Sip-Well verdubbelt bronwaterproductiecapaciteit

05/03/2020 OM 07:00 - Luc Willemijns
6d2a6a84af0201297c17e1d67838af4f
(Peter Henderickx: “Sip-Well investeerde 1,3 miljoen euro in de voorbereiding van zijn nieuwe groeistrategie”)
Een nieuwe koeler, twee nieuwe boorputten, een nieuwe telesales-cel, een nieuwe ERP-oplossing, koffie en andere met water verwante producten en de opstart van een webshop. Dat zijn de voornaamste componenten binnen de nieuwe groeistrategie die Sip-Well N.V. (Londerzeel) uittekende. De KMO mikt in de komende drie tot vijf jaar op een omzettoename met 50%. “Dat groeipad is ambitieus maar realistisch”, stelt general manager Peter Henderickx. “Indien alle groeisporen het verhoopte resultaat opleveren, kan dat percentage zelfs hoger komen te liggen”, luidt het.

Sip-Well is een Belgisch bedrijf dat doorheen de jaren tot marktleiderschap in de sector van de flessenwaterkoelers doorstootte. Met een marktaandeel van 55% is Sip-Well ook het enige bedrijf in het land dat Belgisch water van bronkwaliteit commercialiseert. Vorig jaar zette de KMO 22 miljoen liter water (1,4 miljoen flessen) in de markt.

“In Londerzeel boren we op een diepte van 42 meter onze eigen waterbron aan. Eind vorig jaar namen we twee bijkomende boorputten in gebruik, bovenop de vier bestaande. Daardoor kunnen we onze productiecapaciteit verdubbelen,” aldus de general manager.

In 2008 hevelde Sip-Well zijn activiteiten over van Puurs naar Londerzeel, waar het een state-of-the-art waterbottelingsinstallatie in gebruik nam. Het bedrijf richtte op een bedrijfsterrein van 25.000 m² een 3.500 m² grote productiehal, 2.000 m² atelier en 1.300 m² kantoorvloer in. Het geheel vergde toen een investering van zowat 6 miljoen euro. In Londerzeel boort Sip-Well dezelfde aquifer (lees: watervoerende laag, nvdr.) aan als in zijn voormalige vestiging in Puurs.

Vorig jaar investeerde Sip-Well zowat 1,3 miljoen euro in verschillende projecten ter ondersteuning van zijn nieuwe groeistrategie (IT, gebouwen, koelerontwikkeling, productiepark, vloot, …).

“De voorbije jaren hebben we de nodige investeringen gedaan om onze efficiëntie te verhogen. Naar de toekomst zetten we in op een forse groeiversnelling. In de komende drie à vijf jaar mikken we op een omzetverhoging met 50%,” stelt onze gesprekspartner.

Naast zijn hoofdkantoor in Londerzeel, heeft Sip-Well logistieke hubs in uitbating in Diepenbeek, Izegem en Jumet. Die beleveren met een eigen vloot van vijftig rollende eenheden (37 vrachtwagens en 17 bestelwagens) een 30.000-tal bedrijven, instellingen en particulieren. Driekwart van de omzet puurt Sip-Well uit het B2B-segment.

Groeipotentieel in beide segmenten

Met 40.000 koelers, kan Sip-Well marktleiderschap in de Belgische markt claimen. Zowat 25% is binnen residentiële omgeving operationeel. Aan marktpotentieel geen gebrek, meent Henderickx. In België alleen zijn 1 miljoen BTW-plichtigen en 4,8 miljoen gezinnen.

Sip-Well begaf zich pas tien jaar terug op de markt van de particulieren met een nieuwe Sublimo-koeler. Vanaf 2015 kreeg die ook bruiswaterfunctioniteit aangemeten. De Sublimo is een waterkoeler met 10 liter-flessen die specifiek werd ontwikkeld voor de B2C- en kleinere KMO-markt. Het bedrijfsmatig segment werkt met de relatief uniek 5 gallon (18,9 liter)-standaard.

Peter Henderickx: “Nog heel wat bedrijven hebben geen waterkoeler, maar nemen nog steeds hun toevlucht tot water in PET-flessen. Nu PET om milieuredenen onder steeds grotere druk komt te staan, biedt de duurzaamheidsinsteek nieuwe groeimogelijkheden voor Sip-Well, zowel bij particulieren als in bedrijfskringen. Maar ook de maatschappelijke drang naar gezonder leven en het gebruiksgemak spelen duidelijk in ons voordeel”.

