziet echter ook mogelijkheden voor interne transportmiddelen op bedrijfssites, zoals vorkheftrucks, straddle carriers, kranen, hoogtewerkers, … Slechts een handvol bedrijven in Europa heeft op dit moment initiatieven lopen voor het verduurzamen van hun intern transport met waterstof. Hierbij wordt waterstof lokaal aangemaakt via elektrolyse uit wind- of zonne-energie die op het eigen terrein is opgewekt.

Een hoge investeringskost en de relatief kleine hoeveelheid rollend materiaal zijn voor veel bedrijven een reden om niet in waterstof te investeren. VIL zal uitzoeken wanneer het voor bedrijven interessant is om de overstap naar waterstof te maken. Er zal ook gekeken worden of een gemeenschappelijk, al dan niet mobiel, waterstoftankstation of aanbod door middel van een service-model, de kosten kan verlagen en waterstof op die manier aantrekkelijk kan maken voor zowel KMO’s als grote ondernemingen.

Deelnemers aan het “Hydrolog”-project zijn  Antwerp Euroterminal, Ecosource, Air Liquide, POM Limburg, MPET, Delhaize, Engie, DEME, PSA Antwerp, STILL, Aertssen, Motrac, Brussel Airport, Fluxys en Kalmar.