MAN stelt nieuwe truck-generatie voor

Sterk modulair concept kan maatspecifiek worden aangepast

MAN Truck & Bus stelt zijn nieuwe truck-generatie voor. Die vervangt de line-up van 2014. Het nieuwe aanbod gaat op vier kerndimensies gesteund, met name focus op de chauffeur, een optimaliseerde uptime, efficiëntie & zuinigheid, en, ten slotte, een sterk partnership met de business van de klant. Het nieuwe productgamma van MAN hanteert een moduleerbaar concept dat een antwoord biedt op de sterk uiteenlopende behoeften van de verschillende transportsectoren en -opdrachten. De nieuwe generatie trucks verbruiken tot 8% minder brandstof, mede dankzij de nieuwe Euro 6d motorenreeks. Ook de CO2-uitstoot gaat in dalende lijn.

De nieuwe generatie trucks stapt in de voetsporen van de in 2000 geïntroduceerde legendarische MAN TGA. De belangrijkste aandacht gaat thans naar de “Excellent driver fit”, zeg maar naar de chauffeur en zijn comfort in de vorm van ver doorgedreven gebruiksvriendelijkheid, meer intuïtieve en betrouwbare tools ter ondersteuning, een geoptimaliseerde ruimte in combinatie met weldoordachte opbergmogelijkheden en een verregaand slaapcomfort.

Zo wordt de cockpit in twee niveaus opgesplitst. Dat tilt het lezen en hanteren van de controle-instrumenten naar een ergonomisch hoger niveau. Alle displays met visuele informatie zijn iets verder van de chauffeur verwijderd, maar hun design helpt het oog wel om zijn scherptezicht aan te passen bij een wisselende blik tussen de close-up van de cockpit en het gezicht op de weg.

Het multifunctioneel stuurwiel werd aangepast. Voor het gebruiksgemak werden de bedieningsknoppen maximaal geconcentreerd en met zo weinig mogelijk functies bedacht.

Het MAN-mediasysteem combineert de radio met het entertainment-systeem. Voorts kunnen smartphones en tablets via USB/AUX of Bluetooth® worden geconnecteerd. De gratis MAN Driver App zorgt ervoor dat het MAN-mediasysteem vanop afstand kan worden bediend.

Het digitale dienstenplatform RIO, ontwikkeld door de Traton Group, is voorgeïnstalleerd zodat kaart-updates off-line in het onderhoudsatelier of “over the air” kunnen worden uitgevoerd. RIO is een open platform, dat connecteert met oplossingen van mogelijk andere software vendors.

Blikvanger in de nieuwe truck-generatie is MAN SmartSelect, een veiliger alternatief voor het aanraakscherm van het mediasysteem. MAN SmartSelect heeft het draai- en drukknop-controlesysteem voor de vrachtwagensector doorontwikkeld. Het bevindt zich in het instrumentenbord net naast de chauffeursstoel en wordt met een touchpad-functie aangevuld.

De nieuwe vrachtwagengeneratie van MAN breidt voorts het aantal rijhulpsystemen verder uit. Nieuwkomers zijn Turn Assist, Lane Change Support (LCS), Lane Return Assist (LRA), Congestion Assistant, MAN AttentionGuard, High beam assist en eventueel een airbag in het stuurwiel.

“Optimised uptime”

De nieuwe trucks zijn toegerust met een nieuw ontwikkelde, vereenvoudigde, krachtige en bovenal toekomstbestendige elektronische architectuur, die verbeterde en meer uitgebreide functionaliteiten binnen bereik brengt. Dat geldt ook voor het gedigitaliseerd onderhouds-management systeem. Dat zorgt voor een verlaging van de bedrijfskost en een maximale beschikbaarheid van de nieuwe MAN TG-voertuigen.

De nieuwe vrachtwagens zijn toegerust met een resem van nieuw ontwikkelde of verbeterde componenten die slijtvaster zijn, minder wegen en bijdragen tot aanzienlijk lagere onderhoudskosten.