In juni introduceert Sip-Well een nieuwe koeler die zowel met flessen- als leidingwater werken kan. Daarmee biedt het bedrijf een oplossing voor alle bedrijfsomgevingen. De nieuwe koeler is niet alleen de eerste die op zowel flessen- als leidingswater kan werken, hij kan tevens alle mogelijke combinaties aan (warm, koud, koel en bruis). Dankzij zijn continue bruisfunctie biedt hij de mogelijkheid om volledig flessen met bruiswater af te vullen.

De nieuwe standaardkoeler ruilt de kraantjes van weleer in voor hygiënische touch buttons. Bovendien is hij, dankzij zijn grotere hoogte, ergonomischer dan zijn voorganger, heeft hij LED-verlichting aan boord en is hij geluidsarmer en energievriendelijk. Bovendien is hij volledig recycleerbaar.

Sinds enkele jaren biedt Sip-Well aan zijn klanten ook Belmio-capsules van zusterbedrijf Belmoca aan die in Nespresso®-toestellen passen. Intussen werd het kernaanbod van water aangevuld met bijkomende randproducten als soepen, warme chocolademelk en smaakjes voor toevoeging aan water als alternatief voor frisdranken en vruchtensappen.

Verbruik per individuele klant optimaliseren

Om zijn groei-ambities hard te maken startte Sip-Well onder eigen dak alvast een nieuwe telesales-ploeg op. Eerder werden een nieuwe website en dito portaal opgestart met het oog op een snellere en efficiëntere communicatie met de bestaande klanten. Later dit jaar gaat een webshop live die onbeperkt bestellen voor elke klant mogelijk maakt.

Sip-Well mikt niet enkel op groei door het aantrekken van nieuwe klanten, maar evenzeer op de optimalisatie van het verbruik per individuele klant.

Rond de jaarwisseling liet Sip-Well een marktstudie door iVox verrichten omtrent de Belg en zijn waterverbruik. Daaruit blijkt dat de Belg meer water zou moeten drinken. Zes op de tien Belgen stelt minder dan één liter water per dag te drinken, maar in wezen zou dat minimaal 1,5 à 2 liter moeten zijn. Eén procent van de Belgen drinkt zelfs helemaal geen water. Ondanks de druk op PET-flessen, drinken nog steeds negen op de tien Belgen regelmatig water uit plastic flessen. Bij de jeugd blijkt de milieubekommernis groter, wat zich vertaalt in meer aandacht voor water in glazen flessen.

Voorts blijft de Belg argwanend ten opzichte van kraantjeswater. Een kwart van de Belgen vindt het trouwens niet lekker, 20% vindt de kwaliteit onbetrouwbaar. Laatste conclusie is dat de Belg prijs als voornaamste aankoopcriterium hanteert bij zijn wateraankopen. Kwaliteit en smaak volgen qua belang, milieu- en recyclage-aspecten komen beduidend minder aan bod.

De situatie is wat ze is, maar de jongere generaties zouden wel eens voor een kentering in de markt kunnen zorgen, geeft onze gesprekspartner te kennen.

“Het is overigens onomstotelijk bewezen dat water drinken ook in bedrijfsomgeving een belangrijk gegeven blijft. Te weinig water drinken kan uitdroging en een stress-verhogend effect veroorzaken. Dat kan dan weer tot concentratieverlies en gezondheidsproblemen leiden,” luidt het.

Eind 2018 lanceerde Sip-Well alvast een intelligente drinkbeker die nagaat hoeveel water zijn gebruiker drinkt en een geluidssignaal geeft als het tijdstip voor waterconsumptie is aangebroken.

6d2a6a84af0201297c17e1d67838af4f
(Peter Henderickx: “Sip-Well investeerde 1,3 miljoen euro in de voorbereiding van zijn nieuwe groeistrategie”)
A8face6a1bb03a7b73cdfe56631c250f
(Twee nieuwe boorputten bezorgen Sip-Well een verdubbeling van zijn productiecapaciteit)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.