Naargelang van het voertuigtype en de wijze waarop het wordt ingezet zijn olieverversintervallen mogelijk om de 140.000 kilometer of om de 18 maanden met de D38- en D26-motoren. Het reinigen van de roetfilter is pas om de 800.000 (D38) of 900.000 (D26) kilometer vereist.

MAN ServiceCare, het proactieve onderhouds-management aanbod, staat dan weer borg voor het maximaliseren van de uptime van het voertuig. Het analyseert de onderhoudsgerelateerde data die via de RIO-box worden ingezameld en tekent voor ondersteuning bij de coördinatie van de onderhoudsafspraken. Met de gratis MAN Driver App, die draait op iOS en Android, kan de chauffeur overigens ten allen tijde nagaan of zijn vrachtwagen technisch in orde is.

“Strong partner”

De beoogde status van “strong partner” uit zich bij de vrachtwagenbouwer in een productlogica die nauw aansluit bij het toepassingsprofiel van het voertuig. Zo kan een nieuwe MAN TGX, TGS, TGM of TGL maatspecifiek worden geconfigureerd en aangepast aan de transporttaken die de vrachtwagen wachten. Een en ander vertaalt zich in gecoördineerde diensten voor onderhoud, financiering en digitale diensten die van de vrachtwagen een holistische, geïntegreerde transportoplossing maken.

Ter voorbereiding van de serieproductie van de nieuwe generatie MAN-vrachtwagens, investeert de truck-bouwer in zijn fabriek van München tegen eind dit jaar zowat 100 miljoen euro. Dagelijks worden er tot vijfhonderd cabines voor de nieuwe MAN-vrachtwagens en de TG-serie van de vorige generatie gebouwd. Nog eens 85 miljoen euro werd gespendeerd aan de nieuwe cabinespuiterij. Ook in de Oostenrijkse fabriek in Steyr, waar de TGL- en TGM-series worden geassembleerd, werd in een nieuwe, hoogtechnologische spuiterij geïnvesteerd. Voortaan zullen daar alle plastic onderdelen voor het hele productienetwerk van MAN worden vervaardigd.

Tot 8% brandstofbesparing

De in het voorjaar van 2019 gelanceerde Euro 6d motorenfamilie legt, in combinatie met talrijke kleine verbeteringen, de basis voor een daling van het brandstofverbruik tot 8%. Ook de nieuwe HY-1344 aandrijfas zorgt voor een geringer brandstofverbruik tijdens het lange afstandsvervoer. De op elkaar afgestemde componenten van de aandrijflijn worden dan weer aangevuld door het nieuwe MAN EfficientCruise-systeem. Dit GPS-gebaseerde rijhulpsysteem, beschikbaar op de MAN TGX- en TGS-series, is een verbetering van de cruise control- en ACC adaptive cruise control-systemen. Het zet de locatie en de rijrichting van het voertuig van het ogenblik voortdurend af tegen de opgeslagen wegenkaartdata en de geplande route in het navigatiesysteem. Aldus kan het systeem de topografie van de weg bepalen, de optimale snelheid berekenen en de meest zuinige schakelstrategie aflijnen.

"Gevarieerd productprogramma”

De juiste vrachtwagen voor elke opdracht: op die kernfilosofie bouwt truck-bouwer MAN verder. Lange afstandstransport en zwaar transport worden nog steeds gedekt door de nieuwe MAN TGX. De nieuwe MAN TGS richt zich, net zoals in het verleden, tot de bouwsector, de distributiesector en de sector van de gemeentediensten. De lichte en middelzware tonnages worden in de nieuwe generatie vrachtwagens opnieuw gedekt door de MAN TGL en MAN TGM.
Met zijn nieuwe generatie vrachtwagens, biedt MAN niet minder dan acht verschillende cabines.